nn-2001 Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Lager ofte bærsuppe til dessert av dypfryste-3 dl bær/1 l vann +1 dl farin.Dette varmer jeg da opptil kokepunktet før jeg tilsetter potetmelet og gir det hele et oppkok igjen.Jeg innbiller meg at mye av vitaminene er likevel godt bevart på denne måten. Noen påstår her at slikt dessert er like usunnt som ferdig geleer(pga. sukkerinnholdet)Er dette i såfall tilfelle?? Hvor mye av vitaminene går til spille når men varmer opp bær, istedenfor å tine de opp i romtemperatur?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Ting man lager selv er uansett sunnere enn ferdigkjøpte. Ferdigkjøpt gelé inneholder _svært_ mye dritt (tilsetningsstoffer, ikke bæsj:-)), så hvis din ikke inneholder annet enn det du sa er den uansett sunnere. Såklart er det ikke bra å ha et for høyt inntak av farin (bl.a. blokkerer farin for opptak av endel næringsstoffer som feks. b-vitaminer), men du kan vel bytte ut farin med rørsukker? Da blir dette en ganske sunn dessert after all!:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Ting man lager selv er uansett sunnere enn ferdigkjøpte. Ferdigkjøpt gelé inneholder _svært_ mye dritt (tilsetningsstoffer, ikke bæsj:-)), så hvis din ikke inneholder annet enn det du sa er den uansett sunnere. Såklart er det ikke bra å ha et for høyt inntak av farin (bl.a. blokkerer farin for opptak av endel næringsstoffer som feks. b-vitaminer), men du kan vel bytte ut farin med rørsukker? Da blir dette en ganske sunn dessert after all!:-) Bytte ut med fruktose, dewey! Må jeg begynne å lære deg matlaging nå........? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Bytte ut med fruktose, dewey! Må jeg begynne å lære deg matlaging nå........? ;-) Ikke fruktose, det er ikke spesielt sunt. I tilfelle må hun bruke agavesirup - dobbelt så søtt som sukker og halve kaloriinnholdet - og rett fra de mexikanske kaktussletter... Ikke noe fruktosedill her nei! *fnyser* :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 25. februar 2002 Del Skrevet 25. februar 2002 Ikke fruktose, det er ikke spesielt sunt. I tilfelle må hun bruke agavesirup - dobbelt så søtt som sukker og halve kaloriinnholdet - og rett fra de mexikanske kaktussletter... Ikke noe fruktosedill her nei! *fnyser* :-) Rangering fra dårlig mot bra: Hvitt sukker Uraffinert sukker Fruktose Agavesirup Var det bedre? Jeg har noe som heter stevia (eller noe i den duren). Det er kjempesøtt. Har du noen erfaring? Jeg bruker ikke sukker, så jeg har ikke veldig god kjennskap til det. Ellers anbefaler jeg å lage smoothies av bærene. Supplér med en banan, og det blir søtt nok. Og hvorfor blir man trøtt av å gjøre minst mulig.....? *ferietid* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarine Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Rangering fra dårlig mot bra: Hvitt sukker Uraffinert sukker Fruktose Agavesirup Var det bedre? Jeg har noe som heter stevia (eller noe i den duren). Det er kjempesøtt. Har du noen erfaring? Jeg bruker ikke sukker, så jeg har ikke veldig god kjennskap til det. Ellers anbefaler jeg å lage smoothies av bærene. Supplér med en banan, og det blir søtt nok. Og hvorfor blir man trøtt av å gjøre minst mulig.....? *ferietid* Heisann, kor har du fått tak i Stevia? Fulgte ein link frå birdie i går til The Aspartame Conspiracy (jfr innlegg over) og vart nesten heilt mørkeredd og der stod det nemd dette nye søtningsmiddelet. Men eg visste ikkje at det fanst her i Norge? Har du meire info? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Heisann, kor har du fått tak i Stevia? Fulgte ein link frå birdie i går til The Aspartame Conspiracy (jfr innlegg over) og vart nesten heilt mørkeredd og der stod det nemd dette nye søtningsmiddelet. Men eg visste ikkje at det fanst her i Norge? Har du meire info? Jeg har kjøpt det i en butikk i Bergen som selger økologisk mat og leker m.m. Husker ikke helt hva den heter, men den ligger på Vertlidsallmenningen. Skal jeg prøve å finne navn og telefonnummer.....? De kan sikkert svare deg nærmere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zarine Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Jeg har kjøpt det i en butikk i Bergen som selger økologisk mat og leker m.m. Husker ikke helt hva den heter, men den ligger på Vertlidsallmenningen. Skal jeg prøve å finne navn og telefonnummer.....? De kan sikkert svare deg nærmere. Jo takk det ville vere fint. Eg er ikkje så kjent i Bergen lenger... Kanskje dei har det på andre helsekostar også, men eg har ikkje sett det her oppe i alle fall... Kan det brukast til "alt mogleg", forresten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melaisa Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Jo takk det ville vere fint. Eg er ikkje så kjent i Bergen lenger... Kanskje dei har det på andre helsekostar også, men eg har ikkje sett det her oppe i alle fall... Kan det brukast til "alt mogleg", forresten? Jeg vet egentlig ikke hva man bruker det til. Men det er veldig søtt, søtere en kunstig sukker. Her kjøpte jeg det: Kornelias Grønne Basar, telefonnummer: 55 32 52 58 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Jeg vet egentlig ikke hva man bruker det til. Men det er veldig søtt, søtere en kunstig sukker. Her kjøpte jeg det: Kornelias Grønne Basar, telefonnummer: 55 32 52 58 Stevia er helt OK. Rent naturprodukt, utvunnet av en rot. Er å finne i de fleste helsekoster. Den andre Heliosbutikken i Bergen: Helios Bergen, John Lunds plass 1, telf. 55 32 70 20. Stevia er ekstremt søtt, brukes med måte. Tåles av de fleste som ikke tåler sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Hei nn-2001, Jeg er uenig i at en slik bærsuppe er like usunt som ferdige geleer. I bærsuppa er det mye av vitaminer og mineraler som er bevart, selv om noen av vitaminene jo går tapt på grunn av varmen. Men siden du bare gir suppen et oppkok, beholder du mye mer av næringsstoffene enn om du hadde kokt den lenge. Kan også nevne at du ikke trenger å koke opp suppen etter at potetmelet er tilsatt. Beste resultat får du ved å blande potetmelet i vann og røren det inn i en kokende suppe som du har tatt av ovnen. Det er jo sant at suppen har en del sukker, så jeg ville nok ikke latt det bli hverdagskost. Men synes likevel at dette er et mye bedre valg enn geleer, og andre sukker/fett-rike desserter man får kjøpt. Kan evt anbefale Stevia, som Melaisa nevner. Folsyre er nok det vitaminet som man mister mest av – opptil 50% av folsyren i maten kan ødelegges ved varme. Thiamin (B1) kan også gå til spille, men det er spesielt ved langvarig koking. B6, vit. C og E går også tapt, men jeg har dessverre ikke noe prosenter å gi deg her. Niacin er varme-resistent. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.