Gå til innhold

Har du jobbet mye og er sliten, får du sykmelding. Men er det sykdom?

Anbefalte innlegg

Er det for lett å få sykemelding?

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/p6WP6X/Har-du-jobbet-mye-og-er-sliten_-far-du-sykmelding-Har-du-kranglet-med-sjefen_-far-du-sykmelding-Men-er-det-sykdom--Bjorn-B-Hansen

Det har utviklet seg aksept for en praksis der «alle» får sykmelding av legen hvis de selv mener at de trenger det.

I kjølvannet av #metoo har flere politiske ledere blitt sykmeldt. Sykemeldingsordningen har sine utfordringer, og dette er en anledning til å påpeke at for å bli sykmeldt sier loven at du må ha en sykdom eller skade. Hadde jeg selv fått #metooanklager mot meg, ville jeg med sikkerhet fått søvnproblemer, mange bekymringer, konsentrasjonsvansker og problemer med å gå på jobb. Men er det sykdom, og har jeg rett på sykepenger?

Omfanget av potensielle sykmeldte øker altså betydelig, langt ut over dem som har medisinsk definert sykdom i klassisk forstand. 

Velferdsforskningen har i liten grad vært opptatt av hva som skjer inne på legekontorene, til tross for at det er der sykmeldingen lages. Professor Rolf Rønning ved Høyskolen på Lillehammer har i en artikkel i 2014 vist at halvparten av sykmeldingene har sosial årsak.

Eksempler på grupper som i dag får sykepenger uten at de har sykdom, er gravide, personer i arbeidskonflikter, pårørende til alvorlig syke og personer med symptomer etter større livshendelser, som for eksempel skilsmisser, dødsfall og annet. I tillegg kommer alle andre som føler at de trenger en sykmelding fordi livet butter.

Det er med andre ord mulig å stramme inne sykelønnsordningen ved klart å definere hva som menes med «sykdom». En nærliggende måte å gjøre det på er å bruke et sykdomsbegrep definert av legenes diagnoselister. 

Anonymkode: 982b5...50d

Fortsetter under...

En ting er sikkert, og det er at mange blir syke av det. Da blir spørsmålet om samfunnet er mest tjent med å forebygge før det har gått for langt. Kan en kortvarig sykemelding forebygge en langvarig sykemelding? Legen er ofte den som kjenner pasienten best, og kan best vurdere hva som er mest hensiktsmessig over tid.

Anonymkode: 4cdbf...bfa

Gjest Maggie55

Hvis man mener man ikke skulle hatt sykemelding må man bruke sin klagerett. Det er ikke et system på jord som gir en noe. Man må bruke sin klagerett hvis man føler seg " overkjørt"Vel egentlig en menneskerett. Derfor er det et stort ansvar for forvaltningen etter min mening å sikre at de minste blant oss bli satt i stand til å sende juridisk formell klage hvis det er absolutt krav. Flere og flere av oss er i denne gruppen eller i randsonene tror jeg. Via fri rettshjelp eller forsikringer som mange i dag har i fagforeninger eller annet.

På samme måte som hvis man lever må ha en leveattest hvis man bor i utlandet og der er tvil om noe.

Jeg fikk ikke sykemelding da jeg gikk gravid med mine første barn på 90 tallet. Kvalme var ikke sykdom mente legen og jeg kastet opp på bussen til jobb , på jobb og på bussen hjem igjen. Jeg fikk et handikappet barn og fikk mye å gjøre hjemme i tillegg til jobben. Var så sliten,så sliten. Og slik gikk årene. Tøyde og tøyde den berømte strikken Til det sa « pang». I stede endte jeg opp på psykiatrisk. Kanskje jeg hadde kunne forebygget å bli fullstendig utbrennt hvis jeg hadde kunnet sykemelde meg før det gikk helt galt?. Det er så mye snakk om å bli strengere både her og der. Høres så flott ut når politikerene uttaler seg og folk engasjerer seg i debatten. Hver historie er unik og noen ganger er det faktisk slik at man trenger sykemelding fordi jobben og selve livet blir for mye. 

Anonymkode: da316...f0f

Gjest Maggie55

Jeg er veldig lei om jeg har kommet i skade for " å få alt om vrangfoten " Det kan være litt for lett. Men jeg synes ofte det å be om en sykemelding sitter for langt inn hos de aller fleste av oss og tror man stadig strammer inn på tilgjengelige ressurser til sykemeldinger virker det på meg. Iallefall om man skal tro informasjon på NAV. Tror det er sjelden det er muligheter for for mye sykemelding. En annen sak er jo om man har diskutert sykemelding grundig nok med legen. Det kan jo være kronisk og i sammenheng til så mye. Om man har noen lege da. Alle har jo ikke det. Jo jeg vil kalle det sykdom. Hva ellers.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...