Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er noen ting jeg lurer på:

1)Er det slik at vi må ha litt fett i oss for at kroppen skal greie å ta opp vitaminer?

2) Bør en unngå å spise frukt og grønnsaker samtidig?

3)Hvis man spiser frukt og brød samtidig, skjer det da en forråtnelsesprosess i magesekken?

4) Bør en unngå å steke i matolje? Har hørt at slik steking frigir så masse gifter. Stemmer det?

Takk for svar, for dette har jeg lurt på en stund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42758-fett-og-vitaminer-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei pæra,

1) Ja, det er viktig med fett for å kunne absorbere og transportere fettløselige vitaminer og andre fettløselige stoffer i kroppen.

2) Problemet med å spise frukt og grønnsaker til samme måltidet er at noen kan få mye luft i magen av det. Dersom du ikke plages av dette, ser jeg ikke noe problem med å spise disse matvarene til samme måltid.

3) Noen sier ja, andre sier nei. En forråtnelsesprosess vil gjerne gi utslag i smerter og illeluktende luft. Dersom du ikke merker noe av dette, ser jeg ikke problem med å spise brød og frukt sammen.

4) Dersom du skal steke er det best å steke i olje. Dette er det sunneste alternativet sammenlignet med smør og margarin med tanke på div. livsstilssykdommer. Problemet med stekt fett er dersom det blir brent. F.eks når små matpartikler blir liggende igjen i oljen, og du bruker denne oljen til å steke mer i. Disse brente partiklene kan være veldig skadelig og har faktisk vist seg å være kreftfremkallende. Ellers vet jeg ikke noe om at masse gifter blir frigitt ved steking. Men jeg vil si at det finnes andre måter å tilberede mat på (steking i ovn, koking etc) som er gjerne sunnere.

Håper dette ga deg noen svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42758-fett-og-vitaminer-mm/#findComment-160653
Del på andre sider

Gjest motisaz

Hei pæra,

1) Ja, det er viktig med fett for å kunne absorbere og transportere fettløselige vitaminer og andre fettløselige stoffer i kroppen.

2) Problemet med å spise frukt og grønnsaker til samme måltidet er at noen kan få mye luft i magen av det. Dersom du ikke plages av dette, ser jeg ikke noe problem med å spise disse matvarene til samme måltid.

3) Noen sier ja, andre sier nei. En forråtnelsesprosess vil gjerne gi utslag i smerter og illeluktende luft. Dersom du ikke merker noe av dette, ser jeg ikke problem med å spise brød og frukt sammen.

4) Dersom du skal steke er det best å steke i olje. Dette er det sunneste alternativet sammenlignet med smør og margarin med tanke på div. livsstilssykdommer. Problemet med stekt fett er dersom det blir brent. F.eks når små matpartikler blir liggende igjen i oljen, og du bruker denne oljen til å steke mer i. Disse brente partiklene kan være veldig skadelig og har faktisk vist seg å være kreftfremkallende. Ellers vet jeg ikke noe om at masse gifter blir frigitt ved steking. Men jeg vil si at det finnes andre måter å tilberede mat på (steking i ovn, koking etc) som er gjerne sunnere.

Håper dette ga deg noen svar.

Vennlig hilsen

men hva går da under betegnelsen frukt? og hva er grønnsaker..f.eks. oliven, avocado, går det som frukt eller grønnsak?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42758-fett-og-vitaminer-mm/#findComment-160692
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...