Gå til innhold

Folat

Zarine

Anbefalte innlegg

Eg lurer på om det er mange andre enn gravide (og dei som vil bli det) som har behov for tilskot av folat. "Möller's omega3+folat " inneheld nemlig berre halvparten av anbefalt døgndose folat for gravide.

Eg har trudd at dei fleste friske fikk i seg det dei trong til eige bruk gjennom kosten, og at det var mest for å unngå fosterskader at gravide skulle ta det... Men det kan vel kanskje vere at andre treng tilskot, men i mindre mengde...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folat er et vitamin i B-komplekset som er nødvendig for dannelsen av røde blodlegemer, hjelper til i proteinomdannelsen (viktig for produksjonen av RNA og DNA), er viktig for celledelingen og nødvendig for utnyttelsen av sukker og aminosyrer. For lite folat kan gi blodmangel og mage-/tarmproblemer.

De beste naturlige kildene er mørkegrønne bladgrønnsaker, gulrøtter, lever, eggeplomme, melon, aprikos, gresskar, avocado, bønner, hvetekorn og grovt rugmel.

De som spiser mye C-vitaminer, tar østrogen, acetylsalisylsyre, dilantin, medisiner mot epilepsi eller malaria, p-piller eller drikker mye alkohol vil alle kunne ha nytte av ekstra tilskudd av folat.

(Kilde: Mindell: "Vitaminguiden")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folat er et vitamin i B-komplekset som er nødvendig for dannelsen av røde blodlegemer, hjelper til i proteinomdannelsen (viktig for produksjonen av RNA og DNA), er viktig for celledelingen og nødvendig for utnyttelsen av sukker og aminosyrer. For lite folat kan gi blodmangel og mage-/tarmproblemer.

De beste naturlige kildene er mørkegrønne bladgrønnsaker, gulrøtter, lever, eggeplomme, melon, aprikos, gresskar, avocado, bønner, hvetekorn og grovt rugmel.

De som spiser mye C-vitaminer, tar østrogen, acetylsalisylsyre, dilantin, medisiner mot epilepsi eller malaria, p-piller eller drikker mye alkohol vil alle kunne ha nytte av ekstra tilskudd av folat.

(Kilde: Mindell: "Vitaminguiden")

Takk for svar. Du har no svar på nestan alt mellom himme og jord, du birdie :)

Eg har forøvrig fått svar på mail eg sendte til PeterMöller ang dette med Omega3+folat kapslane deira. Grunnen til at dei har folat i sine kapslar er at det senker homocystein-nivået i blodet og såleis er med på å redusere risikoen for hjarte-kar sjukdommar. Og det er ikkje lov å tilsette meir enn 200 mikrogram folat i den type kosttilskott som dét. Derfor skal gravide bruke tran eller Möllers Dobbel (eller ete ordentleg sunt ;-) og så ta folsyretablettane frå apoteket.

Men det burde kanskje stå tydelegare på glassa deira akkurat dét, tenker *eg* i alle fall, for det er vel fleire enn eg som er freista av å kunne ta færre kapslar/tablettar for å oppnå det same... Det blir liksom nok å svelge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Zarine,

Jeg ser at Birdie og du allerede har gitt/funnet gode svar på dette. Vil bare nevne at anbefalt daglig tilførsel av folat for ikke-gravide er nå økt til 400 mcg fra 200. Dette er bl.a. fordi folat har vist seg så beskyttende mot hjertesykdommer (ved å senke homocystein-nivået i blodet). Lavt inntak av folat har også vist seg å øke faren for visse typer kreft, som f.eks tykktarmskreft. For gravide er det anbefalt så mye som 600 mcg for å unngå forsterskader.

Alt dette må selvfølgelig ikke tas gjennom tilskudd. Du kan nå de 400 mcg gjennom kosten med litt planlegging. Generelt er grønnsaker og frukt med mørke farger rike på folat. Belgfrukter er spesielt rike på folat. Her er noen eksempler: 1 appelsin gir ca 45 mcg, 1glass friskpresset appelsinjuice gir ca 75 mcg, 6 kokte asparges-stengler gir ca 130 mcg, 2.5 dl hakket spinat gir 110 mcg, 2.5 dl kokte bønner/linser gir 150-350 mcg.

Dessverre er det mange som ikke er flinke til å spise nok mat rik på folat, og Møller’s omega-3 med folat er derfor et godt initiativ for å hjelpe det norske folk til å få nok av folat. For gravide er det gjerne anbefalt tilskudd – helst fra måneden før man blir gravid, dersom det er mulig å planlegge noe sånt. Man pleide å si at et tilskudd på 200 mcg var nok, men det er nå økt 400 mcg. Resten får man i kosten. Håper dette hjalp deg litt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...