Nussemor Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Var på et kurs om barneidrett, og en av foreleserene påsto at trening kunne "kurere" lese - skrive vansker. Han mente at ungene sitter altfor mye i ro i våre dager, og at dysleksi nærmest ikke ville eksistert om det ble obligatorisk med MYE mer trening på skolen. Er det virkelig så enkelt? Jeg må innrømme at jeg ikke helt er med på denne teorien, men foreleseren påsto at dette var dokumentert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jag Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Hei Nussemor. For å være helt ærlig så er dette noe av det dummeste jeg har hørt. Dysleksi har alltid eksistert, og er fullstendig uavhengig av hvor god form personen er i. En kamerat av meg har dysleksi, og han har trent hver dag med fysisk idrett siden han var 6 år, han er i svært god fysisk form og har alltid vært aktiv. Han er nå 23 år. Den foreleseren din bør si at det enten er en teori han har hørt, eller at det er BEVIST (og da må han framlegge bevisene som ikke gir noe spillerom for tvil). Dersom han ikke er 100% sikker på dette (noe han umulig kan være siden det ikke er sant), så bør han innrømme dette eller holde kjeft. Og dysleksi har heller ingenting med intelligens å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosdo Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Hei. Jeg har aldri sett dokumentasjon for at trening kan "utrydde" dysleksi. Etter hva jeg har forstått (emnet opptar meg ikke så veldig, men...), er det imidlertid dokumentert at dyslektikere er overrepresentert blant barn med dårlig motorikk. Noen hevder at både dårlig motorikk og dysleksi skyldes en bestemt svikt i overføringen av signaler i hjernen. Basert på dette hevder noen at stimulering av de motoriske evnene også vil stimulere lese/skrive-evnen. Andre mener at selv om det skulle være en felles årsak, gir ikke trening på det ene området forbedringer på det andre. Etter hva jeg har forstått er dette et emne hvor det ennå gjenstår mye forskning før man kan trekke konklusjoner. Du finner nok mye informasjon om dette på nettet hvis du søker på "dysleksi" og "motorikk" (evt. på engelsk). På NRK sine sider ligger en link til et "Schrödingers Katt"-innslag som er inne på noe av dette: http://www.nrk.no/kanal/nrk1/schrodingers_katt/566079.html Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Hei. Jeg har aldri sett dokumentasjon for at trening kan "utrydde" dysleksi. Etter hva jeg har forstått (emnet opptar meg ikke så veldig, men...), er det imidlertid dokumentert at dyslektikere er overrepresentert blant barn med dårlig motorikk. Noen hevder at både dårlig motorikk og dysleksi skyldes en bestemt svikt i overføringen av signaler i hjernen. Basert på dette hevder noen at stimulering av de motoriske evnene også vil stimulere lese/skrive-evnen. Andre mener at selv om det skulle være en felles årsak, gir ikke trening på det ene området forbedringer på det andre. Etter hva jeg har forstått er dette et emne hvor det ennå gjenstår mye forskning før man kan trekke konklusjoner. Du finner nok mye informasjon om dette på nettet hvis du søker på "dysleksi" og "motorikk" (evt. på engelsk). På NRK sine sider ligger en link til et "Schrödingers Katt"-innslag som er inne på noe av dette: http://www.nrk.no/kanal/nrk1/schrodingers_katt/566079.html Med vennlig hilsen Hei, Du skriver: "Andre mener at selv om det skulle være en felles årsak, gir ikke trening på det ene området forbedringer på det andre." Altså, hvis en dysleksiker setter seg ned og leser en bok, får han ikke større muskler av det! *lol* Ellers kan man jo konkludere at noen av disse styrkeløfterene må ha brukt mye tid på bibliotek! :-) God helg! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosdo Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Hei, Du skriver: "Andre mener at selv om det skulle være en felles årsak, gir ikke trening på det ene området forbedringer på det andre." Altså, hvis en dysleksiker setter seg ned og leser en bok, får han ikke større muskler av det! *lol* Ellers kan man jo konkludere at noen av disse styrkeløfterene må ha brukt mye tid på bibliotek! :-) God helg! Med vennlig hilsen Overføring av forbedring fra lesing til styrketrening er selvsagt avhengig av at man leser meget tung litteratur! :-) God helg til deg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.