Gå til innhold

Hvordan formes en psykopat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser at ingen svarer, så jeg forsøker: Jeg, personlig, tror en psykopat formes delvis av fødsel og delvis av oppvekst. Men noen hevder at psykopater er født, ikke formet av miljøet. Likevel er misstanken at det kan være en kombinasjon mellom arv og miljø i mange tilfeller. Man er ikke medfødt det vesentlige og tar ytterligere skade av det i oppveksten pga omsorgssvikt, f eks. 

Men så kommer problemet at mye av det er forskning kun gjort av mennesker som sitter inne. Det er altså lite av det som er forsket på psykopater ute i samfunnet. Jeg har egentlig vanskelig for å tro at alle psykopater egentlig er kriminelle, men jeg tror mange av dem kan være konkurranse- dyktige og ofte kan være et problem for folk rundt seg. Ett eksempel er James Fallon. Han er uvanlig åpen om å ha en psykopat- hjerne. Han var en urokråke for hele familien. Til slutt testet han hjernen og fant ut at han hadde en såkalt psykopat- hjerne. 

Gjest Kanuttius

Det er kanskje noe av svakheten med forskningen, at det er de verste kriminelle som forskes på og ikke "hverdagapsykopaten". Jeg kan liksom ikke se at en psykopat i full jobb ol kan sidestilles med seriemordere ol. 

Jeg tror de er født med en arv i seg men at det er oppvekstvilkårene som avgjør om det utvikler seg og hvor ille det blir evt om det ikke blir noe av. Det tror jeg gjelder mange psykiske sykdommer også som personlighetsforstyrrelser, angst, depresjoner, stresssykdommer osv. Det vi har med oss fra oppveksten gir oss gode eller dårlige verktøy å ta i bruk når det røyner på. Terskelen for å bli syk blir lav eller høy. Min er lav.

Jeg tror egentlig ikke mennesker er født gode i det hele tatt fordi når vi fødes styres vi bare av instinkter. Små barn er jo 100% egoistiske men de er også helt forsvarsløse og derfor ikke akkurat farlig for noen. Det er f.eks helt ulogisk for et lite barn å dele med andre og ganske logisk å bare slå noen i hodet hvis du ikke får det som du vil. Men vi formes fra tidlig av gjennom korrigering og massevis av rettledning på hvordan vi skal oppføre oss sammen med andre og vi lærer at gode handlinger lønner seg mer enn dårlige. Men jeg tror barn er mange år gammel før de faktisk er i stand til å handle godt som f.eks å beskytte eller være omtenksom mot et søsken eller en lekekamerat uten å forvente belønning for det, men fordi det er naturlig. Men jeg tror den responsen er menneskeskapt og ikke noe som barnet ble født med. Det kommer av oppdragelse/sosialisering/korrigering.

Jeg tror at som et tankeeksperiment kan man sannsynligvis skape et ondt menneske/psykopat med å gi et barn lite rettledning/ korreks. Hvis barnet vokser opp uten grensesetting og uten samspill med andre tror jeg at det mennesket ville blitt en livsfarlig psykopat som hadde drept for å få mat f.eks. Men heldigvis skjer jo ikke sånt fordi selv et barn som blir neglisjert av sine foreldre vil få mye rettledning i barnehage, skole og annet sosialt samspill. Men jeg tror at noen av barna av håpløse foreldre som overser dem og overlater oppdragelsen til institusjoner kan ende med et psykopat eller i alle fall hensynløse og disempatiske barn.

Ellers tror jeg også langvarig alkohol-/rusmisbruk kan endre hjernen til en i utgangpunktet normalt empatisk person til en person som fungerer som en psykopat. Men jeg tror ikke helt på det at man fødes som psykopat, jeg kanskje at man fødes med en tilbøyelighet/sårbarhet til å utvikles i den retningen om mange ting svikter. 

Anonymkode: b4eb5...e17

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror egentlig ikke mennesker er født gode i det hele tatt fordi når vi fødes styres vi bare av instinkter. Små barn er jo 100% egoistiske men de er også helt forsvarsløse og derfor ikke akkurat farlig for noen. Det er f.eks helt ulogisk for et lite barn å dele med andre og ganske logisk å bare slå noen i hodet hvis du ikke får det som du vil. Men vi formes fra tidlig av gjennom korrigering og massevis av rettledning på hvordan vi skal oppføre oss sammen med andre og vi lærer at gode handlinger lønner seg mer enn dårlige. Men jeg tror barn er mange år gammel før de faktisk er i stand til å handle godt som f.eks å beskytte eller være omtenksom mot et søsken eller en lekekamerat uten å forvente belønning for det, men fordi det er naturlig. Men jeg tror den responsen er menneskeskapt og ikke noe som barnet ble født med. Det kommer av oppdragelse/sosialisering/korrigering.

Jeg tror at som et tankeeksperiment kan man sannsynligvis skape et ondt menneske/psykopat med å gi et barn lite rettledning/ korreks. Hvis barnet vokser opp uten grensesetting og uten samspill med andre tror jeg at det mennesket ville blitt en livsfarlig psykopat som hadde drept for å få mat f.eks. Men heldigvis skjer jo ikke sånt fordi selv et barn som blir neglisjert av sine foreldre vil få mye rettledning i barnehage, skole og annet sosialt samspill. Men jeg tror at noen av barna av håpløse foreldre som overser dem og overlater oppdragelsen til institusjoner kan ende med et psykopat eller i alle fall hensynløse og disempatiske barn.

Ellers tror jeg også langvarig alkohol-/rusmisbruk kan endre hjernen til en i utgangpunktet normalt empatisk person til en person som fungerer som en psykopat. Men jeg tror ikke helt på det at man fødes som psykopat, jeg kanskje at man fødes med en tilbøyelighet/sårbarhet til å utvikles i den retningen om mange ting svikter. 

Anonymkode: b4eb5...e17

Der tror jeg du har rett. Vi er medfødt en viss emne til empati som sitter i lillehjernen. Men forutsetningene til å bli psykopat utvikles samtidig ved at hjernen mangler dette vesentlige 

Annonse

På 28.11.2017 den 4.22, AnonymBruker skrev:

Kanskje gjennom kriser etter kriser. Det er bare kriser i så mange systemer i dag tror jeg. Skulle ikke forundre meg om den mest brukte diagnostiske termen her i landet er " multiorgansvikt"

Anonymkode: 9c086...c72

Jeg tror ikke at alt var så mye bedre før, men det kan selvfølgelig hende at sterke opplevelser i barndommen osv kan medvirke i mange tilfeller. 

Ta f eks denne overgrepssaken som nettopp rullett opp i det samiske samfunnet i  Tysfjord. Så ble det koblet opp til samenes historie ift rasisme og at overgrep kan fostre flere overgrep. Så kanskje er det en 'mekanisme' at noen mennesker blir monstre som følge av traumer i livet? 

Man må aldri gi opp håpet om at der er noen bra blant de veldig mange dårlige. Kanskje noen bare har skjønt mer enn andre da dette ofte er mennesker med særlige meninger og ofte konspiratoriske. Alle har jo ofte sånne trekk.

Anonymkode: 9c086...c72

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Jeg tror noen er født psykopat, det finnes psykopater i barnehagen. Har sett det selv, og små barn som liker å plage dyr. Ikke et bra utgangspunkt. 

Det gjorde jeg også da jeg var barn, men det betyr ikke at jeg gjør det i en voksen alder. Synes det blir feil å stemple barn som psykopater bare fordi man har sett at de liker å plage dyr. Små barn vet ikke bedre, og barn kan vokse det av seg med korrekser. 

51 minutter siden, Mari Y skrev:

Det gjorde jeg også da jeg var barn, men det betyr ikke at jeg gjør det i en voksen alder. Synes det blir feil å stemple barn som psykopater bare fordi man har sett at de liker å plage dyr. Små barn vet ikke bedre, og barn kan vokse det av seg med korrekser. 

Barn vet nok hva de gjør når de plager dyr....små sadister!

Annonse

1 time siden, Mari Y skrev:

Synes det blir feil å stemple barn som psykopater bare fordi man har sett at de liker å plage dyr. Små barn vet ikke bedre, og barn kan vokse det av seg med korrekser. 

Barn vet udmerket godt at man ikke skal plage dyr. 

Anonymkode: 0c086...d8f

40 minutter siden, stjernestøv skrev:

Barn vet nok hva de gjør når de plager dyr....små sadister!

Nei, det er ikke sikkert. Barn er ikke modent utviklet enda. Derfor kan det være vanskeligere for barn å skjønne forskjellen på rett og galt. Du kan ikke forvente at alle barn skal skjønne dette, men det går sikkert ann å sette grenser slik at de ikke gjør det. Synes det er helt feil å jobbe med barn med slike holdninger som dette. Unnskyld meg. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn vet udmerket godt at man ikke skal plage dyr. 

På hvilken måte da? Hvis du ikke har foreldre som lærer deg dette, hvordan skal du da skjønne det, f eks? Du vet at det er mange barn som vokser av seg å plage dyr, ettersom de blir eldre? Du vet vel også at hjernen ikke er fullt utviklet før man er voksen? 

2 minutter siden, Mari Y skrev:

Nei, det er ikke sikkert. Barn er ikke modent utviklet enda. Derfor kan det være vanskeligere for barn å skjønne forskjellen på rett og galt. Du kan ikke forvente at alle barn skal skjønne dette, men det går sikkert ann å sette grenser slik at de ikke gjør det. Synes det er helt feil å jobbe med barn med slike holdninger som dette. Unnskyld meg. 

Barn er kjærlige av natur som regel, det er det jeg mener. Men noen er sadister. 

5 minutter siden, Mari Y skrev:

På hvilken måte da? Hvis du ikke har foreldre som lærer deg dette, hvordan skal du da skjønne det, f eks? Du vet at det er mange barn som vokser av seg å plage dyr, ettersom de blir eldre? Du vet vel også at hjernen ikke er fullt utviklet før man er voksen? 

Med normal oppdragelse og normal empati forstår barn dette. De fleste barn plager og torturerer nemmelig ikke dyr.

12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Barn er kjærlige av natur som regel, det er det jeg mener. Men noen er sadister. 

Kognitiv forståelse er noe som utvikler seg over tid. Det oppstår ikke i et vakuum. Noen barn plager ikke dyr, noen gjør det. Men at et barn plager dyr trenger ikke dreie seg om at barnet er psykopat. Mange barn slutter med slik opptreden ettersom de blir eldre. Synes det er helt feil av voksne å bare kalle barn for psykopater, uten videre . Slike voksne burde ikke ha kontakt med barn. 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med normal oppdragelse og normal empati forstår barn dette. De fleste barn plager og torturerer nemmelig ikke dyr.

Nettopp hvis de lærer det. Dessuten snakker vi ikke nødvendigvis om å bare pine dyr, men at barn f eks kan kaste stein i vannet til bikkja eller dra den i halen, osv. Det betyr ikke at barnet er psykopat men at de ikke har lett for å skjønne det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...