Gjest pæra Skrevet 9. februar 2002 Del Skrevet 9. februar 2002 Det er noen ting jeg lurer på: 1)Er det slik at vi må ha litt fett i oss for at kroppen skal greie å ta opp vitaminer? 2) Bør en unngå å spise frukt og grønnsaker samtidig? 3)Hvis man spiser frukt og brød samtidig, skjer det da en forråtnelsesprosess i magesekken? 4) Bør en unngå å steke i matolje? Har hørt at slik steking frigir så masse gifter. Stemmer det? Takk for svar, for dette har jeg lurt på en stund. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42758-fett-og-vitaminer-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Hei pæra, 1) Ja, det er viktig med fett for å kunne absorbere og transportere fettløselige vitaminer og andre fettløselige stoffer i kroppen. 2) Problemet med å spise frukt og grønnsaker til samme måltidet er at noen kan få mye luft i magen av det. Dersom du ikke plages av dette, ser jeg ikke noe problem med å spise disse matvarene til samme måltid. 3) Noen sier ja, andre sier nei. En forråtnelsesprosess vil gjerne gi utslag i smerter og illeluktende luft. Dersom du ikke merker noe av dette, ser jeg ikke problem med å spise brød og frukt sammen. 4) Dersom du skal steke er det best å steke i olje. Dette er det sunneste alternativet sammenlignet med smør og margarin med tanke på div. livsstilssykdommer. Problemet med stekt fett er dersom det blir brent. F.eks når små matpartikler blir liggende igjen i oljen, og du bruker denne oljen til å steke mer i. Disse brente partiklene kan være veldig skadelig og har faktisk vist seg å være kreftfremkallende. Ellers vet jeg ikke noe om at masse gifter blir frigitt ved steking. Men jeg vil si at det finnes andre måter å tilberede mat på (steking i ovn, koking etc) som er gjerne sunnere. Håper dette ga deg noen svar. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42758-fett-og-vitaminer-mm/#findComment-160653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest motisaz Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Hei pæra, 1) Ja, det er viktig med fett for å kunne absorbere og transportere fettløselige vitaminer og andre fettløselige stoffer i kroppen. 2) Problemet med å spise frukt og grønnsaker til samme måltidet er at noen kan få mye luft i magen av det. Dersom du ikke plages av dette, ser jeg ikke noe problem med å spise disse matvarene til samme måltid. 3) Noen sier ja, andre sier nei. En forråtnelsesprosess vil gjerne gi utslag i smerter og illeluktende luft. Dersom du ikke merker noe av dette, ser jeg ikke problem med å spise brød og frukt sammen. 4) Dersom du skal steke er det best å steke i olje. Dette er det sunneste alternativet sammenlignet med smør og margarin med tanke på div. livsstilssykdommer. Problemet med stekt fett er dersom det blir brent. F.eks når små matpartikler blir liggende igjen i oljen, og du bruker denne oljen til å steke mer i. Disse brente partiklene kan være veldig skadelig og har faktisk vist seg å være kreftfremkallende. Ellers vet jeg ikke noe om at masse gifter blir frigitt ved steking. Men jeg vil si at det finnes andre måter å tilberede mat på (steking i ovn, koking etc) som er gjerne sunnere. Håper dette ga deg noen svar. Vennlig hilsen men hva går da under betegnelsen frukt? og hva er grønnsaker..f.eks. oliven, avocado, går det som frukt eller grønnsak? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42758-fett-og-vitaminer-mm/#findComment-160692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.