Gå til innhold

Hva skal jeg unngå?

poygirl

Anbefalte innlegg

Jeg ble mamma til ei lita tulle den 31 01 02. Jeg ammer og det går veldig bra - jenta suger som bare det. Har hørt at det er en del mat jeg skal unngå, som blant annet erter og kål. Er det andre ting jeg også skal være obs på?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer! Det man har som tommelfingerregel er at mat moren sjøl får luft i magen av også kan gi barnet luftproblemer. Det gjelder f.eks. erter, bønner, kålsorter og løk. Noen har også erfart at barnet reagerer på kullsyre.

Når det er sagt så er det jo slett ikke sikkert at DITT barn vil reagere. Dersom du er glad i noen av de nevnte matsortene og gjerne vil fortsette og spise dem er det jo bare å forsøke, helst med en sort av gangen (slik at du kan se om hun reagerer, og vet HVA hun har reagert på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei poygirl,

Gratulerer så masse med tulla di! Flott å høre at ammingen går bra – det gir henne den beste starten i livet. Når det kommer til hva du bør unngå, er dette veldig individuelt. Du må nesten bare prøve deg frem. Noen babyer får luftsmerter av kål, løk, erter etc, andre får det ikke. Jeg pleier gjerne å anbefale ammende mødre å skrive ned hva de har spist hver gang babyen får luftsmerter. Forhåpentligvis vil du da kunne se om det er noe mat som går igjen.

Ellers er det viktig at du får i deg et sunt, variert og balansert kosthold, og at du drikker rikelig med vann. Det er også gjerne anbefalt at du fortsetter med multivitamin/mineral-tablettene du tok i svangerskapet så lenge du ammer. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...