Gå til innhold

Har dere mottatt NRK lisensen?

Anbefalte innlegg

Worrisome Plenty

Jeg hater NRK lisensen. Det er så ubeleilig og dyrt. Jeg ser dog på NRK,  Spessielt nyhetene. Men det er ikke vært prisen synes jeg.

De bruker alt for mye penger på dyre sportsrettigheter, og de er ikke Spessielt nøytrale slik de egentlig skal være. 

Før gikk det til innkreving hver gang, men ikke nå lengre. Det er dyrt å protestere på den måten.

Fortsetter under...

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Denne artikkelen er 3 år gammel ;) Kan lønne seg å lese de faktiske forskriftene istede.

Paragraf 9
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

7 timer siden, laban skrev:

Hvis du har den forrige regningen eller kvitteringen, kan du betale uansett.  Bruk lisensnummeret som referanse. 

https://www.nrk.no/lisens/kringkastingsavgift---privat-1.11518824

Er det samme kidnummer som forrige regning ... og prisen er det den samme pluss kontonummer? Jeg kan skrive lisensnummeret der det står melding i betalingen ? 

Betaler ikke med glede men greit å få det overstått. Jeg har ikke TV engang men grunnet en ledning i veggen ned fra utleier så må jeg betale. Så jeg må desverre nødt for å ikke få trøbbel med NRK. 

Endret av Mina1
1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg hater NRK lisensen. Det er så ubeleilig og dyrt. Jeg ser dog på NRK,  Spessielt nyhetene. Men det er ikke vært prisen synes jeg.

De bruker alt for mye penger på dyre sportsrettigheter, og de er ikke Spessielt nøytrale slik de egentlig skal være. 

Før gikk det til innkreving hver gang, men ikke nå lengre. Det er dyrt å protestere på den måten.

Hater hele NRK opplegget. 

18 minutter siden, Mina1 skrev:

Er det samme kidnummer som forrige regning ... og prisen er det den samme pluss kontonummer? Jeg kan skrive lisensnummeret der det står melding i betalingen ? 

Prisen har sikkert økt. Det halvårlige terminbeløpet er nå kr 1.485,12

18 minutter siden, Mina1 skrev:

Betaler ikke med glede men greit å få det overstått. Jeg har ikke TV engang men grunnet en ledning i veggen ned fra utleier så må jeg betale.

Nei, har du ikke TV skal du ikke betale. Den er grei.

Anonymkode: 0f193...a80

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prisen har sikkert økt. Det halvårlige terminbeløpet er nå kr 1.485,12

Nei, har du ikke TV skal du ikke betale. Den er grei.

Anonymkode: 0f193...a80

Har ikke tv, og det er utrolig kjipt at jeg allikevel må betale 3000 kroner i året bare pga en ledning med mulighet til påkobling som går gjennom veggen fra utleier og ned til meg.... NRK er virkelig streng på det, så desverre må jeg betale selv om jeg ikke har TV... 

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Har ikke tv, og det er utrolig kjipt at jeg allikevel må betale 3000 kroner i året bare pga en ledning med mulighet til påkobling som går gjennom veggen fra utleier og ned til meg.... NRK er virkelig streng på det, så desverre må jeg betale selv om jeg ikke har TV... 

Nei, du skal ikke betale hvis du ikke har TV!

https://www.nrk.no/lisens/skjema---oppsigelse-1.11508479

1 time siden, Mina1 skrev:

Kontonr og beløp står på den siden jeg linket til.  Du dropper KID og skriver lisensnr i meldingsfeltet.

29 minutter siden, Mina1 skrev:

Har ikke tv, og det er utrolig kjipt at jeg allikevel må betale 3000 kroner i året bare pga en ledning med mulighet til påkobling som går gjennom veggen fra utleier og ned til meg....

Er du sikker på det?  Jeg bodde i en leilighet (som jeg eide) med opplegg for TV i fem år eller noe sånt, og jeg betalte da selvsagt ikke lisens, siden jeg ikke hadde TV.

Men hvis du har en dekoderboks, må du få stengt antenneinngangen, og det vil nok ikke huseieren din.

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Det er ikke riktig. Har du ikke tv så skal du heller ikke betale. Om en har kontakt i veggen så har det ikke noe å si. 

Jeg sa opp lisensen et år hvor TVen sto i en bod. Kontakten var selvfølgelig fortsatt der

1 time siden, laban skrev:

Kontonr og beløp står på den siden jeg linket til.  Du dropper KID og skriver lisensnr i meldingsfeltet.

Er du sikker på det?  Jeg bodde i en leilighet (som jeg eide) med opplegg for TV i fem år eller noe sånt, og jeg betalte da selvsagt ikke lisens, siden jeg ikke hadde TV.

Men hvis du har en dekoderboks, må du få stengt antenneinngangen, og det vil nok ikke huseieren din.

Huseier sa at han kunne ta med seg dekoderboksen. Han tok den. Men jeg har en ledning som kan kobles til den .. betyr det at jeg må få betale lisens om den ikke blir stengt av ? Den går inni veggen og ned fra utleier til meg. 

Endret av Mina1
23 minutter siden, Mina1 skrev:

Huseier sa at han kunne ta med seg dekoderboksen. Han tok den. Men jeg har en ledning som kan kobles til den .. betyr det at jeg må få betale lisens om den ikke blir stengt av ? Den går inni veggen og ned fra utleier til meg. 

Det må du nesten spørre NRK om. Jeg tror boksen er avgjørende, ikke ledningen, men jeg tør ikke garantere det.

29 minutter siden, Mina1 skrev:

Hvis du ikke har en dekoderboks trenger du ikke betale. Få huseier til å ta vekk dekoderen.

Annonse

58 minutter siden, gråstein skrev:

Hvis du ikke har en dekoderboks trenger du ikke betale. Få huseier til å ta vekk dekoderen.

Huseier var inne hos meg og fikset noe annet en gang, lenge siden, og han så at jeg ikke hadde tv den gangen, og sa til meg at han kunne ta bort dekoderen og tok den bort. Har en veldig hyggelig utleier forresten. Så han så mulig hva som skulle til for at jeg skulle slippe leie... Betyr det da at jeg slipper å betale nrklisensen? 

Jeg skrev dette i skjema om oppsigelse til NRK, men da skrev de at de ville ha utfyllt en videre søknad, og dokumentasjon osv...osv... og jeg ble så stresset av alt de ville ha at jeg ga det opp. Trodde at jeg måtte betale... Og betalte videre i et år etter det. Men da skal jeg prøve igjen.... 

Takker for info fra dere :) . Flott at dere sa ifra om det til meg slik at jeg kan sjekke videre ut i det med NRK. Jeg ga litt for lett opp hele greien pga svaret jeg fikk igjen om å skrive en lang søknad med dokumentasjoner osv .. ble så stresset av svaret deres... 

Endret av Mina1

Betyr dette at jeg slipper å betale lisens til behandlingstiden er over, eller må jeg betale lisens denne gangen? Noen som forstår seg på det? 

Jeg har nå sendt en ny forespørsel til NRK om dette med oppsigelse. Men jeg får nok som sist mail om at jeg må skrive en skriftlig søknad. Men jeg benyttet nå oppsigelsesutfyllingen på siden dere som sist. .. altså skjemaet. Er utrolig hvor vanskelig de gjorde seg sist gang, men jeg håper på at det går i orden denne gangen. Får forsøke å ikke gi meg denne gangen :) . Altså sist gang orket jeg ikke å skrive alt de ba om av dokumentasjon og ny søknad osv osv osv.. Det ble så mye.. Men nå har jeg iallefall fyllt ut skjemaet om oppsigelse på nytt. Håper de ikke ber om skriftlig søknad osv igjen, burde holde å fylle opp skjemaet. 

Dette sto etter at skjemaet om oppsigelse av sendt inn: 

NRK Lisensavdelinga har mottatt din henvendelse.

Vi har for tiden stor saksinngang, og det kan ta noe tid før din henvendelse blir behandlet. Din lisens er stoppet til saken blir behandlet.

Vi gjør oppmerksom på at endringer eller innsigelser vedrørende en lisens må meldes av den lisensregistrerte selv. Unntak gjøres kun ved skriftlig fullmakt.

Med hilsen
NRK Lisensavdelingen

Endret av Mina1
27 minutter siden, Mina1 skrev:

Huseier var inne hos meg og fikset noe annet en gang, lenge siden, og han så at jeg ikke hadde tv den gangen, og sa til meg at han kunne ta bort dekoderen og tok den bort. Har en veldig hyggelig utleier forresten. Så han så mulig hva som skulle til for at jeg skulle slippe leie... Betyr det da at jeg slipper å betale nrklisensen?

Ja. Hvis du ikke har TV, dekoder, tuner eller pc med tv-kort skal du ikke betale.

https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250#Hvem skal betale?

Det skal betales for alt utstyr som kan ta imot fjernsynssignaler og videreformidle dem. Eksempler på slikt utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med tv-kort.

Endret av gråstein
6 minutter siden, Mina1 skrev:

Betyr dette at jeg slipper å betale lisens til behandlingstiden er over, eller må jeg betale lisens denne gangen? Noen som forstår seg på det? 

Som det står opp oppsigelsesskjemaet, oppsigelse må sendes før ny termin begynner (altså før 1. januar). Neste termin begynner 1. juli.

2 minutter siden, gråstein skrev:

Ja. Hvis du ikke har TV, dekoder, tuner eller pc med tv-kort skal du ikke betale.

https://www.nrk.no/lisens/xl/spm-og-svar-privat-1.13687250#Hvem skal betale?

Det skal betales for alt utstyr som kan ta imot fjernsynssignaler og videreformidle dem. Eksempler på slikt utstyr er TV, dekoder, tuner og pc med tv-kort.

Da betaler ikke jeg, og venter på svar fra NRK. Jeg håper ikke det samme skjer som sist at de ber om ny søknad med dokumentasjoner og alt mulig sånnt.... Det gjorde de sist. Og det var derfor jeg ga opp. De burde heller se å komme på hjemmebesøk om de vil sjekke nærmere om jeg prater sant!. 

Takk for info fra dere :) 

2 minutter siden, gråstein skrev:

Som det står opp oppsigelsesskjemaet, oppsigelse må sendes før ny termin begynner (altså før 1. januar). Neste termin begynner 1. juli.

Uff betyr det at jeg må betale denne gangen? De har uansett gjort seg veldig vanskelig for ett år siden. Det var derfor jeg ga de opp. Jeg sendte oppsigelse, men de ba meg skrive utfyllende lang søknad med dokumentasjoner osv osv osv... Så jeg har egentlig betalt for lenge pga den vanskelige prosessen de holder på med. Men jeg får håpe at det holder å fylle ut skjemaet denne gangen... noe det ikke gjorde sist. 

Endret av Mina1
1 time siden, laban skrev:

Det må du nesten spørre NRK om. Jeg tror boksen er avgjørende, ikke ledningen, men jeg tør ikke garantere det.

Ok... Ja jeg mener at boksen burde være avgjørende... Altså når jeg verken har tv eller boks så burde jeg jo slippe å betale 3000 i året i lisens for noe jeg ikke har. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...