Gå til innhold

Noen tips til hvilke matvarer man kan handle - leve billigst mulig..

Anbefalte innlegg

Målet for denne måneden er å klare et ganske lavt matbudsjett med tanke på at jeg ønsker å få betalt ned gjeld så fort som mulig. 

Jeg lurer på litt tips om billige matvarer. Er viktig å få i sunn og rett næring. Mulig denne tråden kan inspirere andre som trenger det til å la det gå litt sport i å kunne spare litt i matbudsjettet også. 

Planen er å kjøpe inn en del frysevarer som står seg billig. Dersom jeg ser noen tilbud på kjøttvarer i butikken så kan jeg fylle frysen min litt opp med det. Vil heller velge å ta storhandling enn å småhandle litt og litt. Tror man sparer mer penger på det. 

På Rema 1000 er det mye billig mat å få: både pasta, bønner, bokser med både erter, osv. Det svarer seg nok å kjøpe inn litt store poser med karbonadekaker/ fiskemat osv til noenlunde rimelig pris å fryse ned. Jeg har ikke vært flink til det tidligere. 

Noen som har gode forslag? :) 

Fortsetter under...

Målet mitt denne måneden (min måned går fra 20 til 20) er og ikke måtte låne for å overleve. Det bare må jeg greie. Jeg er også på jakt etter tips på hvordan leve billig, men også sunt.

Har kjøpt en pakke kalkun/kylling pølser, 2 pk frosne grønnsaker og porsjon ris. Av det får jeg 4 middager ( og ris igjen) Det blir 20 kroner pr middag. Lager for 2 dager av gangen. 

8 minutter siden, emilie321 skrev:

Målet mitt denne måneden (min måned går fra 20 til 20) er og ikke måtte låne for å overleve. Det bare må jeg greie. Jeg er også på jakt etter tips på hvordan leve billig, men også sunt.

Har kjøpt en pakke kalkun/kylling pølser, 2 pk frosne grønnsaker og porsjon ris. Av det får jeg 4 middager ( og ris igjen) Det blir 20 kroner pr middag. Lager for 2 dager av gangen. 

Da er vi flere som kan hjelpe hveandre med tips og ideer i tråden :) . Tror det kan være lurt å fryse ned mest mulig kjøtt i kiloposer i frysen. Kjøpe om man finner det på tilbud. Store kvantum betyr at man da kan ta ut litt og litt av frysen og da har man til mange middager, samtidig billig pris. Er kjøttet som ofte koster mest.  Viktig å utnytte alt man har i huset, og ikke kaste mat osv. 

Jeg sliter veldig med det med at jeg har ofte lånt mer og mer for å kunne overleve. Nå må det være stopp på det. Skal forsøke heller å leve billig og få betalt nedover på gjelden. 

Vet om store pakker med karbonader på Rema for 99 kroner. Tror man får ganske mange karbonader i noen fryseposer der. Jeg var inne på matsmart på nettet og så. Men pasta var ikke billigere der enn i henhold til Rema. På Rema får man ganske billig pasta. Synes frukt og grønsaker kan være ganske kostbart når man kjøper mye av det, men gjelder å se hvor man får tak i ulike ting og tang billig. :) . Har alltid en pakke med havregryn i hus slik at jeg kan lage havregrøt eller noe slik dersom jeg har lite penger.. altså som nødløsning selv om det ikke er noe særlig godt :D 

Lurt å følge med i tilbudsavisene for de diverse butikkene: 

https://www.tilbudsuken.no/tilbudsavis/Dagligvarer/Rema+1000/8093/side_7

Endret av Mina1
56 minutter siden, Mina1 skrev:

Innvandrersjapper (det er sikker fullstendig politisk ukorrekt å bruke det navnet) har billig hermetikk, ris, linser, kikerter, bønner o.l. De har også gjerne slike brett med 30 egg til 50-60 kroner, altså halve prisen av det du betaler på Rema. Vi kjøper egg rett fra hønsebonden, det er flere slike på veien til hytta vår så vi pleier å handle på vei hjem, 60,- for 30 store, flotte, ferske egg. :) Brødskive med stekt eller kokt egg funker godt som middag - egg inneholder absolutt alt du trenger unntatt c-vitamin.

19 minutter siden, Lillemus skrev:

Innvandrersjapper (det er sikker fullstendig politisk ukorrekt å bruke det navnet) har billig hermetikk, ris, linser, kikerter, bønner o.l. De har også gjerne slike brett med 30 egg til 50-60 kroner, altså halve prisen av det du betaler på Rema. Vi kjøper egg rett fra hønsebonden, det er flere slike på veien til hytta vår så vi pleier å handle på vei hjem, 60,- for 30 store, flotte, ferske egg. :) Brødskive med stekt eller kokt egg funker godt som middag - egg inneholder absolutt alt du trenger unntatt c-vitamin.

Smart å kjøpe inn masse egg. Forsøke å få fatt i rimeligst mulig brød... Smart! :) 

14 minutter siden, Mina1 skrev:

Smart å kjøpe inn masse egg. Forsøke å få fatt i rimeligst mulig brød... Smart! :) 

Bak brødet selv, metter mer og holder lenger. Og - som jeg så i en annen tråd - dropp spontan- og netthandel av ting du egentlig ikke trenger, feks frisørshampo ;) 

Annonse

Akkurat nå, Kayia skrev:

Bak brødet selv, metter mer og holder lenger. Og - som jeg så i en annen tråd - dropp spontan- og netthandel av ting du egentlig ikke trenger, feks frisørshampo ;) 

Selv har jeg aldri handlet på nett, bortsett fra noen turer, men da har datteren min hjulpet meg. Ellers så tørr jeg ikke. Handler stort sett etter handleliste. Rett og slett fordi jeg ellers kommer ut med alt annet enn det jeg skal ha. Handler stort sett på Kiwi å av og til på Rema. 

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Selv har jeg aldri handlet på nett, bortsett fra noen turer, men da har datteren min hjulpet meg. Ellers så tørr jeg ikke. Handler stort sett etter handleliste. Rett og slett fordi jeg ellers kommer ut med alt annet enn det jeg skal ha. Handler stort sett på Kiwi å av og til på Rema. 

Lurt å være såpass bevisst når økonomien krever det :) Jeg er ikke generelt mot netthandel altså, men Mina1 har en skikkelig jobb å gjøre for å kvitte seg med kredittgjeld og da er det nok lurere å gjøre som deg, dvs handle etter liste og på rimelige butikker :) 

Akkurat nå, Kayia skrev:

Lurt å være såpass bevisst når økonomien krever det :) Jeg er ikke generelt mot netthandel altså, men Mina1 har en skikkelig jobb å gjøre for å kvitte seg med kredittgjeld og da er det nok lurere å gjøre som deg, dvs handle etter liste og på rimelige butikker :) 

Jeg har også en jobb å gjøre for å kvitte meg med kredittkort gjeld :( Nå kan jeg i verste fall selge bilen og så betale ut gjelden, men da blir livet mitt veldig mye tyngre. Har også noen som er "avhengig" at jeg kjører dem. Samtidig hadde det vært godt å hatt litt bedre råd

20 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg har også en jobb å gjøre for å kvitte meg med kredittkort gjeld :( Nå kan jeg i verste fall selge bilen og så betale ut gjelden, men da blir livet mitt veldig mye tyngre. Har også noen som er "avhengig" at jeg kjører dem. Samtidig hadde det vært godt å hatt litt bedre rådl

Da er vi to som har en skikkelig hard jobb å gjøre. Jeg kjenner andre single som har akkurat samme problemet som oss. En jeg kjenner : hun er 60 år. Hadde levd singel lenge. Og kom oppi tre forskjellige lån. To på kredittkort i en sum av tilsammen 81 000 kroner. Det er tøfft å være alene dersom man har en jobb hvor det er deltids skiftarbeid eller lignende. De som er to har det lettere. 

Vet at jeg har en hard jobb foran meg med å kvitte meg med gjeld. Men skal skrive handleliste slik du gjør. Det var lurt!. :)

Endret av Mina1
35 minutter siden, Kayia skrev:

Ja min kredittgjeld kan i verste fall vare i 7-15 år om jeg ikke gjør drastiske og riktige tiltak. ;). Høye renter på 1400 kr i måneden... med forsikring i tilfelle jeg ble arbeidsledig / dødsfall osv. Men forsikringen er ikke mer enn en hundrelapp i måneden. Renten er høy .

Endret av Mina1
9 minutter siden, Mina1 skrev:

Ja min kredittgjeld kan i verste fall vare i 7-15 år om jeg ikke gjør drastiske og riktige tiltak. ;). Høye renter på 1400 kr i måneden... 

Og da skjønner du jo selv at det er galskap å diskutere å kjøpe utenlandsferie og frisørshampo ikke sant? Du bør prøve å betale ned lånet så mye du greier hver måned, minimum 2500,- pr måned. Om det betyr at livet blir stusselig på mat- og innkjøpsfronten en periode så får det bare være sånn. Du kan spise godt uten at du spiser mye kjøtt, og du kan spare mye på å lage mettende mat bra bunnen av. Jeg vet dette, jeg gjorde det samme selv før vi fikk god økonomi. 

Ps. Man «kommer ikke oppi» to kredittlån, man velger å søke om dem. Som du vet er dette skjelden et lurt valg, og man må a l d r i bruke kredittlån til å finansiere tulleting som feks utenlandsferie når man ikke har råd. 

Endret av Kayia
10 timer siden, Mina1 skrev:

Målet for denne måneden er å klare et ganske lavt matbudsjett med tanke på at jeg ønsker å få betalt ned gjeld så fort som mulig. 

Jeg lurer på litt tips om billige matvarer. Er viktig å få i sunn og rett næring. Mulig denne tråden kan inspirere andre som trenger det til å la det gå litt sport i å kunne spare litt i matbudsjettet også. 

Her er mine forslag (som jeg prøver å følge selv):

1. Bak brødene selv. Mye billigere, og som regel mer mettende og sunnere enn kjøpebrød.

2. Reduser kjøttforbruket.  Du trenger ikke ha kjøtt tik middag hver dag. Det holder med 2-3 ganger per uke. 

3. Kjøp inn grønnsaker og poteter i løsvekt. Det er som regel mye billigere enn ferdige pakker/poser. Innvandrerbutikker er ofte billige på grønnsaker.

4. Kiwi har billige og gode pakker med crusha tomater og bønner og kikerter. Mye billigere enn de andre butikkene. Bruk disse, og lag egne sauser til spaghetti, lasagne, pizza, tomatsuppe etc

5. Venn deg til å velge den frukten eller det pålegget eller den type fisk som er på tilbud den dagen du handler.

6. Flere butikker har Norvegia til 69 kr per kilo innimellom. Legg merke til det, og kjøp gjerne flere kilo da. Ost holder seg lenge i kjøleskapet.

7. Spis mer grønnsaker. Særlig rotgrønnsaker metter godt.

8. Dersom du venner deg til å bruke mer linser, bønner og erter, trenger du mindre animalsk protein. Da kan du spise mindre kjøtt og fisk. Tørka erter og linser og bønner er veldig billig, men de må som regel legges i bløt, så da må du planlegge middagen litt.

Ellers er det jo biligprodukter av såpe, shampo, bind, tamponger, tacolefser, "Farris ", mm som er omtrent like gode som de vanlige produktene. 

Jeg tror også det er lurt å kjøpe minst mulig på nett. Det er så lett å la seg rive med!

Annonse

9 timer siden, Kayia skrev:

Hehe, jeg tenkte også på det med frisørshampo da jeg nevnte det i annen tråd. Det er jo et typisk produkt man lett kan unnvære om man ikke har god råd.

Jeg var inne på matsmart på nettet og så.

På nett betaler man ofte for frakt, faktura osv., slik at det ikke blir så billig likevel.  Dessuten er det tørrvarer som kan selges på den måten, og det er begrenset hvor mye man trenger av det om gangen.  Skal du handle noe "stort", er det trolig billigere å kjøpe f.eks. storpakninger med ris og krydder hos asiaten på hjørnet.  Men ikke kjøp masse bare fordi det er billig, tenk over det faktiske behovet ditt også - hva du bruker / kan tenke deg å bruke mye av.   

Tror det kan være lurt å fryse ned mest mulig kjøtt i kiloposer i frysen. Kjøpe om man finner det på tilbud.

Ikke nødvendigvis mest mulig, men til noen ekstra middager, dersom det er et godt tilbud (alle, selv de dyre butikkene, opererer med "tilbud", du må sammenlikne kiloprisene) og hvis det er noe du gjerne kan spise ofte.  Ikke fyll fryseren ukritisk, det kan komme et enda bedre tilbud i neste uke. 

Synes frukt og grønnsaker kan være ganske kostbart når man kjøper mye av det, men gjelder å se hvor man får tak i ulike ting og tang billig.

Kålrot og gulrøtter er billigere og mer holdbare enn importerte epler.  Remas egne, frosne grønnsaksblandinger koster under 15 kr. Sammen med en håndfull ris eller pasta er én slik pose mer enn nok middagstilbehør for én person.  Har du sett de avlange, frosne fiskepakkene hos Rema, f.eks. makrellfileten som pleier å ligge sammen med "blokkene" med hvit fisk?  Jeg vet at mange ikke spiser makrell, men jeg anbefaler nå den allikevel... 

Bruk handleliste slik emilie321 anbefaler, og les kundeavisene. 

12 timer siden, Mina1 skrev:

Kjedenes egne merker er gjerne myyyye billigere enn de store merkene vi er vant til. Spesielt når det kommer til hermetikk og slikt. Om du bruker kikerter f.eks. så kjøp en stor pose til en rimelig penge på innvandrersjappa, kok dem en kveld og frys ned (pass på at de er godt avrendt så det ikke blir en stor klump!) og putt i fryseren. Tiner på et blunk når du slenger dem i stekepanna eller gryta. :) Linser trenger ikke å bløtlegges og kokes på en halvtimes tid. 

37 minutter siden, Lillemus skrev:

Kjedenes egne merker er gjerne myyyye billigere enn de store merkene vi er vant til. Spesielt når det kommer til hermetikk og slikt. Om du bruker kikerter f.eks. så kjøp en stor pose til en rimelig penge på innvandrersjappa, kok dem en kveld og frys ned (pass på at de er godt avrendt så det ikke blir en stor klump!) og putt i fryseren. Tiner på et blunk når du slenger dem i stekepanna eller gryta. :) Linser trenger ikke å bløtlegges og kokes på en halvtimes tid. 

Jeg har fått lønn, og vært å handlet en del varer som var nedsatt til halvpris på Rema slik at jeg har litt i fryseren. Jeg kjøpte en pakke med 10 burgere frossen fra Rema for 99 kroner, en halv side med ørret for 49 kroner- nedsatt til halvpris fra 99. Kjøpte en pakke med torskefilet for 29 kroner som også var nedsatt til halvpris. Da har jeg iallefall litt kjøtt og fisk i frysen. Behøver jo alle vitaminer man kan få i seg selv om jeg skal leve billig.  

Jeg fikk en telefon fra en i familien min som påstår at jeg har rett på dagpenger fra NAV, og det har jeg hatt lenge. Hun hadde pratet med en som er i familien min igjen som jobber i NAV og hun hadde sagt at jeg har rett på dagpenger og at det var rart at jeg ikke hadde søkt før. Men jeg var ikke klar over det... Men da vet jeg det. 

Har også betalt 5500 kroner på nedbetalingen på det dyreste lånet mitt i dag. Må forsøke å få det ned. 

Her gjelder det å stå på. Og takk for tips. Kjedenes egne merker er ofte rimeligere.. Det stemmer. :) 

Jeg handler på Rema. Syns de billige produktene dems er gode. Kjøper heller en pk med 8 kyllingfiléter, enn to. Så slenger jeg 7 av dem i fryseren. Lapskaus er billig, enkelt å fryse ned og sikkert sunt. Jeg lager en hel haug når jeg først lager. Nå har jeg lært å lage pastasaus også, og den koster ikke så mye. Liker ikke de ferdige man kjøper uansett jeg da. Jo, og den billige sjampoen på Rema, den som koster 10 kr eller noe sånn for en relativt stor flaske. Den fungerer nøyaktig like bra som frisørsjampo, og den fungerer bedre enn de dyre man kjøper i butikken. Håndsåpa koster rundt 5 kr, mener jeg. Og selv jeg blir ren på hendene av den. Sjekk også prisen på do-papir, tørkepapir, grønnsåpe o.s.v. I hvertfall på såper er det sinnsykt stor forskjell i pris.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...