Gjest madde Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Hei, over de sister årene har jeg begynt å skjelve mer og mer når jeg er sulten. Tidvis skjelver jeg så kraftig at det ikke bare er hendene som dirrer, men hele kroppen er i stor uro, og det kan være vanskelig å utføre ellers enkle ting, som å skjære grønsaker og fylle vannglass. Merker også at jeg blir fortere nervøs og redd hvis jeg skal gjøre større fysiske anstrengelser og det går mer enn etpar timer uten inntak. Etter jeg har spist tar det ca et kvarter til maten kicker inn og jeg igjen er rolig og klar til eventuelle utfordringer. Såvidt jeg vet er det vanlig å skjelve når man er sulten, men jeg er er i løpet av dagen nødt til å få i meg mat omtrent annenhver time, og det er ikke magen som sier fra men hendene. Mengden mat har ingenting å si - det nytter ikke med store måltider til frokost og lunsj. Ofte er det absolutt beste å ha med tørre baguetter dagen igjennom- et par biter i halvtimen er nok til at jeg føler meg fin hele dagen. Jeg føler ikke at det er sukker jeg trenger -sjokolade o.l som "mellommåltid" stagger ikke skjelvingen. Jeg er i slutten av tyve-årene, i god form, BMI 20, spiser det jeg synes er godt og antar er sunt (feks mye grønsaker, ris, pasta, brød, knekkebrød, kaviar ost, kylling). Har høyt aktivitetsnivå og høy forbrenning. Jeg opplever det ubehagelig i jobbsammenheng å være nødt til å spise hele tiden, og det er aldeles ikke bra for tennene. Jeg ønsker råd om hva jeg bør få i meg for å slippe å spise kontinuerlig - evt om dette er et tegn på et eller annet med stoffskiftet eller blodsukker el.l. Håper på respons 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Slik har jeg hatt det også, høy forbrenning, slank, og følte jeg måtte spise rundt hver tredje time hele dagen for å holde skjelvingen under kontroll. Fikk målt et par lave blodsukre i forbindelse med skjelvingene da (rundt 2?-husker ikke helt) og ble utredet med masse blodprøver etc, men de fant ingen ting. Jeg slo meg til ro med at jeg har høy forbrenning, og fikk råd om å spise "lange" karbohydrater til brødmåltidene, men det høres jo ut som du spiser sunt allerede. Lange karbohydrater er f.eks havregryn-grove brødsorter etc. Pasta og loff er korte-dvs de varer ikke så lenge som energikilde. Levde sånn noen år egentlig, fra tenårene til nå (nærmere 10 år) og nå har det roet seg betydlig og jeg har gått litt opp i vekt. Trener fortsatt, men mindre enn da dette pågikk. Spennende å høre spesialistens mening om dette, det er jo faktisk litt slitsomt;-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Hei madde, Det er vanskelig for meg å si hva dette kan være. Synes du skal ta deg en tur til legen din og få sjekket dette – bl.a få sjekket stoffskiftet ditt. Kan muligens høres ut som du kan ha høyt stoffskifte. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Hei! Har det sånn av og til selv, men kanskje ikke så konstant. Hos meg er det at blodsukkeret går ned til "skjelvegrensen". Hjelper da å spise, hvile eller begge deler. Idrettsfolk kaller det å gå tom. Å spise/drikke lettfordøyelige karbohydrater, f.eks. brus/cola eller rosiner/honning/marsipan/sjokolade får det igang ved at insulinbalansen ødelegges. Tror det hjelper deg hvis du trener mye, mest utholdenhet, altså lange gå- eller skiturer, sykling evt. løping. men det kan jo være en stoffskiftefeil som legen må se på. Briv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.