Gjest firebird Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 kjære idrettslegen! jeg er ei jente på 28 år som gjentatte ganger har fått kneskjellet på venstre kne ut av ledd. De siste 2 årene har det blitt stadig mer trening av forskjellig slag - løping, sykling , volleyball osv. Tidligere har jeg holdt på med konkurranseridning og kampsport. Jeg har alltid hatt en del trøbbel med både knær, tær, legger og håndledd. Men for en del år siden begynte vensre kneskål å gli ut av ledd , selv ved lette påkjenninger. Det skal ikke annet til enn at jeg får litt for mye vekt og samtidig vridning på det venstre beinet. Det som skjer er at kneet først "knekker sammen" , det føles ustabilt og det gjør grassat vondt. av og til har jeg sett at kneskåla ikke befinner seg der den vanligvis pleier å være, men i stedet et stykke nedenfor selve kneet. Utrolig nok går den alltid på plass av seg selv , men ofte må jeg bruke krykker i ukesvis etterpå. Leger jeg har vært hos sier alle at røntgenbilder viser at kneskåla står for høyt i forhold til det som er "normalt". Hva betyr dette i praksis? Er det dette som forårsaker luksasjonen? Legene har også sagt at jeg har hypermobile ledd. Kan dette ha noe å si for denne typen skade? Finnes det noe som kan gjøres med kneet mitt og som har mer eller mindre varig effekt? Jeg er temmelig lei av at jeg gjentatte ganger må trene meg opp etter nok en utglidning. det hjelper ikke særlig godt å tape kneet heller. kan du forsøke å svare på hva som kan gjøres i mitt tilfelle? På forhånd takk. med hilsen fra firebird 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Firebird. Når kneskjellet glir ut så lett som du sier, kommer man knapt utenom å vurdere operativ beh. La en ortoped vurdere dette. I enklere tilfelle kan det hjelpe på stabiliteten med spesialtrening for å styrke deler av muskulaturen på lårets forside (dvs. quadriceps). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 be carefull!!!!!!!!!!!!! operation for dette har ofte store omkostninger senere i livet. Brug stabiliserende bind og undvig sport hvor knæet strækkes. Vi ved idag at de fleste opererede udvikler svær smertegivende slidgigt i knæ. mvh jvbruun, ortopæd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.