Gjest Mina1 Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 Jeg jobber i butikk, deltid pluss mer etter behov. Noen som vet hvor lang ferie jeg er pliktet til å ta ut? 0 Siter
påskelilje Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 5 minutter siden, Mina1 skrev: Jeg jobber i butikk, deltid pluss mer etter behov. Noen som vet hvor lang ferie jeg er pliktet til å ta ut? Tror du er forpliktet til å ta full ferie, men du kan evt overføre noe ferie til neste år, hvis det er i orden for arbeidsgiver. 0 Siter
Gjest Mina1 Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 19 minutter siden, påskelilje skrev: Tror du er forpliktet til å ta full ferie, men du kan evt overføre noe ferie til neste år, hvis det er i orden for arbeidsgiver. Og det er 4 uker? Jeg fikk beskjed at jeg måtte ta alle ukene av arbeidsgiver. Men ble usikker på hvor mange uker det er... 3 eller 4 eller 5... ? 0 Siter
Babette Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 59 minutter siden, Mina1 skrev: Og det er 4 uker? Jeg fikk beskjed at jeg måtte ta alle ukene av arbeidsgiver. Men ble usikker på hvor mange uker det er... 3 eller 4 eller 5... ? Man er pliktig til å ta ut ferie. Unntaket er når du ikke har opparbeidet deg feriepenger fra året før. Da kan du motsette deg å ta ut mer ferie enn hva feriepengene dekker. Dette må du i så fall gi beskjed om til din arbeidsgiver. Man har 5 ukers ferie i løpet av hele året, så vidt jeg vet. 0 Siter
Trine Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 Loven sier at man skal ha 25 feriedager i året, det er med lørdag, og dersom du f.eks har fri hver onsdag, regnes den likevel som en feriedag. Så man har 4 uker og 1 dag ferie. Men så er det noen (de fleste tror jeg egentlig) bedrifter som gir 5 uker ferie. Det er en forhandlingsavtale mellom fagforeninger og arbeidsgivere. Så du må nesten høre med de du jobber med. Du har enten 4 eller 5 uker. Så er man egentlig pliktet til å ta 3 uker sammenhengende mellom 1. mai og 30. sept. (mulig jeg husker litt feil på datoene). Men den loven er nok bare laget for å beskytte arbeidstaker og sikre at de kan få så lang sommerferie dersom de ønsker det. Jeg hadde aldri mer enn to uker sammenhengende på sommeren, men hadde 5 uker ferie totalt i løpet av året. 1 Siter
Gjest Mina1 Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 Takk for svar alle sammen. Da vet jeg at jeg er nødt til å ta ca 4 til 5 uker med ferie. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.