Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har vondt i magen nesten hver eneste dag, noe som jo er slitsomt. Har vært hos leger flere ganger selv om det er et par år siden men de finne ikke ut noe.

Synes det kan ligne litt på irritabel tykktarm og liksom slått meg til ro med det..tidligere vært livredd for at det skulle være noe farlig.

Typisk er: kramper i magen, særlig på sidene..kan bli helt hardt der..og kan forlytte seg til rygg/korsrygg, mye luft i magen,,som fører til smerter..kommer liksom ikke ut på lang tid heller, Har det nesten hver dag og det virker som det er tarmene. Får kjempevondt hvis jeg spiser for mye, eller om det er fet mat..som mexikansk...eller krydret..drikke kaffe og juice også ++. Virker som om tarmen min bare ikke funker like glatt som andres.

Hva tror du jeg bør gjøre..ingenting eller oppsøke lege eller alternativ med kanskje?

Det er jo plagsomt. Samboeren min har fått nok, mener jeg virkelig burde sjekke dette opp så jeg forsøker her. Håper du kan hjelpe meg å bli litt klokere!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42808-mye-vondt-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det sånn før, skikkelig stressmage -tålte veldig lite mat, før jeg fikk luft og smerter. Men alt ble bedre da jeg kuttet ut melkeprodukter (spiste litt hvitost, da..), juice, kålrot og andre kålsorter/råkost. Drikk masse vann - Men vannet må være temperert, ikke iskaldt. Middagsmat må heller ikke spises glovarm. Irritert mage/tarm skal ikke utsettes for veldig store temperaturforskjeller. Men det som var litt merkelig var at yoghurt og et lite glass juice i samme måltid, ikke irriterte magen min... Har eksperimentert/eliminert i mange år... Noen tåler heller ikke epler - jeg må alltid skrelle eplene, og agurken. Håper dette kan hjelpe deg...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42808-mye-vondt-i-magen/#findComment-160432
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei teawea,

Diagnosen irritert tykktarm får man etter å ha hatt symptomene i minst 3 måneder. Symptomene du har stemmer overens med irritert tykktarm. Det forekommer også ofte alternerende diare og forstoppelse. Irritert tykktarm oppdages ofte i tenårene eller ung voksen alder. Symptomene kan forverres ved stress (som f.eks reise, flytting, skilsmisse etc). Andre faktorer som øker symptomene inkluderer bruk av avføringsmidler, antibiotika, koffein, for lite væskeinntak og lite søvn. Hvis spesielle matallergier finnes i familien din, kan du også prøve å utelate disse matvarene for å se om dette vil hjelpe mot plagene dine. Jeg vil også nevne at irritert tykktarm ikke fører til nedsatt opptak og fordøyelse av næringsstoffer.

For å forebygge symptomer og smerter er det anbefalt et høyt inntak av fiberrik mat (minst 20-30 g fiber) og samtidig drikke 2-3 liter vann daglig. Mat med mye fett, koffein, og sukker bør reduseres. Alkohold bør utelates helt. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42808-mye-vondt-i-magen/#findComment-161044
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...