Gå til innhold

Bortkastet å gå til psykiater?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Bare lurer på om jeg ikke bare kaster bort hans tid ved å møte han,men sykepleieren fra dagsenteret mente jeg burde møte han. Jeg vet jo hva han kommer til å si, anbefale meg til å ta ap igjen. Det er jo det de er til for, er det ikke? Medisinvurdering? Kunne tenkt meg noe angstdempende istedenfor vival, noen her som kan anbefale noe? Men de mener det er grunnlidelsen som må medisineres, føler angst er grunnlidelsen min jeg da. Fikk helt panikk i går etter jeg la meg, tenkte på tannlegetimen jeg skal på...måtte ta vival da for panikken tok meg. Er redd jeg kommer til å dø der i tannlegestolen, skal jo trekke visdomstann. Sist endte det med operasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er av og til jeg tenker på ap, når tankene mine overmanner meg og det tar helt over. Det er utrolig slitsomt å tenke som jeg gjør, at noen alltid er ute etter meg. Men jeg vil jo tenke såklart! Blir strålet flere ganger om dagen og telefonen følger de også med på, alt jeg gjør følger de med på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen som har erfaring med å slutte på seroquel? Har gått på det i mange år nå og blir helt koko når jeg prøver å trappe ned/men det må da være mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vil følge med på deg kan jo bare følge deg på DOL. Alt står jo her :) 

Uansett er det nok lurt å følge timene man er satt opp til. Alternativet kan være tvangsbehandling. Du må bevise at du greier å ivareta livet ditt uten behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, stjernestøv skrev:

1. Bare lurer på om jeg ikke bare kaster bort hans tid ved å møte han,men sykepleieren fra dagsenteret mente jeg burde møte han. Jeg vet jo hva han kommer til å si, anbefale meg til å ta ap igjen. Det er jo det de er til for, er det ikke? Medisinvurdering?

2. Kunne tenkt meg noe angstdempende istedenfor vival, noen her som kan anbefale noe?

3. Men de mener det er grunnlidelsen som må medisineres, føler angst er grunnlidelsen min jeg da. Fikk helt panikk i går etter jeg la meg, tenkte på tannlegetimen jeg skal på...måtte ta vival da for panikken tok meg. Er redd jeg kommer til å dø der i tannlegestolen, skal jo trekke visdomstann. Sist endte det med operasjon. 

1. En psykiaters oppgave er å vurdere, diagnosisere og forsøke å finne en behandling som gjør hverdagen til pasienten god, evt litt bedre i tilfeller der dét er mest realistisk. Psykiatri er ikke matematikk, dvs det er ikke bare én fasit, og en psykiater må derfor vurdere en pasient over tid. Dersom din psykiater gjentar det samme hver gang er nok vedkommende ganske sikker på at vedkommendes anbefaling vil være riktig behandling av din lidelse akkurat nå. Du kan lese mer om hvordan psykiateren opplæres til og tenker her: http://tidsskriftet.no/2009/08/kronikk/hva-er-en-psykiater

2. Dette håper jeg ingen faller for fristelsen og svarer på. I såfall skal tråden slettes.

3. Ingen har noensinne dødd av angst i en tannlegestol. Tenker du at du kommer til å bli den første? I såfall: Hvordan ser du denne angsten i hht behandlingen du står i nå? Kanskje det hadde vært greit å få det l i t t bedre, slik at du slipper å tro at du vil dø i tannlegestolen?

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

1. En psykiaters oppgave er å vurdere, diagnosisere og forsøke å finne en behandling som gjør hverdagen til pasienten litt bedre. Psykiatri er ikke matematikk, dvs det er ikke bare én fasit, og en psykiater må derfor vurdere en pasient over tid. Dersom din psykiater gjentar det samme hver gang er nok vedkommende ganske sikker på at dette vil være riktig behandling av din lidelse akkurat nå. Du kan lese mer om hvordan psykiateren opplæres til og tenker her: http://tidsskriftet.no/2009/08/kronikk/hva-er-en-psykiater

2. Dette håper jeg ingen faller for fristelsen og svarer på. I såfall skal tråden slettes.

3. Ingen har noensinne dødd av angst i en tannlegestol. Tenker du at du kommer til å bli den første? I såfall: Hvordan ser du denne angsten i hht evt endring av behandlingen du står i nå? 

Ok. Det er jo for å høre andres erfaringer ang medisiner mot angst. Og psykiateren min er borte, det er en annen der nå. Tror du han vil konkludere annerledes?

Er redd de skal rive opp halsen min og at jeg blør ihjel, visdomstann nede. Nei da må jeg jo ta vival hoss tannlegen, men tenkte kanskje han kunne tilby noe ant mot angsten ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er av og til jeg tenker på ap, når tankene mine overmanner meg og det tar helt over. Det er utrolig slitsomt å tenke som jeg gjør, at noen alltid er ute etter meg. Men jeg vil jo tenke såklart! Blir strålet flere ganger om dagen og telefonen følger de også med på, alt jeg gjør følger de med på. 

Hvis du konsekvent sier nei til alle medisiner er det neppe noe poeng.

Men er det ikke veldig slitsomt og ubehangelig å ha det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gråstein skrev:

Hvis du konsekvent sier nei til alle medisiner er det neppe noe poeng.

Men er det ikke veldig slitsomt og ubehangelig å ha det slik?

Ja da er det jo bortkastet tid for både han og meg tenker jeg. 

Jo det er slitsomt, men jeg klarer å gå ned i vekt. 11,2 kilo nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stjernestøv skrev:

1. Ok. Det er jo for å høre andres erfaringer ang medisiner mot angst. Og psykiateren min er borte, det er en annen der nå. Tror du han vil konkludere annerledes?

2. Er redd de skal rive opp halsen min og at jeg blør ihjel, visdomstann nede. 

1. Det vet hverken du eller jeg før du hår gått dit.

2. Det høres slitsomt ut å ha det sånn. De fleste syns trekking av visdomstann er vondt, men ikke værre enn at man vil overleve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

1. Det vet hverken du eller jeg før du hår gått dit.

2. Det høres slitsomt ut å ha det sånn. De fleste syns trekking av visdomstann er vondt, men ikke værre enn at man vil overleve det.

Sant det da, bare lurer på hvordan han er. Er jo blitt vant til han andre nå, er nervøs. 

Ok, håper jeg overlever da. Vil ikke være den første til å dø i tannlegestolen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Sant det da, bare lurer på hvordan han er. Er jo blitt vant til han andre nå, er nervøs. 

Ok, håper jeg overlever da. Vil ikke være den første til å dø i tannlegestolen. 

Lykke til hos psykiateren i morgen. Det blir spennende å høre hvordan han vurderer tilstanden din nå :) 

Ps. Husk å spør opp dersom han sier noe du ikke forstår eller ikke skjønner, så slipper du å gruble og tolke i ettertid :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kayia skrev:

Lykke til hos psykiateren i morgen :) 

Takk :) Men det er ikke i morgen, er i mars en gang, får se om jeg går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, stjernestøv skrev:

Takk :) Men det er ikke i morgen, er i mars en gang, får se om jeg går. 

Ja da var det tidlig å starte grublingen allerede nå gitt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kayia skrev:

Ja da var det tidlig å starte grublingen allerede nå gitt :P 

Begynte for lenge siden :P 

Og jeg har bestemt meg, tannlegen får utsette trekkingen for jeg har ikke hatt vondt nå. Det var andre ting som måtte gjøres, det er også i mars. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, stjernestøv skrev:

Begynte for lenge siden :P 

Og jeg har bestemt meg, tannlegen får utsette trekkingen for jeg har ikke hatt vondt nå. Det var andre ting som måtte gjøres, det er også i mars. 

En kjempeide! Alltid lurt å utsette tannlegebesøk, tannproblem er som økonomiske problem - de går alltid over av seg selv :P

Not.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kayia skrev:

En kjempeide! Alltid lurt å utsette tannlegebesøk, tannproblem er som økonomiske problem - de går alltid over av seg selv :P

Not.

Nei skal gå til tannlegen, men han kan heller fikse på andre ting. Det var noe som måtte fikses på, husker ikke hva det var. Men han kan jo ta det først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Skjønner ikke helt hvorfor du skal gå til psykiater, når du ikke er interessert i rådene han kommer med angående medisin.

 

Alternativ til vival, er vel SSRI medisiner men disse alene uten antipsykotika er ikke bra for en med psykoselidelse. De kan gjøre deg psykotisk. Jeg har selv erfaring med dette, gikk på kun Zoloft og ble bare verre og verre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777
16 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor du skal gå til psykiater, når du ikke er interessert i rådene han kommer med angående medisin.

 

Alternativ til vival, er vel SSRI medisiner men disse alene uten antipsykotika er ikke bra for en med psykoselidelse. De kan gjøre deg psykotisk. Jeg har selv erfaring med dette, gikk på kun Zoloft og ble bare verre og verre. :)

jeg og fikk psykosesymptomer av antidepp , både fontex og wellbutrin, selv på litium og abilify

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stjernestøv skrev:

Sant det da, bare lurer på hvordan han er. Er jo blitt vant til han andre nå, er nervøs. 

Ok, håper jeg overlever da. Vil ikke være den første til å dø i tannlegestolen. 

 

Håper du får gjort det i morgen! Jeg tenker innimellom som deg, dog om ulv. «Ja, jeg blir vel den første som blir angrepet av ulv i marka liksom...» Men da må jeg bare tvinge meg selv til å droppe å tenke på det. Den sykt lille muligheten er så liten at det nytter ikke å tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cilie skrev:

Håper du får gjort det i morgen! Jeg tenker innimellom som deg, dog om ulv. «Ja, jeg blir vel den første som blir angrepet av ulv i marka liksom...» Men da må jeg bare tvinge meg selv til å droppe å tenke på det. Den sykt lille muligheten er så liten at det nytter ikke å tenke på. 

Det er i mars en gang. Det hadde jeg og vært redd for hadde jeg bodd på et sånt sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...