AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 Dette skriver professor Ulrik Malt på FB i dag: TIL KOLLEGER OG PERSONER SOM BRUKER LITIUM - Jeg er blitt klar over at mange leger doserer litium to ganger daglig fordi dette er anført i Felleskatalogen. Det er ikke den beste doseringsmåten. Det er bedre å dosere en gang hver kveld (og måle serumkonsentrasjon efter 12 timer som vanlig når det er kontroll). Engangsdosering er en gammel erfaring tilbake fra 1980-årene som synes å ha blitt glemt. Nå er det tilkommet nye studier som tyder på at kveldsdosering alene ikke bare medfører at det er lettere for pasienten å huske å ta tablettene. Det viser seg nå at en gang i døgnet om kvelden reduserer belastningen på nyrene (som forekommer hos noen). Det er derfor ingen grunn lenger til å dosere to ganger i døgnet. En gangs dosering er også anbefalt på kurs jeg holder på psykofarmakologkurs for spesialister / leger som skal spesialere seg i psykiatri om litiumbehandling samt i den nye utgaven av Lærebok i psykiatri (kapittel 30). Anonymkode: 31e0c...661 0 Siter
Gjest elina777 Skrevet 16. januar 2018 Skrevet 16. januar 2018 Hadde gjort alt mye enklere... 0 Siter
Gjest franklyscarlet Skrevet 17. januar 2018 Skrevet 17. januar 2018 Hvilke studier er det snakk om? Har du noen gode kilder? Dette er muligens interessant for meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.