Gjest Luz Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg har trent aktivt to ganger i uken i ca 1/2 år. Trener styrketrening og kondisjonstrening. Har slanket meg siden 9/1-02 i tillegg. Ikke noen hard slankekur, men kuttet ut smør, godteri og annet usunt i ukedagene. I tillegg har jeg begynt med regelmessige måltider, og spiser "lite men ofte". Skeier litt ut i helgene, men prøver å vise moderasjon. Prøver å legge om kostholdet, og er innstilt på å gå sakte ned i vekt. Veier meg og måler meg en gang i uka. Det som er så utrolig er at jeg tilsammen på fem uker har gått ned 0.4 kg, samtidig som jeg har gått ned 6,5 cm rundt hvert lår, 4 cm rundt midjen, 4 cm rundt hoftene og 3 cm rundt brystet. Hvordan er det mulig å gå ned så mye i cm og så lite i vekt? Jeg skulle så klart ønske at slankingen viste igjen på vekten også, men trøster meg med at det er centimeterene som viser :-) Hva er det jeg gjør "feil" som gjør at jeg ikke går ned i vekt, bare i klesstørrelser? Hvor mye mer veier muskler enn fett? Kan det være det at jeg gjør fett om til muskler som gjør at jeg ikke tar av? Jeg tar CLA, kan det spille noen rolle? Jeg vet at noen sier at det ikke hjelper, men nå begynner jeg jo virkelig å lure.... Om det så bare er placeboeffekt som gjør at jeg skrumper inn, så tar jeg til takke med det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Muskler veier dobbelt så mye som fett, så der har du svaret ditt. Spørs vel om CLA har noe spess. å gjøre her. Jeg tror mer på din innsats på kost og treningssiden. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Neida, det som skjer er at du bygger muskler, og tærer på fettet samtidig. Musklene veier mer enn fett, men tar mindre plass. Eller for å si det på en annen måte: En kilo muskler tar halvparten så stor plass som en kilo fett! Derfor går du inn i cm, men ikke i vekt, det er muskelmasse-økningen som er årsaken, og det er jo bare bra! :-) MEN - trening og mer muskler innebærer bedre forbrenning, så på sikt vil musklene gjennom økt forbrenning også hjelpe deg videre ned i vekt, så jobb som du gjør, så når du nok målet ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 by the way. Det går ikke an å gjøre om fett til muskler 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OL Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Neida, det som skjer er at du bygger muskler, og tærer på fettet samtidig. Musklene veier mer enn fett, men tar mindre plass. Eller for å si det på en annen måte: En kilo muskler tar halvparten så stor plass som en kilo fett! Derfor går du inn i cm, men ikke i vekt, det er muskelmasse-økningen som er årsaken, og det er jo bare bra! :-) MEN - trening og mer muskler innebærer bedre forbrenning, så på sikt vil musklene gjennom økt forbrenning også hjelpe deg videre ned i vekt, så jobb som du gjør, så når du nok målet ditt. Det samme er skjedd med meg. Problemet er jo at BMI fortsatt er alt for høy. Fikk fortsatt krysset av på at jeg var overvektig på siste legesjekk. Hva gjør jeg med det?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Det samme er skjedd med meg. Problemet er jo at BMI fortsatt er alt for høy. Fikk fortsatt krysset av på at jeg var overvektig på siste legesjekk. Hva gjør jeg med det?? Ingen verdens ting. BMI er dett latterligste som noen gang er oppfunnet, og folk burde snart skjønne at det er speilbildet som viser hvordan du ser ut, og ikke tallet på vekta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest OL Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Ingen verdens ting. BMI er dett latterligste som noen gang er oppfunnet, og folk burde snart skjønne at det er speilbildet som viser hvordan du ser ut, og ikke tallet på vekta. Takk, det var godt å høre. Føler meg egentlig ganske bra nå. Litt deprimerende å lese at det er krysset av på unormal vekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 by the way. Det går ikke an å gjøre om fett til muskler Nei, kanskje ikke det, men det går an å slanke seg på en SUNN måte med en riktig kostholdsomlegging og litt mer bevegelse/mosjon/trening, og dermed BÅDE redusere kroppsfettet OG øke muskelmassen samtidig. Og da kan man litt lettvint si at fettet gjøres om til muskler! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Takk, det var godt å høre. Føler meg egentlig ganske bra nå. Litt deprimerende å lese at det er krysset av på unormal vekt. Forresten - HVOR høy er din BMI (om du vil fortelle)? Hvis BMI er VELDIG høy/langt over det som regnes som normal-området, så må du nok ha ganske stor muskelmasse for å ikke være overvektig. Hvis BMI bare er LITT utenfor normalområdet, er det ingenting å bekymre seg for. :-) PS: Jeg har selv en høy BMI, og der er det nok dessverre mest fett, og jeg er absolutt overvektig ja. Men - jeg jobber med saken - sakte men sikkert! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synch Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Forresten - HVOR høy er din BMI (om du vil fortelle)? Hvis BMI er VELDIG høy/langt over det som regnes som normal-området, så må du nok ha ganske stor muskelmasse for å ikke være overvektig. Hvis BMI bare er LITT utenfor normalområdet, er det ingenting å bekymre seg for. :-) PS: Jeg har selv en høy BMI, og der er det nok dessverre mest fett, og jeg er absolutt overvektig ja. Men - jeg jobber med saken - sakte men sikkert! :-) Det går feks på beinmassen også skjønner du, som er veldig forskjellige fra person til person. Muskelmasse,beinmasse,vannmasse og glykogenmasse... Alt dette varierer, så fettmassen blir bare en del av det. Og gjør dermed BMI unøyaktig. Regna ut i fjor at jeg hadde 32 i BMI(+- 2 BMI), men hadde fortsatt synlige magemuskler. Jøss? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Det går feks på beinmassen også skjønner du, som er veldig forskjellige fra person til person. Muskelmasse,beinmasse,vannmasse og glykogenmasse... Alt dette varierer, så fettmassen blir bare en del av det. Og gjør dermed BMI unøyaktig. Regna ut i fjor at jeg hadde 32 i BMI(+- 2 BMI), men hadde fortsatt synlige magemuskler. Jøss? Joda, men som sagt, BMI kan jo ikke bli riktig for folk som er ordentlig godt trent/har stor muskelmasse, og det har jeg inntrykk av at du har.... :-) For oss mer vanlige dødelige sofagriser er nok BMI en god pekepinn på at "nå er det på tide å snu og gjøre ting riktigere". Det er jo også noe som det opplyses om på flere av de BMI-kalkulatorene jeg har vært innom. Men - dersom leger ikke har det samme i bakhodet når de undersøker en pasient f.x., så er det jo ganske tragisk. Det viktigste må vel være at det skal være lov å tenke sjæl? Hvis man VET at man lever sunt, spiser riktig og trener moderat, så trenger man nok ikke henge seg så opp i et tall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luz Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Tusen takk for svar :-) Får bare fortsette med trening og sunt kosthold og satse på at jeg sakte men sikkert når målet mitt. Fortsetter med CLA også, jeg, for som sagt - placebo-effekten er bedre enn ingen effekt ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.