Gå til innhold

Hva er forskjellen på selskap, fest og kalas?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Mest geografi tror jeg :)

Tja, vet ikke dét.. Min jr som bor i Trøndelag ville aldri sagt at han skal på kalas (som de eldre her kunne funnet på å si), mens hans mormor eller farmor ville aldri sagt at de skal på fest :) 

For meg:

Selskap og kalas er det samme = en hyggelig sammenkomst hvor det serveres god mat på pent dekket bord

Fest = en del alkohol og snacks, men ikke nødvendigvis mat og ikke på pent dekket bord

Nå kan selvfølgelig selskap og kalas utvikle seg til å bli en fest med ikke så pent dekket bord utover kvelden...

Annonse

11 minutter siden, Xtra skrev:

Kalas er et ord jeg aldri bruker, selskap er en dannet fest med bordsetning og gode manerer.

Hehe, snedig og treffende observert det med dannelse og manerer :P 

I et selskap trenger man forøvrig ikke få servert alkohol. I det årlige juleselskapet på morssiden serveres det null alkohol, og det kunne ikke falt meg inn å kalle sammenkomsten en «julefest» eller et «julekalas» :P:) 

3 minutter siden, Kayia skrev:

Hehe, snedig og treffende observert det med dannelse og manerer :P 

I et selskap trenger man forøvrig ikke få servert alkohol. I det årlige juleselskapet på morssiden serveres det null alkohol, og det kunne ikke falt meg inn å kalle sammenkomsten en «julefest» eller et «julekalas» :P:) 

I de fleste selskaper og fester jeg er invitert serveres det noe alkohol, men det finnes jo både bursdagsselskaper og ikke minst juletrefester der det ikke serveres alkohol, kanskje først og fremst fordi barna ofte er i fokus. Men generelt ser jeg ikke den store distinksjonen mellom selskap og fest i forhold til alkohol.

Individuell begrepsforståelse her vil jeg tro. I min krets i her i Trøndelag er nok juletrefesten den eneste «festen» det ikke serveres alkohol i, men gjetter det er annerledes for feks Lillemus, som knapt smaker alkohol :)

Endret av Kayia
13 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ser på et selskap som mat med drikke til.

Jeg ser på en fest som drikke med eventuell mat til. 

Kalas vet jeg ikke hva er. Er det det samme som haraball? 

Bra definisjon av selskap vs fest. Og kalas forbinder jeg med Astrid Lindgren - både Pippi og Emil drar i kalas. :) 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kalas det er med Emil i Lønneberget det. Ellers er det egentlig så lite jeg vet.😊

Anonymkode: acf45...89e

Ja nettopp. :) Samt Pippi. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...