Gå til innhold

Valdres-saken: Er det umulig å regulere blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, den er innviklet og jeg kan henge med til et visst punkt. Hvis barnet virkelig ble alvorlig mobbet og at mor opplevde ikke å få hjelp , så klarer jeg å sette meg inn i morens forsøk på å løse det på egen måte ved å la barnet få ro rundt seg. Jeg ville ikke selv ha gjort det slik, men jeg klarer å forstå desperasjonen. 

Men når du ser at det du gjør er feil,at barnet går ytterligere ned i vekt, så bør det ringe en bjelle på et mye tidligere stadium. 

Mobbing er ikke bra og er et forferdelig samfunnsproblem. Baade hos voksne og barn. Jeg synes til og med mye av maaten man tiltaler hverandre på nettet ofte kan minne om mobbing og forsoek på utfrysning. Av godt voksne såvel som ungdommer. Heldigvis er jeg ikke lett å 'vippe av pinnen' på nettet, fordi jeg er klar over at noen sikkert vil proeve seg, og de menneskene jeg har med å gjoere daglig er ganske OK. Det i tillegg til at jeg ikke tar det så serioest. Men og å gå på ungdomsskolen og når man er barn, så er man lettere saarbar og mer umoden. De utsatte tror at det er deres egen feil, ofte. Det kan vaere derfor Angelica fikk spiseforstyrrelser, det kan vaere det ikke var det, for alt vi vet. Men definitivt kan det paavirke et menneske selvbilde. Og noen ganger så har ikke mobbere grense for hvor langt de gaar. Noen stopper ganske tidlig, mens andre driver med ondsinnet plaging av den utsatte over lengre tid. 

 

Ja, det tror også, men det er vanskelig å svare paa hvorfor hun ikke gjorde noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 timer siden, Xtra skrev:

Jeg ser ikke på dette som utspekulert, men som misforstått skåning av datter og grovt uaktsomt. Men når det gjelder straffeutmåling tenker jeg at hun av helsemessige årsaker, kombinert med presset hun har vært utsatt for fra ulike hold siden det skjedde, antakelig har lidd nok.  Men som sagt - håper ansvaret blir plassert der det hører hjemme.

 

Det er lett å tenke at hun har lidd nok. Men det har jo andre som blir dømt i andre typer saker også, som når foreldre blir dømt for uaktsomt drap etter å ha kollidert med et barn som omkommer i bilen. Jeg merker at alt dramaet hun lager i rettssalen reduserer min medfølelse med henne. 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, Mari Y skrev:

Mobbing er ikke bra og er et forferdelig samfunnsproblem. Baade hos voksne og barn. Jeg synes til og med mye av maaten man tiltaler hverandre på nettet ofte kan minne om mobbing og forsoek på utfrysning. Av godt voksne såvel som ungdommer. Heldigvis er jeg ikke lett å 'vippe av pinnen' på nettet, fordi jeg er klar over at noen sikkert vil proeve seg, og de menneskene jeg har med å gjoere daglig er ganske OK. Det i tillegg til at jeg ikke tar det så serioest. Men og å gå på ungdomsskolen og når man er barn, så er man lettere saarbar og mer umoden. De utsatte tror at det er deres egen feil, ofte. Det kan vaere derfor Angelica fikk spiseforstyrrelser, det kan vaere det ikke var det, for alt vi vet. Men definitivt kan det paavirke et menneske selvbilde. Og noen ganger så har ikke mobbere grense for hvor langt de gaar. Noen stopper ganske tidlig, mens andre driver med ondsinnet plaging av den utsatte over lengre tid. 

 

Ja, det tror også, men det er vanskelig å svare paa hvorfor hun ikke gjorde noe. 

Mobbing er ikke bra nei, men er vanskelig å ta henne på alvor når det blir så mye drama. 

Merkelig at hun har kommunisert så mye med datteren gjennom tekstmeldinger også, når de oppholdt seg på samme sted. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Mobbing er ikke bra nei, men er vanskelig å ta henne på alvor når det blir så mye drama. 

Merkelig at hun har kommunisert så mye med datteren gjennom tekstmeldinger også, når de oppholdt seg på samme sted. 

 

 

Ja, det er litt merkelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nicklusheletida skrev:

 

Merkelig at hun har kommunisert så mye med datteren gjennom tekstmeldinger også, når de oppholdt seg på samme sted. 

Det er ikke uvanlig at foreldre og barn kommuniserer via meldinger selv om de er i samme hus. Kommunikasjon skjer selvfølgelig ikke utelukkende på denne måten, men for mange er det helt naturlig f.eks. utover kvelden når man driver med ulike ting. Jeg føler det er en generasjonskløft her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mari Y skrev:

Det er lett å paapeke hva andre burde ha gjort uten å ha staatt i det selv eller vite hva hele saken dreier seg om.

Her er en oppsummering av hva den delen av saken som skal opp i retten, dreier seg om (nederst):

www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaBVXj/valdres-saken-dette-er-de-avgjoerende-spoersmaalene-aktor-vil-ha-svar-paa

Ang. mobbingen har Fylkesmannens rapport konkludert med at det ikke er sannsynliggjort at det foregikk langvarig mobbing og at skolene strakk seg svært langt, selv om de slurvet med enkelte formaliteter i saksbehandlingen. Så dette handler i stor grad om morens virkelighetsoppfatning mot resten av verdens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
7 timer siden, Xtra skrev:

Det er ikke uvanlig at foreldre og barn kommuniserer via meldinger selv om de er i samme hus. Kommunikasjon skjer selvfølgelig ikke utelukkende på denne måten, men for mange er det helt naturlig f.eks. utover kvelden når man driver med ulike ting. Jeg føler det er en generasjonskløft her.

Her har det vært et stort omfang av meldinger i ei hytte. Det kan tyde på at jenta har blitt overlatt til seg selv i egen hytte og det er misstanke om nedkjøling. I tillegg står det visst ting der som vil bli brukt som bevis mot henne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Xtra skrev:

Det er ikke uvanlig at foreldre og barn kommuniserer via meldinger selv om de er i samme hus. Kommunikasjon skjer selvfølgelig ikke utelukkende på denne måten, men for mange er det helt naturlig f.eks. utover kvelden når man driver med ulike ting. Jeg føler det er en generasjonskløft her.

Er det normalt å sende over 10000 meldinger i løpet av ett år mellom to i samme hus. Over 30 pr dag, nesten en og en halv i timen, døgnet rundt.

Anonymkode: a8e1e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt å sende over 10000 meldinger i løpet av ett år mellom to i samme hus. Over 30 pr dag, nesten en og en halv i timen, døgnet rundt.

Anonymkode: a8e1e...35c

Det er ikke meldingene jeg reagerer på i denne saken for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
1 time siden, Janus30 skrev:

Da blir det interessant å se om tiltalte girer opp enda noen hakk for å slippe unna. 

Hun forholdt seg visst forholdvis rolig i dag, mesteparten av tiden i et annet rom.

Fryktelig å lese om vitneutsagnene til ambulansefolkene og operatøren på nødtelefonen. 

Det høres ut som om aktor tviler på at tiltalte gjennomførte hjertekompresjoner på jenta. At hun bare lot som på telefonen.... Hun hadde også sagt til de i ambulansen at jenta hadde vært veldig svak lenge, at hun hadde prøvd å få i henne sukkervann og juice uten hell...

Det kommer frem mye merkelig her, og jeg kan ikke fatte hvordan det har gått an. Stakkars lille jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, påskelilje skrev:

Hun forholdt seg visst forholdvis rolig i dag, mesteparten av tiden i et annet rom.

Fryktelig å lese om vitneutsagnene til ambulansefolkene og operatøren på nødtelefonen. 

Det høres ut som om aktor tviler på at tiltalte gjennomførte hjertekompresjoner på jenta. At hun bare lot som på telefonen.... Hun hadde også sagt til de i ambulansen at jenta hadde vært veldig svak lenge, at hun hadde prøvd å få i henne sukkervann og juice uten hell...

Det kommer frem mye merkelig her, og jeg kan ikke fatte hvordan det har gått an. Stakkars lille jente!

Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det barnet må ha hatt det, spesielt i de siste månedene. Helt grusomt å forestille seg det. Ja, stakkars lille jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worrisome Plenty

Slik det var fremstilt i NRK og TV2 da saken var ny, så kjente jeg stor sympati til moren. Men etter å ha lest budstikka, så er jeg nok mer i tvil. 

 

Hun bør nok straffes ja. Ikke noen lang straff, men straff bør hun få. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Slik det var fremstilt i NRK og TV2 da saken var ny, så kjente jeg stor sympati til moren. Men etter å ha lest budstikka, så er jeg nok mer i tvil. 

 

Hun bør nok straffes ja. Ikke noen lang straff, men straff bør hun få. 

 

 

Det bør medføre en hel del år i buret når man har latt et barn lide sultedøden i total ensomhet over flere måneder. I kulda. Helt alene. 

Jeg kan ikke forestille meg hvilke psykiske og fysiske smerter dette barnet gjennomgikk før kroppen til slutt ikke orket mer. Tortur er ikke dekkende. 

Om rettsstaten vår har et minstemål av anstendighet, må mennesker som har latt fullstendig forsvarsløse barn dø av kulde og sult få en straff som står i forhold til det de har gjort. 

Mest av alt fortjener avdøde at den tiltalte ikke stakkarsliggjøres, forståes i hjel og fremstilles som et skjørt offer. Jenta bør ha krav på å være sakens eneste reelle offer, og at personen som lot dette skje blir stilt til ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk er så forskjellige og reagerer ikke likt på noe tror jeg. Her må vel også de ytre omstendigheter sikkert spille tungt inn.

Anonymkode: 3fbf9...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, Janus30 skrev:

Det bør medføre en hel del år i buret når man har latt et barn lide sultedøden i total ensomhet over flere måneder. I kulda. Helt alene. 

Jeg kan ikke forestille meg hvilke psykiske og fysiske smerter dette barnet gjennomgikk før kroppen til slutt ikke orket mer. Tortur er ikke dekkende. 

Om rettsstaten vår har et minstemål av anstendighet, må mennesker som har latt fullstendig forsvarsløse barn dø av kulde og sult få en straff som står i forhold til det de har gjort. 

Mest av alt fortjener avdøde at den tiltalte ikke stakkarsliggjøres, forståes i hjel og fremstilles som et skjørt offer. Jenta bør ha krav på å være sakens eneste reelle offer, og at personen som lot dette skje blir stilt til ansvar. 

Tidligere høyesterettsadvokat om Valdres-sak: – Mora skulle aldri vært tiltalt

– Mora er tydeligvis ganske sjuk og dårlig, det framgår av det som skjer i retten så langt. Moras psykiske og fysiske tilstand tilsier at det burde vært en enklere måte å løse saken på enn rettssak, sier den erfarne høyesterettadvokaten.

https://www.nrk.no/ho/_-mora-skulle-aldri-vaert-tiltalt-1.13941386

Anonymkode: a8e1e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere høyesterettsadvokat om Valdres-sak: – Mora skulle aldri vært tiltalt

– Mora er tydeligvis ganske sjuk og dårlig, det framgår av det som skjer i retten så langt. Moras psykiske og fysiske tilstand tilsier at det burde vært en enklere måte å løse saken på enn rettssak, sier den erfarne høyesterettadvokaten.

https://www.nrk.no/ho/_-mora-skulle-aldri-vaert-tiltalt-1.13941386

Anonymkode: a8e1e...35c

Jeg tror dette er selve målet med den ustabile oppførselen og de dramatiske faktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Janus30 skrev:

Jeg tror dette er selve målet med den ustabile oppførselen og de dramatiske faktene.

Det kan jo være nettopp de samme problemene som har gjort henne ute av stand til å gi tilstrekkelig god omsorg, som nå gir disse ekstreme utslagene i rettssaken.

Jeg stoler ikke på hennes påstand om at hun ikke husker eller ikke er i stand til å oppføre seg annerledes i retten, men jeg tror det kan være mulig at hun hele tiden har forestilt seg at hun hjalp datteren. Tror kanskje intensjonen hennes har vært god, men virkningen av hennes handling er jo fatal.

Er litt usikker på om straff vil ha verken individuell eller allmenn preventativ virkning, så kanskje er det riktig at påtaleunnlatelse hadde vært en bedre løsning - også for samfunnet.

 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Her er det jo like mye behandlingsapparatet som har sviktet, de og barnevernet. Moren har ikke gjort dette av ond vilje, men av manglende egenskaper. Så da kan man jo stille spørsmål om hard/lang fengselstraff er fortjent. Det blir litt som en som snakker i mobilen og krasjer. Det ligger ikke vond vilje bak, bare uforstand og idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...