Gå til innhold

Energiinntak: Hvordan bør energien fordeles i løpet av et døgn?

Gjest g00n

Anbefalte innlegg

Selv om tittelen egentlig sier det meste, så kan det vel gjentas: Hvordan bør energien fordeles i løpet av et døgn? Spørsmålet er ikke knyttet opp mot noen spesiell situasjon (slanking, trening, e.l.), men jeg vil gjerne ha info om flere sider ved dette, men generell info er vel det beste :).

MVH

Jøran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Jøran,

Dette er det masse diskusjoner om. Dessuten kommer det an på så mye, bl.a alder og tilstand. For et voksent, friskt menneske, har jeg tro på rundt 3-4 måltider pr dag med 4-5 timers mellomrom. Dette gir en pause til magen/tarmene før neste måltid kommer. Det ideelle er gjerne å spise mest tidlig på dagen, og mindre senere på dagen. Dvs en god frokost og lunch/middag og en liten kvelds.

For barn og eldre mennesker vil jeg anbefale mindre og flere måltider for å akkomodere for ikke fullt så effektiv fordøyelse.

Vet ikke dette var det du ville ha svar på. Det er litt vanskelig når spørsmålet blir veldig generelt..

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...