Gå til innhold

Noen tips til hvilke matvarer man kan handle - leve billigst mulig..

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Mina1 skrev:

Da er vi to som har en skikkelig hard jobb å gjøre. Jeg kjenner andre single som har akkurat samme problemet som oss. En jeg kjenner : hun er 60 år. Hadde levd singel lenge. Og kom oppi tre forskjellige lån. T

Hun valgte det vel selv.

Anonymkode: 5ccf4...b48

Fortsetter under...

5 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har fått lønn, og vært å handlet en del varer som var nedsatt til halvpris på Rema slik at jeg har litt i fryseren. Jeg kjøpte en pakke med 10 burgere frossen fra Rema for 99 kroner,

Billigere å kjøpe kjøttdeig på tilbud og lage brugerne selv.

19 timer siden, Mina1 skrev:

Målet for denne måneden er å klare et ganske lavt matbudsjett med tanke på at jeg ønsker å få betalt ned gjeld så fort som mulig. 

Jeg lurer på litt tips om billige matvarer. Er viktig å få i sunn og rett næring. Mulig denne tråden kan inspirere andre som trenger det til å la det gå litt sport i å kunne spare litt i matbudsjettet også. 

Planen er å kjøpe inn en del frysevarer som står seg billig. Dersom jeg ser noen tilbud på kjøttvarer i butikken så kan jeg fylle frysen min litt opp med det. Vil heller velge å ta storhandling enn å småhandle litt og litt. Tror man sparer mer penger på det. 

På Rema 1000 er det mye billig mat å få: både pasta, bønner, bokser med både erter, osv. Det svarer seg nok å kjøpe inn litt store poser med karbonadekaker/ fiskemat osv til noenlunde rimelig pris å fryse ned. Jeg har ikke vært flink til det tidligere. 

Noen som har gode forslag? :) 

Kjøp på tilbud, og fyll fryser og skap.

Sjekk disken hvor varer med kort dato finnes. 50% av fullpris.

Kjøp kjedenes egne merker (First Price, etc.). Noe er ikke bra, men de fleste produktene er like bra som merkevarene.

Bruk handleliste.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du aldri handlet noe som helst på nett (bortsett fra reiser)?????

Hehe, nei. Vil ikke begynne med det heller for plutselig så har jeg bestilt for mer enn jeg kan betale for :rolleyes: De reisene jeg har bestilt er det vel strengt tatt datteren min som har bestilt i mitt navn og så har hun betalt med mitt kort.:rolleyes: Savner det ikke heller.

21 minutter siden, emilie321 skrev:

Hehe, nei. Vil ikke begynne med det heller for plutselig så har jeg bestilt for mer enn jeg kan betale for :rolleyes: De reisene jeg har bestilt er det vel strengt tatt datteren min som har bestilt i mitt navn og så har hun betalt med mitt kort.:rolleyes: Savner det ikke heller.

Selv min mor på 80+ handler litt på nett 😊. Og jeg tror jeg handler nesten like mye på nett som i butikkene, kanskje med unntak av mat. Men hender jeg bestiller maten på nettet og.

Endret av Xtra
22 minutter siden, emilie321 skrev:

jeg hater butikker, handler alt jeg kan på nettet.

Annonse

Akkurat nå, Xtra skrev:

Selv min mor på 80+ handler litt på nett 😊. Og jeg tror jeg handler nesten like mye på nett som i butikkene, kanskje med unntak av mat. Men hender jeg bestiller maten på nettet og.

Skal jo aldri si aldri da:P Før jeg eventuelt begynner med det så skal kredittkort gjelden være nedbetalt og jeg skal ha en buffer. Da kan jeg vurdere det:)

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

jeg hater butikker, handler alt jeg kan på nettet.

Jeg er ikke spesielt glad i butikker jeg heller, men hvis jeg dropper butikker så vil nok angsten min øke. Nå er det ikke ofte jeg drar til byen å shopper heller da.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp på tilbud, og fyll fryser og skap.

Sjekk disken hvor varer med kort dato finnes. 50% av fullpris.

Kjøp kjedenes egne merker (First Price, etc.). Noe er ikke bra, men de fleste produktene er like bra som merkevarene.

Bruk handleliste.

Jeg kjøper ferskvarer - tilbudsvarer som er satt ned til halv pris fordi de har sist forbruksdato, men de varer i frysen i lang tid, så fryser det ned :). Veldig smart!. 

4 timer siden, emilie321 skrev:

Skal jo aldri si aldri da:P Før jeg eventuelt begynner med det så skal kredittkort gjelden være nedbetalt og jeg skal ha en buffer. Da kan jeg vurdere det:)

Jeg har laget meg en liten sparekonto, hvor jeg sitter litt penger iblant over fra kontoen selv om det er smått, så forsøker jeg å bygge meg litt opp med en liten sparesum og på en konto. Veldig fornøyd med å ha betalt 5500 kroner til lånet i dag. Skal forsøke å betale den summen hver måned på lånet slik at det fyker litt nedover. Men det blir hardt på måneder jeg tjener lite, men nå pratet en jeg kjenner om at jeg har rett på dagpenger på dager jeg ikke jobber, så det vil hjelpe om det er tilfelle... 

3 timer siden, Worrysome plenty skrev:

Skinnfri kjøttpølser, poteter, makaroni,hjemmelagd  pølse sphagetti, grøt (fjordland familiepakke). Dette er ting jeg tyr til når jeg har slunken konto.

Takk for tips :) 

4 timer siden, påskelilje skrev:

Hva tenker du om å spise mindre kjøtt, som jeg skrev om lenger oppe?

Havregrøt og linsesuppe burde også stått på lista mi. Vi bruker det en god del også.

Jeg kan ikke ha mindre kjøtt i huset. Min sønn har mangel på et vitamin, og har fått beskjed av legen om å spise mer kjøtt. Altså et B vitamin som finnes i "rødt kjøtt". Jeg og sønnen spiste lite kjøtt i sin tid, men måtte begynne å kjøpe det inn pga sønnen fikk påvist mangel på B-vitaminet i blodet. Det er årsaken til at jeg er redd å slutte å spise kjøtt. 

Annonse

På 29.1.2018 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Billigere å kjøpe kjøttdeig på tilbud og lage brugerne selv.

Der ga du meg en god idé :). Takk for tipset. Frysen fylles nå godt med tilbudsvarer slik at jeg slipper å løpe mye på butikken. :) . Fant paideig for 5 kroner på tilbud i dag som jeg frøs ned. Og kjøttpudding var også på tilbud. 

Endret av Mina1
17 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg kan ikke ha mindre kjøtt i huset. Min sønn har mangel på et vitamin, og har fått beskjed av legen om å spise mer kjøtt. Altså et B vitamin som finnes i "rødt kjøtt". Jeg og sønnen spiste lite kjøtt i sin tid, men måtte begynne å kjøpe det inn pga sønnen fikk påvist mangel på B-vitaminet i blodet. Det er årsaken til at jeg er redd å slutte å spise kjøtt. 

Hvis han har mangel på B12, som såvidt jeg vet er det eneste vitaminet vi kun får fra animalske kilder, så er det beste å få tilskudd via sprøyter hos legen.

22 timer siden, Mina1 skrev:

Dette bør du undersøke, her tror jeg både du og sønnen din har misforstått noe.... Rødt kjøtt en gang i uka kan være vel og bra det, men burgere gir ikke mer (heller mindre) vitamin enn fisk eller grovt brød gjør altså... :P Finn ut hvilket B han er lav på og be om ernæringsråd. Gjetter «vanlig sunn mat med grovt brød, fisk og grønnsaker» er svaret jeg :D 

Gode kilder til alle vitamin B-typer er animalske varer som fisk, egg, ost, nyrer, lever, melk, oksekjøtt, samt grove kornbrød, nøtter, frukt og grønnsaker.

8 minutter siden, Kayia skrev:

Dette bør du undersøke, her tror jeg både du og sønnen din har misforstått noe.... Rødt kjøtt en gang i uka kan være vel og bra det, men burgere gir ikke mer (heller mindre) vitamin enn fisk eller grovt brød gjør altså... :P Finn ut hvilket B han er lav på og be om ernæringsråd. Gjetter «vanlig sunn mat med grovt brød, fisk og grønnsaker» er svaret jeg :D 

Gode kilder til alle vitamin B-typer er animalske varer som fisk, egg, ost, nyrer, lever, melk, oksekjøtt, samt grove kornbrød, nøtter, frukt og grønnsaker.

Jeg har pratet med en som jobber i sykepleieyrke, og hun fant ut av det er rødt kjøtt som er det han mangler.. altså vitaminer i oksekjøttet. Altså det er ulike typer B-vitaminer men han mangler den typen som er i oksekjøttet. 

Men jeg har iallefall handlet frysen full av oksekjøtt og fisk og litt forskjellig slik at jeg har litt kjøtt og fisk i huset for lang tid frem. Jeg fant på halvpris og tilbud. Så nå har jeg en del i frysen. Er deilig at jeg tinte av frysen... Nå er det stor plass i den. Før var den bare full av is :D . 

Sønnen er nokså kresen... Alltid vært det. Men nå venter jeg svar på de nye blodprøvene som han har tatt. Jeg er veldig redd for at han ikke får i seg nok variert, men derfor forsøker jeg å kjøpe alt mulig variert av det ene og det andre, for å være sikker på at han får i seg litt av alt. Jeg har til og med kjøpt Sana Sol inn. For det første er Sana Sol god på smak, og for det neste er det litt vitaminer i det. Han får også vitaminer på resept i tillegg. Jeg serverte han mye vegetarmat / kjøpte inn for det meste vegertarmat tidligere, fordi jeg ønsker egentlig ikke å spise kjøtt, pga dyrene... men det sluttet jeg med etter at han fikk mangelen på blodprøvene. Altså mangelen på B-vitaminet fikk han etter at jeg hadde kuttet ned på kjøttet ved tidligere annledning. Det er derfor jeg økte på igjen med kjøtt. 

Endret av Mina1

Nå har jeg handlet inn så mye at jeg regner med at jeg slipper å kjøpe kjøtt og fisk ut måneden :D . Har funnet ut at det beste er å fryse ned, og gjøre seg ferdig med handlingen av slike ting slik at man slipper å gå å handle på butikken hver dag. :) . NÅ er alt kjøpt til halv pris og på tilbud. Så fornøyd!. :D 

2 minutter siden, Xtra skrev:

Jaggu godt det bare er noen timer igjen :P

Nå skev jeg feil.. mener resten av februar :D . Jeg som glemte meg i det jeg skrev ;) haha. Jeg hadde blitt feit om jeg lesset innpå alt det jeg har i frysen nå. Hadde også blitt ganske dårlig i magen haha. :D 

Endret av Mina1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...