Gå til innhold

Gravid og kosthold

Gjest hadde vært fint med svar

Anbefalte innlegg

Gjest hadde vært fint med svar

Hei

Er gravid. Vet jeg må spise, men ønsker ikke å gå opp alt for mye i vekt. Skal ikke slanke meg, men bare trenger noen tips for å holde vekten sånn ca under kontroll. Hvor ofte bør jeg spise, hva bør jeg spise. Er ikke noe særlig glad i kjøtt. Noen dager er det stressende dager hvor jeg ikke har tid til å lage en skikkelig middag. Rask og sunn mat??? Vet dere?

Håper på svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei,

Det anbefalt at man ikke legger på seg mindre enn 6 kg gjennom svangerskapet – selv om man er overvektig. Du trenger ca 300 kcal ekstra daglig som gravid.

Jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men etter hvert vil du merke at halsbrann kan bli et problem. Anbefaler deg derfor å spise flere små måltider i løpet av dagen, heller enn få og store.

Pass på at du får i deg rikelig med brødmat og andre grove kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 3-5 grønnsaker, 2-4 frukt, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk – ca størrelsen av håndflaten din). Andre gode proteinkilder er ost, cottage cheese, og melk.

Ellers er det viktig at du drikker rikelig med vann (helst 8 glass daglig) og spiser fiberrik mat. Jern kan være vanskelig å få nok av gjennom mat, spesielt dersom du ikke er noe glad i kjøtt. Anbefaler deg derfor å ta jern-tilskudd, med mindre legen din mener at du ikke bør gjøre det. For å øke opptaket av jern bør du ta det sammen med frisk frukt. På den måten vil vitamin C i frukten øke opptaket av jern. Det er viktig å ikke ta jerntilskudd sammen med melk/melkeprodukter eller andre kalsiumrike matvarer, da dette kan senke jern-opptaket. Folat er veldig viktig også – spesielt dersom du er i det første trimesteret fremdeles. Det er anbefalt å ta tilskudd på 400 mcg daglig.

Håper dette hjalp deg litt til å vite hva du bør spise som gravid. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takk for svar

Hei,

Det anbefalt at man ikke legger på seg mindre enn 6 kg gjennom svangerskapet – selv om man er overvektig. Du trenger ca 300 kcal ekstra daglig som gravid.

Jeg vet ikke hvor langt du har kommet, men etter hvert vil du merke at halsbrann kan bli et problem. Anbefaler deg derfor å spise flere små måltider i løpet av dagen, heller enn få og store.

Pass på at du får i deg rikelig med brødmat og andre grove kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 3-5 grønnsaker, 2-4 frukt, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk – ca størrelsen av håndflaten din). Andre gode proteinkilder er ost, cottage cheese, og melk.

Ellers er det viktig at du drikker rikelig med vann (helst 8 glass daglig) og spiser fiberrik mat. Jern kan være vanskelig å få nok av gjennom mat, spesielt dersom du ikke er noe glad i kjøtt. Anbefaler deg derfor å ta jern-tilskudd, med mindre legen din mener at du ikke bør gjøre det. For å øke opptaket av jern bør du ta det sammen med frisk frukt. På den måten vil vitamin C i frukten øke opptaket av jern. Det er viktig å ikke ta jerntilskudd sammen med melk/melkeprodukter eller andre kalsiumrike matvarer, da dette kan senke jern-opptaket. Folat er veldig viktig også – spesielt dersom du er i det første trimesteret fremdeles. Det er anbefalt å ta tilskudd på 400 mcg daglig.

Håper dette hjalp deg litt til å vite hva du bør spise som gravid. Lykke til!

Vennlig hilsen

Hei igjen

Tusen takk for svar. Det hjalp ja. Har ikke BMI som tilsier jeg er overvektig, men trives ikke helt i min egen vekt. Veier nå 57 kg og er 165 høy. Så hvis jeg går opp til 65 bør det være nok?

Takk igjen

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...