Gå til innhold

Hører stemmer men vet de ikke er ekte. Psykose?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg hører stemmer. Er deprimert. Det er litt slitsomt og litt interessant. Oppleves ikke som skummelt. Vet at det bare er i hodet mitt, og at det ikke er på ordentlig. -Men det høres ut som en hvilken som helst stemme utenfra. Mange ulike. Sier ulike ting.

Behøver det være psykose når jeg er klar over at det ikke er ekte? Vurderer å ta det opp med behandler, men vil ikke medisineres for det. 

Anonymkode: d2dc3...f33

Fortsetter under...

Å høre stemmer er ikke del av depresjon. Ville tatt det opp med behandler eller lege selv om det ikke oppleves skremmende så langt.

"Vanlige" folk hører bare én stemme i hodet: ens egen. 

Anonymkode: f25e9...50a

Antagelig så sier gjerne "stemmene" ting som kanskje kommer af et traume eller som i ditt tilfelle at du er deprimert så sier "stemmene" antagelig ting som "du er stygg" og "du er ubrukelig"", ting du tenker på. Bare vit det at ved stemmehøring så kommer, selvsagt, disse tankene fra en selv, men så er det noen personer som ikke klarer å skille mellom deres egne tanker og hva de tror er andre mennesker utenfra.

Anonymkode: 6f573...bc1

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig så sier gjerne "stemmene" ting som kanskje kommer af et traume eller som i ditt tilfelle at du er deprimert så sier "stemmene" antagelig ting som "du er stygg" og "du er ubrukelig"", ting du tenker på. Bare vit det at ved stemmehøring så kommer, selvsagt, disse tankene fra en selv, men så er det noen personer som ikke klarer å skille mellom deres egne tanker og hva de tror er andre mennesker utenfra.

Anonymkode: 6f573...bc1

Nemlig, sånn tenker jeg også at det er. Alle har vi nemlig " stemmer" i hodet som snakker til oss og "med" oss. Det er helt normalt. Det som er sykt må jo være når en ikke klarer å skille mellom sine indre stemmer og de som kommer utenfra.

Lurer faktisk på hvor mange feildiagnostiserte "schizofrene" som vandrer der ute. Så et program på TV for en stund siden som het "Stemmene i hodet". Etter det jeg kunne forstå så hadde de ikke mer unormale stemmer i hodet enn det vanlig deprimerte har. Deprimerte og mennesker med dårlig selvbilde har ofte "stemmer" som snakker til en og sier "Du er stygg", " Du er dum", "Ingen bryr seg om deg", " Du burde bare dø", "Ta livet av deg, ingen vil savne deg uansett", "Ikke spis! Du fortjener nemlig ikke noe mat!", osv. 

Så når deprimerte Trine går til legen og forteller om dette/disse stemmene, så vipps! Da er hun plutselig blitt schizofren! 

Forstå det den som kan. Jeg gjør det ikke.

Da jeg var dypt deprimert i fjor sommer, hadde jeg indre "stemmer" som sa mye fælt til meg. En av dem var sogar veldig bydende og kommanerende, for den sa nesten hele tida at jeg skulle ta livet mitt. "Gjør det, da!", " Gjør alvor av det!" Var jeg f.eks. ute og kjørte bil så kunne jeg "høre" inni meg: "Kræsj i den traileren der", " Kjør utfor den skråningen der", kræsj i det treet der", osv. Hjemme kunne jeg "høre" indre stemmer som sa "Ta den kniven og kutt deg opp". 

Skremmende selvsagt. Og potensielt veldig farlig. Men legen min sa (selv om jeg ble lagt inn) at slikt var helt vanlig å ha det når man var deprimert.

Anonymkode: edd95...954

Gjest elina777
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig, sånn tenker jeg også at det er. Alle har vi nemlig " stemmer" i hodet som snakker til oss og "med" oss. Det er helt normalt. Det som er sykt må jo være når en ikke klarer å skille mellom sine indre stemmer og de som kommer utenfra.

Lurer faktisk på hvor mange feildiagnostiserte "schizofrene" som vandrer der ute. Så et program på TV for en stund siden som het "Stemmene i hodet". Etter det jeg kunne forstå så hadde de ikke mer unormale stemmer i hodet enn det vanlig deprimerte har. Deprimerte og mennesker med dårlig selvbilde har ofte "stemmer" som snakker til en og sier "Du er stygg", " Du er dum", "Ingen bryr seg om deg", " Du burde bare dø", "Ta livet av deg, ingen vil savne deg uansett", "Ikke spis! Du fortjener nemlig ikke noe mat!", osv. 

Så når deprimerte Trine går til legen og forteller om dette/disse stemmene, så vipps! Da er hun plutselig blitt schizofren! 

Da jeg var dypt deprimert i fjor sommer, hadde jeg indre "stemmer" som sa mye fælt til meg. En av dem var sogar veldig bydende og kommanerende, for den sa nesten hele tida at jeg skulle ta livet mitt. "Gjør det, da!", " Gjør alvor av det!" Var jeg f.eks. ute og kjørte bil så kunne jeg "høre" inni meg: "Kræsj i den traileren der", " Kjør utfor den skråningen der", kræsj i det treet der", osv. Hjemme kunne jeg "høre" indre stemmer som sa "Ta den kniven og kutt deg opp". 

Skremmende selvsagt. Og potensielt veldig farlig. Men legen min sa (selv om jeg ble lagt inn) at slikt var helt vanlig å ha det når man var deprimert.

de to jentene med diagnosen schizofreni i stemmene i hodet hadde også hatt psykoser ved siden av stemmene som ble lagt frem i programmet på kunstneriske måter

Annonse

Gjest elina777

jeg har aldri hatt stemmer i hodet når jeg har vært deprimert.

hadde når jeg var manisk, stemmen til gamle psykiateren min som sa jeg måtte bevise at jeg kunne sove selv om jeg var manisk så jeg ikke kunne bli dømt for å ha gitt venninna mi kreft ved å åpne posten hennes som jeg i psykosen trodde jeg hadde og at hun da ikke hadde fått beskjd om forstadiet til livmorhalskreft.

og jeg hadde stemmen til han jeg var forelsket i, og da besvarte jeg det han sa på sms, for jeg trodde det var virkelig.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joa. Skjønner hva du mener. Jeg kan fint skille mellom mine egne indre stemmer og noe annet. 

Se for deg at du er alene hjemme, og plutselig hører noen rope "STOPP, STOPP" inn i det ene øret ditt så du skvetter. 

Eller det høres ut som om to fremmede sitter og diskuterer religion i en annen del av rommet som deg. At du ikke hører stemmene inne i hodet ditt, men utenfor deg selv, slik du ville hørt andre mennesker. DET er litt annerledes.

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig, sånn tenker jeg også at det er. Alle har vi nemlig " stemmer" i hodet som snakker til oss og "med" oss. Det er helt normalt.

Det har jeg aldri hatt.

Anonymkode: 7c81d...0d1

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri hatt.

Så du "snakker" aldri med deg selv? F.eks.: "Hva skal jeg ha på meg i dag, tro"? eller " Hvordan er temperaturen ute i dag, tro?" Og så går du og sjekker og finner ut av det. 

Tror du også av og til kan "diskutere" med deg selv, eller ha en "samtale" inni deg med deg selv -som er din indre stemme. Det er det jeg mener er helt normalt og at "alle" har. 

Det syke er når disse stemmene høres utenfra, som om noen skulle stått ved siden av deg eller være i samme rom som deg. Tror jeg, da.

Joa. Skjønner hva du mener. Jeg kan fint skille mellom mine egne indre stemmer og noe annet. 

Se for deg at du er alene hjemme, og plutselig hører noen rope "STOPP, STOPP" inn i det ene øret ditt så du skvetter. 

Eller det høres ut som om to fremmede sitter og diskuterer religion i en annen del av rommet som deg. At du ikke hører stemmene inne i hodet ditt, men utenfor deg selv, slik du ville hørt andre mennesker. DET er litt annerledes.

Ja, DET er annerledes. Og noe som helt klart er psykt. 

Annonse

Jeg har lurt litt på om de stemmene jeg hører er "normale". Jeg har lett for å bli overveldet av inntrykk og ting blir fort for mye. Hvis jeg har vært sammen med mennesker store deler av dagen, vil jeg høre stemmene deres etter jeg har lagt meg. Det kan også være helt tilfeldige stemmer, jeg hører typisk en del eller en hel setning som ikke gir noen mening for meg personlig, det er mer som at jeg overhører samtaler. Jeg hører andre mennesker sine stemmer og ikke min egen indre stemme, det er noe helt annet. Det kan være så mye stemmer at det er så forstyrrende at jeg ikke får sove. 

Anonymkode: 895db...b68

Så du "snakker" aldri med deg selv? F.eks.: "Hva skal jeg ha på meg i dag, tro"? eller " Hvordan er temperaturen ute i dag, tro?" Og så går du og sjekker og finner ut av det. 

Tror du også av og til kan "diskutere" med deg selv, eller ha en "samtale" inni deg med deg selv -som er din indre stemme. Det er det jeg mener er helt normalt og at "alle" har. 

Jo, men jeg "hører" ikke stemmer som forteller meg ting.

Gjest franklyscarlet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lurt litt på om de stemmene jeg hører er "normale". Jeg har lett for å bli overveldet av inntrykk og ting blir fort for mye. Hvis jeg har vært sammen med mennesker store deler av dagen, vil jeg høre stemmene deres etter jeg har lagt meg. Det kan også være helt tilfeldige stemmer, jeg hører typisk en del eller en hel setning som ikke gir noen mening for meg personlig, det er mer som at jeg overhører samtaler. Jeg hører andre mennesker sine stemmer og ikke min egen indre stemme, det er noe helt annet. Det kan være så mye stemmer at det er så forstyrrende at jeg ikke får sove. 

Anonymkode: 895db...b68

Ahh! AKKURAT sånn har jeg det og. 

Det er vanlig å høre stemmer "inni hodet", men det er når disse stemmene høres "utenfor hode", altså som om noen snakker til deg det er sykt/uvanlig. Spesielt hvis man tror at disse stemmene er ekte.

Anonymkode: dbb41...755

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg hører stemmer. Er deprimert. Det er litt slitsomt og litt interessant. Oppleves ikke som skummelt. Vet at det bare er i hodet mitt, og at det ikke er på ordentlig. -Men det høres ut som en hvilken som helst stemme utenfra. Mange ulike. Sier ulike ting.

Behøver det være psykose når jeg er klar over at det ikke er ekte? Vurderer å ta det opp med behandler, men vil ikke medisineres for det. 

Man kan høre stemmer og ikke være diagnostisert som psykotisk. Da vil naturlig nok antipsykotiske medisiner ikke hjelpe. På Psykopp finner du artikkelen "Når tanker blir stemmer": "Omkring to til fire prosent av befolkningen hører ofte stemmer. Langt flere har erfaringer med stemmer i løpet av livet. Kanskje så mange som 10 til 15 prosent. Det kan være mange grunner til det. For eksempel kan rusmisbruk, epilepsi, søvnmangel, høy feber, sosial isolasjon, tapsopplevelser eller traumer være utløsende for slike opplevelser."

Den handler mest om de stemmene som er psyke, men Dagbladet skriver i artikkelen "De hører stemmer": "Marit hører stemmer som ingen andre kan høre. Er hun sinnslidende ?

Ifølge de fleste - også fagfolk som arbeider innen psykiatrien - er hun det. Men nyere undersøkelser har visst at mange stemmehørere har aldri vært i kontakt med psykiatrien. De oppfyller heller ikke krav til psykiatrisk diagnose. Disse undersøkelsene viser at cirka 2- 2,5% av befolkningen hører stemmer. Av disse er det cirka 1/3 som har slike problemer at de trenger psykiatrisk behandling. 2/3 av stemmehørerne er altså i stand til å mestre sine stemmer og sine liv på en slik måte at de verken trenger eller ber om psykiatrisk hjelp."

Selv har jeg hørt stemmer siden jeg var barn, men tenkt at alle gjør det. Det har blitt forsøkt medisinert, men de forsvant aldri. Nå vet man at i mitt tilfelle skyldes stemmene traumer og ikke som symptom på psykose.

Endret av Eva Sofie

Jeg er også tidvis plaget av stemmer som klandrer meg, driter meg ut, skjeller meg ut og setter meg på plass. Når stemmene først er der plager de meg dag ut og dag inn. Eneste som kan ri det av er å øke ap. Jeg er helt avhengig av en regelmessig og "kjedelig" livsstil for å holde de på avstand.

Sist gang jeg var deprimert hørte jeg ikke stemmer men følte meg tvert i mot fullstendig dø døgent rundt.

Jeg har aldri vært psykotisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...