Gå til innhold

Har dere mottatt NRK lisensen?

Anbefalte innlegg

NRK-lisensen er et glimrende eksempel på offentlig sløsing.

NRK belaster nordmenn med i overkant av 5 milliarder kroner, og går med dette ca break even. TV2 (TV-delen) har reklameinntekter og distribusjonsinntekter på i underkant av 2 milliarder. Og tjener penger. Innholdet er omtrent det samme. NRK har færre kostnadskrav, og roter av denne grunn bort 3 milliarder av lisensbetalernes penger. Komplett latterlig.

Fortsetter under...

11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

NRK belaster nordmenn med i overkant av 5 milliarder kroner, og går med dette ca break even. TV2 (TV-delen) har reklameinntekter og distribusjonsinntekter på i underkant av 2 milliarder. Og tjener penger. Innholdet er omtrent det samme. NRK har færre kostnadskrav, og roter av denne grunn bort 3 milliarder av lisensbetalernes penger. Komplett latterlig.

Og nå skal vi se hva NRK svarer meg. De kommer sikkert til å gjøre det samme som sist: altså si at det nytter ikke å bare skrive skjemaet om oppsigelse... altså fylle ut det slik jeg gjorde og at jeg må skrive en skriftlig lang søknad med dokumentasjoner om flere ting og tang. Sånn typisk NRK. Bare for å gjøre seg vanskelig. 

42 minutter siden, Mina1 skrev:

Og nå skal vi se hva NRK svarer meg. De kommer sikkert til å gjøre det samme som sist: altså si at det nytter ikke å bare skrive skjemaet om oppsigelse... altså fylle ut det slik jeg gjorde og at jeg må skrive en skriftlig lang søknad med dokumentasjoner om flere ting og tang. Sånn typisk NRK. Bare for å gjøre seg vanskelig. 

Da bare henviser du til loven og sier at om de ikke tror deg, får de komme og sjekke.

3 minutter siden, Trine skrev:

Da bare henviser du til loven og sier at om de ikke tror deg, får de komme og sjekke.

Ja det skal jeg gjøre om de holder på slik igjen. Skal ikke måtte kjempe alt for hardt for å få den bort. Jeg ble lei og ga opp sist. Men denne gangen skal jeg ikke gi opp!. 

Tusen tusen takk for tips Trine :) 

Endret av Mina1
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Nrk har flere tv-kanaler enn tv2,  mange radiokanaler, og svært nett-tv arkiv gratis tilgjengelig, kvaliteten og også langt bedre en søppelkanalen tv2. Betaler gjerne for tilgang til dette, og for å slippe all reklamen.

Anonymkode: 0f193...a80

53 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja det skal jeg gjøre om de holder på slik igjen. Skal ikke måtte kjempe alt for hardt for å få den bort. Jeg ble lei og ga opp sist. Men denne gangen skal jeg ikke gi opp!. 

Tusen tusen takk for tips Trine :) 

Ja, skjønner godt du ble lei. Hadde nok gitt opp da jeg også. Nå måtte jo jeg fylle ut skjema på nytt, siden de ikke hadde mottatt det andre. Og da passet jeg på å henvise til paragrafen som sier at om man setter vekk fjernsynsmottakeren, skal man ikke betale lisens. Krever de noe bevis, kan jeg ta bilde og sende dem. Mer kan de ikke kreve. Jeg har gitt dem akkurat det de ba om ved å fylle ut skjemaet. Da kan de ikke komme og kreve enda mer.

Annonse

11 minutter siden, Trine skrev:

Ja, skjønner godt du ble lei. Hadde nok gitt opp da jeg også. Nå måtte jo jeg fylle ut skjema på nytt, siden de ikke hadde mottatt det andre. Og da passet jeg på å henvise til paragrafen som sier at om man setter vekk fjernsynsmottakeren, skal man ikke betale lisens. Krever de noe bevis, kan jeg ta bilde og sende dem. Mer kan de ikke kreve. Jeg har gitt dem akkurat det de ba om ved å fylle ut skjemaet. Da kan de ikke komme og kreve enda mer.

Ja denne gangen så gir jeg meg ikke. Jeg betaler ikke lisensen denne gangen før de sender meg purring. Jeg mener selv at etter loven så skulle jeg ikke måtte streve så mye med å fritas lisensen som å søke tre ganger når boksen er borte og gitt huseier. Ja jeg er lut lei NRK. Takk for forståelse.

De er skikkelig kjipe når de gjør seg så vanskelige at jeg må søke flere ganger for å få meg fri istedet for å komme på hjemmebesøk.  De skrev også om søknaden ble godkjent så ville de komme på hjemmebesøk så forstår ikke hvorfor de må ha en søknad på nettet og en skriftlig søknad med ytterligere dokumentasjoner og underskrifter i posten og så hjemmebesøk. De er sære. Men blir spennende å se om jeg får samme svar denne gang.

Skal skrive svaret deres i tråden når jeg får svar. Så skal vi se om de lager stress denne gangen også. :). Jeg tror personlig at de vil denne gangen kreve underskrift fra utleier på motatt boks og alt mulig annet. 

Endret av Mina1
2 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja denne gangen så gir jeg meg ikke. Jeg betaler ikke lisensen denne gangen før de sender meg purring. Jeg mener selv at etter loven så skulle jeg ikke måtte streve så mye med å fritas lisensen som å søke tre ganger når boksen er borte og gitt huseier. Ja jeg er lut lei NRK. Takk for forståelse. De er skikkelig kjipe når de gjør seg så vanskelige at jeg må søke tre ganger for å få meg fri istedet for å komme på hjemmebesøk. De skrev også om søknaden ble godkjent så ville de komme på hjemmebesøk så forstår ikke hvorfor de må ha en søknad på nettet og en skriftlig søknad med ytterligere dokumentasjoner og underskrifter i posten og så hjemmebesøk. De er sære. Men blir spennende å se om jeg får samme svar denne gang. Skal skrive svaret deres i tråden når jeg får svar. Så skal vi se om de lager stress denne gangen også. :)

Denne regningen slipper du nok ikke unna, så du kan like godt betale den før den blir høyere. Med mindre du har bevis på at du sa opp lisensen for et år siden. Men da må du sikkert likevel gå til sak, og man kan vel ikke vinne over staten? Men det er ingen søknad om å slippe lisensen. Nå har ikke jeg lest alle punktene i loven, men for meg, som har fjernsynsmottaker, skal det kun fylles ut en erklæring om at mottakeren er satt bort og at NRK vil bli kontaktet dersom den blir tatt i bruk på et senere tidspunkt.

42 minutter siden, Trine skrev:

Denne regningen slipper du nok ikke unna, så du kan like godt betale den før den blir høyere. Med mindre du har bevis på at du sa opp lisensen for et år siden. Men da må du sikkert likevel gå til sak, og man kan vel ikke vinne over staten? Men det er ingen søknad om å slippe lisensen. Nå har ikke jeg lest alle punktene i loven, men for meg, som har fjernsynsmottaker, skal det kun fylles ut en erklæring om at mottakeren er satt bort og at NRK vil bli kontaktet dersom den blir tatt i bruk på et senere tidspunkt.

Så jeg må ha undeskrift fra utleie om at den er satt bort? Tydeligvis stole de ikke på folk. Men okey :) 

Enig med deg i det. :) 

23 minutter siden, Mina1 skrev:

Så jeg må ha undeskrift fra utleie om at den er satt bort? Tydeligvis stole de ikke på folk. Men okey :) 

Er det lenge siden du prøve å si opp forrige gang? Kan det være at lisensen er satt opp, og det er derfor du ikk ehar fått regning nå?

Anonymkode: 0f193...a80

9 timer siden, Mina1 skrev:

Nei, det må du ikke. Om du ikke har noen fjernsynsmottaker i din bolig, er det det du skal forholde deg til. Saken din er ikke lik som min, vet du. Jeg har en fjernsynsmottaker i huset, men den er satt bort, og så lenge den er i huset må jeg bekrefte at jeg ikke skal bruke den uten å først varsle NRK om det.

2 timer siden, Trine skrev:

Nei, det må du ikke. Om du ikke har noen fjernsynsmottaker i din bolig, er det det du skal forholde deg til. Saken din er ikke lik som min, vet du. Jeg har en fjernsynsmottaker i huset, men den er satt bort, og så lenge den er i huset må jeg bekrefte at jeg ikke skal bruke den uten å først varsle NRK om det.

Takk. NRK er lure... med tanke på at de virkelig skal lage så mye styr for at man skal få bort lisensen. Men denne gangen så får vi håpe det løser seg :) 

Fikk melding igjen fra NRK. Det står at alle ubetalte krav er satt i bero til saken er behandlet. Betyr det at jeg skal vente med å betale lisensen til jeg har fått svar? Var en jeg kjenner som sier at hun ville betalt lisensen likevel og ventet på svar om det andre.... 

Annonse

På 29.1.2018 den 16.14, Mina1 skrev:

Fikk melding igjen fra NRK. Det står at alle ubetalte krav er satt i bero til saken er behandlet. Betyr det at jeg skal vente med å betale lisensen til jeg har fått svar? Var en jeg kjenner som sier at hun ville betalt lisensen likevel og ventet på svar om det andre.... 

Du får en ny regning i posten. Det gjorde ihvertfall jeg. Trodde jeg hadde fått regningen både i banken og i posten, men så så jeg at den hadde senere forfall den jeg fikk i posten. Men jeg fikk jo mail av dem som jeg måtte svare på, og da fikk jeg en ny automail om at lisensen var satt på vent. De har ikke klart åsvare på mailen enda da. Men vet ikke om jeg nå får en 3. regning i posten. Nå ser jeg liksom for meg at de sikkert har rota og at jeg får purring på den første. Da blir jeg lettere forbanna, tror jeg. Men det er liksom ingenting som overrasker meg med nrk.

5 minutter siden, Trine skrev:

Du får en ny regning i posten. Det gjorde ihvertfall jeg. Trodde jeg hadde fått regningen både i banken og i posten, men så så jeg at den hadde senere forfall den jeg fikk i posten. Men jeg fikk jo mail av dem som jeg måtte svare på, og da fikk jeg en ny automail om at lisensen var satt på vent. De har ikke klart åsvare på mailen enda da. Men vet ikke om jeg nå får en 3. regning i posten. Nå ser jeg liksom for meg at de sikkert har rota og at jeg får purring på den første. Da blir jeg lettere forbanna, tror jeg. Men det er liksom ingenting som overrasker meg med nrk.

Enig i det: NRK er en pengesluker. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...