Gå til innhold

Trenger råd fra ernærinsdama her:-)

Gjest starnight

Anbefalte innlegg

Gjest starnight

Har ett aldri så lite problem på toppen av alt annet som frustrerer meg veldig.. jeg har slitt med anorexia men er så å si frisk nå. Gikk ned til sammen 11kilo på ett år, har til nå gått opp 6kg.. problemet er at jeg fortsatt går opp i vekt!! Det viser ikke på meg, men alikavel er det frustrerende! jeg har en bestemt vekt jeg ønsker å veie. Det stod stille der ca2mnd, men så økte det igjen... Jeg har en spinkel byggning, er veldig tynn, men tung beinmasse.. er klar over at jeg er tynn nok, men vil ikke legge på meg. Jeg går turer hver dag, og det jeg spiser i løpet av dagen er: 2grove skiver til frokost, 2 grove skiver til lunsj, middag og en skive til kvelds pluss frukt... Jeg tar også noen tabletter som inneholder krom, de hjelper på søthungeren... spiser jeg for lite? Kan det være at jeg må ha 'mye' mat for at kroppen skal kunne holde vekta stabil? Dette plager meg veldig.. For å nevne det så går jeg på cipramil, kan det være den som gjør at jeg legger på meg? Må også nevne at jeg spiser sjelden godterier, kun i helgene.. Håper du kan hjelpe lille meg!! På forhånd takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei S-night.

Jeg er jo ikke ernæringsdama, men håper du tar i mot råd fra venn og ernæringsstudent også :)

Jeg tror det er viktig at du lar kroppen få "ordne opp" litt selv nå. Prøv å la være å sette en bestemt grense, og la kroppen få finne trivselsvekta si selv. Vet det er vanskelig, men du må nok bare prøve.

Du spiser bra nå. Og det er ingen grunn til å senke mat-inntaket, det vil nok bare gjøre ting verre igjen.

Husk på at du har utsatt kroppen for en stor påkjenning over flere år, og den trenger å få bruke næring til å få bygge seg opp igjen. Du kommer ikke til å legge på deg mer og mer uten stopp, kroppen er flink til å regulerere dette selv. Du må prøve å stole på at kroppen din ordner opp i dette selv.

Dessuten. Hvis du har gått ned 11 kg, og opp bare 6.......da har du fortsatt 5 kg (minst) å gå opp igjen! Å gå opp i vekt er en vanskelig del av "bli frisk"-prosessen din, men jeg vet du kan klare det! Du må bare gi litt slipp på kontrollen......

Stor klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei starnight,

Jeg synes Silja har et godt svar til deg.

Det eneste jeg vil legge til om kostholdet ditt nå er at du bør passe på å ha varierende pålegg på skivene. På den måten kan du får du lettere i deg det du trenger av div vitamin/mineraler og andre næringsstoffer.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...