Gå til innhold

Du som kvinne i Norge i 2018, føler du deg undertrykket av mannen?

Anbefalte innlegg

En vanskelig diskusjon hvis man er mer opptatt av å forsvare sitt eget kjønn enn å innse fakta. Jeg blir i Norge sett på som likestilt og likeverdig i forhold til mannen. Likevel opplever jeg at mange har holdninger som de har fått med seg fra foreldregenerasjonen som de neste ikke er bevisst på selv. Spesielt gjelder det hvilken rolle kvinnen har i hjemmet. Det er folk innpå her som mener å aldri ha undertrykket en kvinne men samtidig kunne de godt tenke seg feks en asistisk kone. Fordi de håper at hun ikke krever så mye,lager god mat, oppvarter mannen , tar seg av alt med husarbeid og barn og er alltid «klar» på soverommet. 

Anonymkode: 09555...d33

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vanskelig diskusjon hvis man er mer opptatt av å forsvare sitt eget kjønn enn å innse fakta. Jeg blir i Norge sett på som likestilt og likeverdig i forhold til mannen. Likevel opplever jeg at mange har holdninger som de har fått med seg fra foreldregenerasjonen som de neste ikke er bevisst på selv. Spesielt gjelder det hvilken rolle kvinnen har i hjemmet. Det er folk innpå her som mener å aldri ha undertrykket en kvinne men samtidig kunne de godt tenke seg feks en asistisk kone. Fordi de håper at hun ikke krever så mye,lager god mat, oppvarter mannen , tar seg av alt med husarbeid og barn og er alltid «klar» på soverommet. 

Eller kanskje de norske kvinnene er for kresne, og import-brud fra asia er eneste alternativ?

Anonymkode: cbe1a...a32

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje de norske kvinnene er for kresne, og import-brud fra asia er eneste alternativ?

Kan godt hende. Men tror ikke det er eneste grunnen. 

Mange drar på ferie til Spania. Det er fordi de er så glade i sangria.

Tåpelig påstand? Ja, det blir gjerne slik dersom en drar konklusjoner om årsak ut av tynne lufta.

Det er et faktum at en del norske menn finner seg partner i andre land. Hvor mange det gjelder og hvilke land partnerne kommer fra finnes det sikkert tall på. Uten å ha sjekket ville jeg trodd at andelen av den mannlige befolkningen som finner seg partner fra lite likestilte land ikke er veldig stor.

Men OK, de finnes. Så var det dette med årsaken. En annen mulig årsak enn mannssjåvinisme, er vanskeligheter med å finne seg norsk partner. Og, i "related news" som det heter på nynorsk, her vet vi basert på tall fra SSB at en stor og økende andel menn i Norge forblir barnløse. Det er faktisk så mange som 25% av menn over 45 som er barnløse (15% av kvinnene).

Etter mitt skjønn er det sannsynlig at en god del av brudeimporten kommer som følge av denne problematikken.

Uten tall blir det uansett bare spekulasjon, men noen har kanskje forsket på nettopp dette?

En virkelighetskorreksjon for enkelte -- Vi bor altså i et land hvor statsminister, finansminister og utenriksminister er kvinner, det samme er lederen i NHO og inntil nylig gjaldt det samme i LO.

Vi har en likestillingslov som favoriserer kvinner. Kjønnsfordeling hos toppledere gjenspeiler kjønnsfordelingen av de som er ansatt i de ulike sektorene.

Menn jobber mest ute. Kvinner jobber mest hjemme, men det er antagelig mest fordi definisjonen av arbeid i hjemmet utelater tradisjonelle mannsoppgaver som vedlikehold av bolig (en kan jo spørre seg hvorfor dette er gjort...).

Norske menn er jevnt over progressive og liberale. Dette er dog ikke jevnt fordelt, så en del konservative menn "forsvinner" riktignok dersom en kun ser på totalen.

Jeg synes likevel at om du klarer å hevde at norske kvinner i 2018 er _undertrykte_ (anbefaler å sjekke hva det betyr før dere svarer), ja, da er det kanskje på tide å titte over vuggekanten og ta innover seg virkeligheten -- både her i Norge og resten av verden. Eller Norge for hundre år siden. Eller kanskje bare femti.

Gjest Maggie55

Jeg er veldig nyskjerig på hvorfor kvinner og menn er så ulike tenkere.Alle kvinner og alle menn tenker selvsagt ikke likt. Kanskje opplever vi ikke de samme problemene  gjennom livet eller er kvinner og menn veldig forskjellige problemløser og alt er det kanskje bare kulturelt betinget? Kanskje er også vår kultur undertrykkende på både kvinner og menn og kanskje spesielt på ressursvakere individ og minioriteter.?

Annonse

På 26.1.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Du føler deg personlig undertrykket, eller på vegne av andre kvinner?

Både og. Som gruppe kommer kvinner dårligere ut i samfunnet og verden. Det er et sosialt og kulturelt problem. Sosialiseringen gjør at kvinner holdes tilbake av ulike årsaker. Menn blir fortsatt sett på som det sterke kjønn. Kvinner blir oppdratt i større grad til å tekkes andre.

En undersøkelse viste at kvinner sitt blodtrykk og puls steg da de var på vei hjem fra jobb. De begynnte da å tenke på alt som skulle gjøres hjemme. Mannen sitt blodtrykk og puls sank da han var på vei hjem fra jobb for nå var arbeidsdagen over og han skulle hjem å slappe av. Jeg har alltid måttet ta hovedbyrden med barn og hus. Samtidig har jeg jobbet i en krevende jobb. Det er nesten umulig å få min mann til å tenke anderledes. Slik var jo også fordelingen mellom hans foreldre. Da foreldrene hans begynnte å bli eldre og slite med helsen var det for han en selvfølge at søstrene tok ansvar for de. Jeg kjenner mange godt voksne kvinner som har det slik. Kvinner er ofte dobbeltarbeidende. Nå nytter det jo ikke å si så mye innpå her fordi det noen som uansett er i mot kvinnen. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En undersøkelse viste at kvinner sitt blodtrykk og puls steg da de var på vei hjem fra jobb. De begynnte da å tenke på alt som skulle gjøres hjemme. Mannen sitt blodtrykk og puls sank da han var på vei hjem fra jobb for nå var arbeidsdagen over og han skulle hjem å slappe av. Jeg har alltid måttet ta hovedbyrden med barn og hus. Samtidig har jeg jobbet i en krevende jobb. Det er nesten umulig å få min mann til å tenke anderledes. Slik var jo også fordelingen mellom hans foreldre. Da foreldrene hans begynnte å bli eldre og slite med helsen var det for han en selvfølge at søstrene tok ansvar for de. Jeg kjenner mange godt voksne kvinner som har det slik. Kvinner er ofte dobbeltarbeidende. Nå nytter det jo ikke å si så mye innpå her fordi det noen som uansett er i mot kvinnen. 

Mannen din er nok skikkelig bortskjemt, tror heldigvis ikke det er så mange menn som tenker slik lenger. Men du er nok inne på en problemstilling som mange kjenner seg litt igjen i. Hadde min mann noen gang vist slike tendenser hadd vi aldri blitt et par.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste menn er ikke slik.

Forfor valgte du han når han er slik?

Undertrykket vet jeg ikke helt, men jeg merker daglig at både menn og kvinner på arbeidsplassen er påvirket av tradisjonelle kjønnsroller.

Jeg er leder, likevel tar alle det for gitt at jeg og andre kvinnelige ledere ordner kaffe og går ut med søpla, slike ting forventer man ikke i samme grad av mannlige ledere.

Har også inntrykk av at menn som krever høyere lønn, møtes med større forståelse.

Men jeg merker også at mine mannlige kolleger og ansatte i større grad enn kvinnene er fullt fokusert på jobben når de er på jobb. Kvinner snakker mye mer om barn og barnebarn, og bruker tid innimellom til å følge opp barna selv om de er (nesten) voksne, ringer og vekker og organiserer.

Det finnes selvsagt unntak begge veier, men dette er hovedinntrykket.

6 minutter siden, Babette skrev:

Undertrykket vet jeg ikke helt, men jeg merker daglig at både menn og kvinner på arbeidsplassen er påvirket av tradisjonelle kjønnsroller.

Jeg er leder, likevel tar alle det for gitt at jeg og andre kvinnelige ledere ordner kaffe og går ut med søpla, slike ting forventer man ikke i samme grad av mannlige ledere.

Har også inntrykk av at menn som krever høyere lønn, møtes med større forståelse.

Men jeg merker også at mine mannlige kolleger og ansatte i større grad enn kvinnene er fullt fokusert på jobben når de er på jobb.

Kanskje mennene derfor er mer effektive og fortjener høyere lønn?

Hvem vet.

Nei. 

Jeg vet selvfoelgelig at det finnes daarlige holdinger der ute, som at 'kvinner har seg selv aa takke for voldtekt', saant tull. Og at det finnes menn i hoye stillinger som utnytter det til aa trakjassere saarbare kvinner. Men personlig? Nei. Eneste var vel mobbingen paa ungdomsskolen 

Annonse

29 minutter siden, slabbedask skrev:

Kanskje mennene derfor er mer effektive og fortjener høyere lønn?

Hvem vet.

Hehe, det spørs om det er veien å gå.

Jeg vil vel heller si at hvis man ikke har likestilling på hjemmebane, er det vanskelig å få det til i arbeidslivet. Og da snakker jeg ikke om hvem som tar klesvasken hver fredag, men om hvem som fortsatt føler hovedansvaret for familien, som planlegger og organiserer. Som har hodet fylt av familielogistikk selv om de er på jobb.

12 minutter siden, Babette skrev:

Hehe, det spørs om det er veien å gå.

Jeg vil vel heller si at hvis man ikke har likestilling på hjemmebane, er det vanskelig å få det til i arbeidslivet. 

Det mener jeg er en privatsak man får ordne opp i på kammerset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...