Maks Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 En venn av meg postet dette på no.alt.mat og trenger litt hjelp: Har bursdag om ikke så lenge, og vil derfor lage en kake jeg liker. Er ikke så begeistret for bløtkaker, nøttebunnskaker, o.l., men frukt-mousse-pudding-fromasj-kakene fra Pascal liker jeg veldig godt! Skal jeg få en slik kake (uten å måtte kjøpe en ferdig fra Pascal), må jeg vel lage den selv! Trenger derfor gode oppskrifter/forslag til god "Pascal-kake"! Søkte meg frem i tidligere innlegg herfra, hvor denne "bunnen" ble foreslått: *********** (news:[email protected]) 2dl kokosmelk 3 ss sukker 4 plater gelatin 2 1/2 dl kremfløte frukt til pynt Varm 1/3 av kokosmelken med sukker, bland i resten av kokosmelken. Bløt gelatinen i kaldt pann, klem ut vannet og smelt platene i kokosmelken. Bland i pisket krem. Sett kaldt. Du kan pynte både inne i moussen og oppå med frukt. ************* Det høres godt ut, og er sikkert et godt utgangspunk, men jeg drømmer litt om en kake laget av innmaten i en kokosboller med en del syrlige, eksotiske frukter (tror aldri jeg glemmer bryllupskaka fra Pascal...). Ser for meg en hvit, søt fromasj (kokosbunnen?) marmorert med syrlig jordbærsaus, litt umoden mango (syrlig) i biter, revet sjokolade, appelsinskall og kokos på toppen... - men det mangler noe! Hva? Men hva med en liten bunn for å gjøre det hele litt stivere... ? Stiller egentlig på bar bakke her og trenger alle gode råd jeg kan få! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Olsen på strek Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Kaka heter Olsen på strek :-) Det er samme innhold som i kokosboller, du heller den i en kakeform der bunnen er dekket av smeltet melkesjokolade og kanskje noen peanøtter med litt karamellsaus over. Etter at alt sammen har stivnet så løsner du kaka fra formen og heller over mer smeltet sjokolade og kanskje mer peanøtter eller andre godsaker. Det hvite fyllet eller innholdet i kokosbollen, kan lages slik: 6 plater gelatin, bløtes i kaldt vann og røres ut i en kopp kokende vann etter 10 minutters bløtlegging. 4 eggehviter og 4 dl farin pluss gelantinoppløsningen piskes og piskes... en god stund, til det blir luftig og hvitt. Ha klar en flaske med jordbærsaus/karamellsaus eller kanskje litt rørte jordbær. Ikke mye. Hell hvit guffe og saus oppi kakeforma og sett kjølig til det stivner. Pynt videre som man vil. Det kan være lurt å ha litt kokosfett sammen med sjokoladen slik at det ikke blir et hardt sjokoladeskall som sprekker. Det er godt med masse kokos på slik kake, da blir det som en kjempestor kokosbolle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.