bløt Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Hei! Jeg har akkurat vært hos legen og fått bekreftet at jeg er gravid og fikk ikke tid til å stille de følgende spørsmål. Jeg har over en periode nå brukt krom-piccolinat (for å stille søtbehov), super-supplemental multivitamin og Bio-Dophilus tarmflorabakterier for å hjelpe i gang et litt skakkjørt fordøyelsessystem. Kan jeg fortsette å bruke disse preparatene når jeg er gravid? I tillegg har jeg lenge vært plaget av forstoppelse, som kjennes ut som det er blitt verre nå og lurte på om dere har noen gode råd for dette. Til slutt, må jeg ta jern når jeg er gravid? I så tilfelle, finnes det andre typer enn hemofer, som ikke forverrer forstoppelse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42852-graviditet-og-kosttilskudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Hei bløt, Det er selvfølgelig ikke gjort menneskeforsøk på krom-bruk i svangerskap. Men det er anbefalt at gravide ikke bruker krom – dette fordi dyreforsøk har vist at det kan være skadelig for fosteret. I enkelte tilfeller kan bruken av krom være rettferdiggjort ved at mangelen på krom har større skade-effekter enn hva bruken av krom vil ha. Krom er helt ok å få gjennom mat. Gode kilder er bl.a helkorn, nøtter, ost, kjøtt, og poteter. Mulitivitamin er det flott at du tar, og det er også anbefalt å ta jern gjennom svangerskapet for å forebygge blodmangel. Du kan prøve Floradix – et flytende jern-preparat som fås kjøpt på apotek, helsekostforretninger og noen vanlige dagligvareforretninger. For forstoppelse er det viktig med rikelig inntak av fiberrik mat (frukt, grønnsaker, grove kornprodukter) og å drikke rikelig med vann gjennom dagen. Bio-Dophilus er jeg ikke kjent med, så jeg synes du skal spørre legen din om det. Lykke til med svangerskapet! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42852-graviditet-og-kosttilskudd/#findComment-161061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.