laila30 Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Hei. Jeg er en kvinne på 30 år som har slitt med mageproblemer en stund.Har tatt av meg 20kg på 6mnd.Var idag på gastoskopi undersøkelse,å tok noen prøver av tynntarmen.Funnet var at tarmtottene var en del flata ut, å at tarmen ikke tok til seg næring.Legen skulle sende prøvene til videre utredning så det ble ikke stilt noen endelig diagnose.Men de trodde kanskje det kunne være cøliaki?Å det er jo at jeg ikke kan spise visse typer mat, som mat med gluten.Men jeg lurer egentlig på hva jeg da kan spise??Det meste av maten er jo med gluten.Å mat å næring må jeg jo ha.Kunne kanskje du fortelle meg litt om denne sykdommen, å hva eventuelt jeg kan spise??Jeg ble liksom bare sendt hjem uten noe informasjon.Skulle tro at dette burde følges opp av min primær lege?Hadde håpt på litt informasjon. Vennlig Hilsen Laila 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43378-c%C3%B8liaki/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Au ! Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Kjaere Laila30, dersom gastroskopien viste at tarmtottene dine er oedelagte, er det stor sjanse for at du har coeliaki. Vi er flere med matintoleranse i familien, jeg har aldri liksom blitt diagnosert, men soesteren min har coeliaki. Hun var grufullt tynn da man endelig fant ut hva som feilte henne. I dag lever hun et flott liv, sunn og frisk men med en livslang diett uten gluten. Det finnes mange gode produkter uten gluten, som faas kjoept ved spesielle helsebutikker, saa du kan spise spesielle pizza, pasta, boller og broed lagd av mais, potetmel og andre kornsorter. Ellers maa du nok venne deg til aa titte noeye paa alle innholdsfortegnelsene naar du gjoer innkjeop, og laere deg til aa lage mat fra bunn av i stedet for aa kjoepe ferdigmat, som ofte inneholder gluten. Matprodusentene blir flinkere og flinkere til aa merke matvarene med glutenfri eller inneholder gluten. Det finnes en coeliaki forening i Norge som er flott og ellers mange internettsider med oppskrifter osv. Ta deg tid til aa se over informasjonen du finner paa internett. Du har ogsaa rett til en mat pensjon, i og med det at glutenfrie matvarer koster en del mer enn vanlige matvarer. Undersoek dette ved trygdekontoret ditt. De vil kreve testresultater. Haaper aa ha svart paa en del av speorsmaalet ditt, det beste er at du kontakter coeliaki foreningen, de har nok svar! Godt mot! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43378-c%C3%B8liaki/#findComment-162747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Kjære laila30 Du har allerede fått mye god informasjon om cøliaki; hvis du vil kan du også lese artikler om cøliaki her på Doktoronline - bare søk på cøliaki. Du må holde kontakt med legen din og be om hjelp til å få en sikker diagnose. Du har rett til grunnstønad sats 3 eller 4 fra folketrygden med diagnosen cøliaki. Dette er fordi glutenfritt mel faller mye dyrere enn vanlige melsorter. For at en cøliaker skal holde seg frisk er det viktig at kosten er HELT glutenfri. I større dagligvareforretninger finnes det ofte et godt utvalg av glutenfrie produkter. Mange med cøliaki reagerer også på melkesukker (laktose) så det kan være lurt å bruke produkter uten laktose også. Legen din og Cøliakiforeningen kan hjelpe deg til å finne frem til en riktig diett. Med diett lever cøliakere et helt normalt liv og er friske. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43378-c%C3%B8liaki/#findComment-163077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.