Gå til innhold

Slemt å spraye katten med vann?

Anbefalte innlegg

Vi har en kattunge på et halvt år. Når hun hopper opp på kjøkkenbenken og rapper mat, drikker/spiser av vårt oppe på bordet, klatrer i gardinene, og når hun ødelegger plantene, så pleier vi å gi henne en sprut med vann på sprayflaske. Bare et *pchht*. Da løper hun av sted. 

I blant når hun gjør noe galt og jeg kommer meg sprayflaske og retter den mot henne ser hun på meg med et slags fortvila og trist blikk, og lukker øynene litt for å ikke få vann i dem. Da kjenner jeg et stikk i brystet, og tenker at jeg er slem.

Er det dyremishandling, eller er det en ok straff/opplæringsmetode? 

Anonymkode: 6073f...a32

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439262-slemt-%C3%A5-spraye-katten-med-vann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sånn "fin" sprut, så det er ca. 1/2 ts vann som kommer av gangen. Så den blir ikke våt, eller dusja i vann, liksom. Ble bare redd for at det er mishandling i form av psykisk terror, siden katten jo forventer - ikke smerte - men vann som den ikke liker, da. Er sikkert veldig delte meninger om dette, ja.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en kattunge på et halvt år. Når hun hopper opp på kjøkkenbenken og rapper mat, drikker/spiser av vårt oppe på bordet, klatrer i gardinene, og når hun ødelegger plantene, så pleier vi å gi henne en sprut med vann på sprayflaske. Bare et *pchht*. Da løper hun av sted. 

I blant når hun gjør noe galt og jeg kommer meg sprayflaske og retter den mot henne ser hun på meg med et slags fortvila og trist blikk, og lukker øynene litt for å ikke få vann i dem. Da kjenner jeg et stikk i brystet, og tenker at jeg er slem.

Du får kjefte på’n.

Anonymkode: e10fb...31e

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pass på at hun har noe å leke og aktivisere seg med og gi henne masse kos og oppmerksomhet og ikke bare "nei!" og "fy!" og vannsprut. :) Jeg tror ikke det er noe problem om katta får en vannsprut på seg når den gjør noe den ikke får lov til. Kattemor irettesetter ungene mye tøffere enn det! 

Annonse

Tror ikke det er så slemt. Kattunger er forskjellig. Den vi har nå er helt « hyper». Spiser planter, henger i gardiner, opp på bordet når vi spiser og i do hvis ikke lokket er på. Jeg tar henne ned fra kjøkkenbenken og gardinene igjen og igjen og igjen . Prøver å si « nei» med litt streng stemme men det hjelper ikke. Tror at noen ganger må man ty til en lett sprut med vann. Tror også at man kan kjøpe noe « luktgreier» i dyrebutikken. De har ofte gode råd ang problemet. 

Anonymkode: afabc...af6

Nei syns ikke det er slemt, de må lære hva som er lov og ikke. Her holdt det med "Fysssj nei ned". Men av og til lurte han seg på bordet likevel, sa jeg "Nei ned" hoppet han ned. Han hadde sin egen stol også, der likte han seg godt. Viktig at de har en egen plass.

Jeg kan jo si at ellers har kattungen det fint :) Hun leker, er veldig kosete og hun viser at hun liker oss og vil være sammen med oss hele tiden. Så jeg tror hun fort glemmer vannspruten. Leste et sted at katter ikke forstår "nei" og "fy" og sånn. Hun forstår spruteflaske, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...