Gå til innhold

Vitamintilskudd

Gjest jentetjueår

Anbefalte innlegg

Gjest jentetjueår

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år som lurer på noe angående vitamintilskudd i tablettform. Jeg har begynt å ta epleedikk-kapsler (2-4 per dag), fordi jeg er overvektig (166cm, 76kg) og vil prøve om det kan få vekk søthungeren osv. I tillegg tar jeg Vitamineral (1 tablett per dag) og Møllers Dobbel tranpiller (2 per dag). Spørsmålet mitt er om jeg får i meg for mye vitaminer, har hørt at det ikke er bra med "overdose" av disse tilskuddene. Jeg er ikke så veldig flink til å spise frukt og grønnsaker, så jeg får ikke så mye vitaminer derfra. Bør jeg kutte ut noen av tablettene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

1 Vitamineral og 2 Møllers tranpiller er helt ok å ta hver dag. Pass bare på at du ikke går over anbefalt dosering på boksen.

Vil også nevne at det er viktig å huske at kosttilskudd ikke bør erstatte næringstoffer fra mat. Det er mange viktige og nyttige stoffer – som antioxidanter og ’phytochemicals’ – man går glipp av i piller. Frukt og grønnsaker er en veldig viktig del av et sunt kostholdet, og de spiller en stor rolle i forebyggingen av forskjellige livsstilssykdommer – bl.a kreft og hjertesykdommer. Økt inntak av frukt og grønt kan også hjelpe på vekta. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankern

Pass på å bruke vitamineral uten a og d vitamin, da du får dette i tranen. Du bør ikke få for mye av a og d vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...