Gå til innhold

Valdres-saken: Er det umulig å regulere blodsukkeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som har « pakket det så fint inn» som du her beskriver. Jeg har personlig vært med på en rettssak der jeg visste sannheten men folk rundt, aktor og media klarte å forvrenge fakta og sverte den tiltalte til det ugjenkjennelige. Jeg mener også at denne kvinnen har hatt manglende evne til å oppfatte virkeligheten. Og hvorfor hun har reagert slik kan man jo spørre seg. Hun har uansett mistet det viktigste i livet sitt og må leve med en enorm skyldfølelse. Triste greier.  

Anonymkode: 494dd...2d5

Jeg er enig i at det alltid er viktig å huske at rettssaker avgjøres på grunnlag av hvordan "virkeligheten" blir fremstilt, ikke hvordan virkeligheten har vært. 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hele er en dyp menneskelig tragedie. 

Er det noen som er uenige i det?

Men likevel, pga. omstendighetene som ble observert av helsevesen og politi på stedet, blir det reist tiltale mot moren. Til tross for tapet hun har lidd og til tross for historien hun har servert i media gjennom flere år, der hun kjemper mot et system / hjelpeapparat som ikke holder mål. Da ligger det noe mer bak enn noen sladrekjerringer fra Gullhaug, tror du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, laban skrev:

Er det noen som er uenige i det?

Men likevel, pga. omstendighetene som ble observert av helsevesen og politi på stedet, blir det reist tiltale mot moren. Til tross for tapet hun har lidd og til tross for historien hun har servert i media gjennom flere år, der hun kjemper mot et system / hjelpeapparat som ikke holder mål. Da ligger det noe mer bak enn noen sladrekjerringer fra Gullhaug, tror du ikke?

Jeg har aldri ment noe annet. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg funderer på det at helsevesenet var så fælt for moren og A. Hvorfor det behovet for å motsette seg og kritisere all hjelp sykehusene gav? Siden mor er oppvokst med en far som er lege skulle man tro at tilliten til helsevesenet var rimelig god. Kan det ligge noe mellom linjene her? Hva slags forhold har mor egentlig til sin far, hva slags oppvekst var det? Mor er psykisk syk, det vet vi men hvor kommer den sykdommen fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Soletti skrev:

Hvorfor det behovet for å motsette seg og kritisere all hjelp sykehusene gav?

På meg virker det som om et hovedproblem er måten å betrakte livets og hverdagens små og store hendelser på.  Alt betraktes gjennom et forstørrelsesglass som gir maks drama og evig varighet.

Mor blir skilt fra far - det er mange som opplever det, og det er ikke noe hyggelig, men man kommer gjennom det.  De færreste kan distansere seg fra eksen ved å flytte til den andre siden av Atlanterhavet, men det kan denne moren.  Likevel blir naboene fortalt at de bor på hemmelig adresse utstyrt med voldsalarm fordi far er farlig og på jakt etter dem.  OK, det kan tenkes at han er en drittsekk, men etter det første året eller noe sånt, hadde vel de fleste senket skuldrene litt. Han lusker jo ikke akkurat rundt i nabolaget.

Andre mødre forsøker å si at nå er jentene store nok til å gå alene til skolen, til å leke uten voksenstyring, til å veksle litt på med hvem de vil være sammen med.  Dette oppfattes som fiendtlig overtramp, ikke som noe man kan tenke litt over og ta til seg.  Høy dramafaktor for relativt små ting. 

Ungdomsskolelærerne mener at med nesten 200 elever på samme trinn, er det ikke skadelig for datteren å møte noen som var sleivete i replikken de de gikk i småskolen.  De går ikke i samme klasse, og den angivelige mobbingen har ikke blitt observert av en eneste lærer eller forelder.  Lærerne mener at de må legge dette bak seg og gå videre.  Dette oppfattes som at de ikke blir tatt alvorlig, mor henvender seg til og med til Fylkesmannen for å undersøke om det er mulig å få en annen elev til å bytte skole.  Tatt i betraktning at de angivelige episodene ligger årevis tilbake i tid, er dette ganske drøyt.

Datteren spiser for lite, mor kritiserer hjelpeapparatet fordi de er for opptatt av hennes vekt og matinntak.  Ja, heldigvis er det sånt man fokuserer på når ungen er bare 9 -10 år gammel og er for tynn, de forsøker ikke å plante / sementere noen psykogriller i et så ungt hode som virker normalt.  Hun klarer fint å spise og gå opp i vekt når hun er innlagt, men hun vil gjerne ut av sykehuset og være vanlig (dette står i artikkelen som nå er bak betalingsmuren).  Det er veldig normalt og naturlig at en jente i den alderen har et sterkt ønske om å være vanlig.  Fikk hun lov til det, tro? 

Når man møter hjelpeapparatet, treffer man fagfolk som er vant til å ta imot de som har den type problem de er eksperter på.  Har du spiseforstyrrelser, behandles du av noen som kan noe om dette og som har som mål å få deg ut av dem.  Det er den hjelpen de først og fremst prøver å gi.  Har du astma (dette er bare et eksempel på noe som også kan bli alvorlig dersom det ikke behandles), treffer du noen som ikke ser på astma som noe helt unikt og som skal dominere hele livet ditt fra nå av, de forsøker å finne ut hvordan din variant av sykdommen kan behandles for akkurat deg, slik at du kan få en mest mulig normal hverdag.  Jeg tror moren følte at hjelperne var for "kynisk" løsningsorienterte - typen "vi har sett spiseforstyrrelser før, dette fikser vi, men vi er nødt til å bruke de verktøyene vi vet fungerer på de som er så unge", i stedet for å fokusere på den angivelig dramatiske årsaken, innprente datteren at hun var blitt grusomt behandlet og at man da selvfølgelig reagerer med å slutte å spise.  De var sikkert innom bakgrunnshistorien også, men det er naturlig å prøve å få en tiåring til å se framover, ikke bakover.

NB: Jeg mener overhodet ikke å bagatellisere anoreksi, og jeg vet at sykdommen ofte har årsaker som man er nødt til å ta tak i.  Men jeg tror også at behandlerne her møtte en som hadde et så overdramatisk syn på situasjonen, at det krasjet. 

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snø_fnugg

Hun dro til ei hytte i gokk i 3 måneder uten legetilsyn, annet enn en samtale med fastlege på telefon. Mormor til barnet kom på besøk en rekke ganger, morfaren som er lege var ikke med og hadde heller ikke tilsyn med barnebarnet. På de 3 månedene gikk hun ned fra 40 til 20 kilo (sånn ca) og gikk heller ikke på skole. Da hun døde mente rettsmedisinerne at hun hadde ligget mellom 6 og 12 timer død, før ambulansepersonellet kom, imens pakket moren to bager, etter eget utsagn - når hun egentlig skulle utført hjerte/lungeredning på datteren som visstnok hadde fått litt juice i halsen. Dagen etter ble det målt en temperatur der på ca 8 grader, altså inne i hytta, med ovnene fullt på. Dødsårsak ifølge rettsmedisinerne var avmagring og nedkjøling. Hun har ikke spist, og hun har fryst. Dette er en forferdelig tragedie om en mor som har sviktet så fundamentalt, det er rart saken ikke blir bedre dekket i mediene. 

Endret av Snø_fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
9 timer siden, laban skrev:

På meg virker det som om et hovedproblem er måten å betrakte livets og hverdagens små og store hendelser på.  Alt betraktes gjennom et forstørrelsesglass som gir maks drama og evig varighet.

Mor blir skilt fra far - det er mange som opplever det, og det er ikke noe hyggelig, men man kommer gjennom det.  De færreste kan distansere seg fra eksen ved å flytte til den andre siden av Atlanterhavet, men det kan denne moren.  Likevel blir naboene fortalt at de bor på hemmelig adresse utstyrt med voldsalarm fordi far er farlig og på jakt etter dem.  OK, det kan tenkes at han er en drittsekk, men etter det første året eller noe sånt, hadde vel de fleste senket skuldrene litt. Han lusker jo ikke akkurat rundt i nabolaget.

....

Veldig enig i alt du skriver. Jeg har lest det meste om rettsaken og mener at det er ekstremt viktig at allmennheten får innsikt i denne formen for misbruk og omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
På 8.3.2018 den 23.54, AnonymBruker skrev:

Vi har en stor diskusjon gående inne på kvinneguiden om denne saken:

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1173509-mora-til-døde-angelica/?page=150

Anonymkode: 3fc2a...033

Jeg har lest hele tråden. Interessant å se hva andre tenker om dette og fint at tråden blir moderert på en klok måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Psykologer Angelica har hatt behandling hos, bekrefter det usunne forholdet mor og datter har hatt:

https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjepc4lwc000209ciaphnqldq?mode=static

Det virker ikke som om mor har klart å sette grenser for dattera (som ikke ønsket behandling) og være voksenperson i årene før dattera døde. Hva som utløste spiseforstyrrelsen til jenta, har de ikke kommet inn på ennå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 time siden, påskelilje skrev:

Psykologer Angelica har hatt behandling hos, bekrefter det usunne forholdet mor og datter har hatt:

https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjepc4lwc000209ciaphnqldq?mode=static

Det virker ikke som om mor har klart å sette grenser for dattera (som ikke ønsket behandling) og være voksenperson i årene før dattera døde. Hva som utløste spiseforstyrrelsen til jenta, har de ikke kommet inn på ennå.

 

Forferdelig trist sak dette hvor mor nok har vært like psyk som datteren. 

Det virker jo som mor har stått på for å hjelpe, men dessverre på en helt feil måte helt i fra starten med et enormt kontrollbehov i forhold til Angelica og hennes venner i steden for å prøve tøffe opp jenta. 

Etter hvert ser det ut som hun ville styre behandlingen mest for å unngå at Angelica skulle gå i vranglås. 

Så tenkte hun vel etter hvert at hun skulle fikse saken selv, rømme vekk og behandle Angelica på egen måte. Noe som ble fatalt.  

Jeg har forandret mening underveis. Tror ikke fengsel er det riktige her. Heller psykiatrisk behandling. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
På 8.3.2018 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ute etter å henge noen ut som mobbere og uansett vil jeg ikke gi andre barn skyld. Men dette burde ikke være med i rettssaken. Den avdøde selv kan ha opplevd å ha blitt mobbet eller følt seg utenfor. Hun kan ikke forsvare seg nå . Det er for mange usikkerhetsmoment og for komplisert til at mødre til de andre i klassen skal komme inn med synsing. Men det er min mening. 

Anonymkode: 494dd...2d5

Vi må huske på at denne moren er ekstremt lett krenkbar. Bare et lite snev av kritikk eller krav hun er uenig i, så rømmer hun fra skole, helsevesen og avslutter relasjonen til mødrene til venninnene til datteren. Jeg vil tro at hun overfører denne frykten til datteren, slik at en enkelt kommentar kan oppleves opprivende. Jeg ble selv mobbet på skolen i alle år, men ingenting av det jeg har sett vitner om mobbing. Jeg vil heller påstå at mor mobbet A sine venninner, ved å ekskludere dem på ulike måter (Halloweenfesten m de glaserte eplene, barnet som hadde brennkopper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Er det noen av dere som vet hvorfor det ikke ble reist tiltale mot moren til den gutten som døde av sult i Oslo for 2-3 år siden? Han døde om sommeren - ingen hadde sett ham fra siste uka før skolen sluttet og gjennom hele sommeren. Tror det var slik at skolen meldte fra til politi eller barnevern da han ikke møtte til skolestart etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
8 minutter siden, påskelilje skrev:

Er det noen av dere som vet hvorfor det ikke ble reist tiltale mot moren til den gutten som døde av sult i Oslo for 2-3 år siden? Han døde om sommeren - ingen hadde sett ham fra siste uka før skolen sluttet og gjennom hele sommeren. Tror det var slik at skolen meldte fra til politi eller barnevern da han ikke møtte til skolestart etter ferien.

Det står at hun ble funnet strafferettslig utilregnelig. Da var det vel en ganske opplagt sak da kanskje. Ikke noe tvilstilfelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
16 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det står at hun ble funnet strafferettslig utilregnelig. Da var det vel en ganske opplagt sak da kanskje. Ikke noe tvilstilfelle. 

Men jeg forstår ikke... Dersom mor var syk (sterkt psykisk syk eller fysisk ute av stand til å ta seg av gutten), da burde jo barnevernet vært inne i bildet lenge før situasjonen ble så kritisk. Blir det gjort etterforskning rundt dette selv om det ikke ble rettsak (fordi mor ikke var strafferettslig tilregnelig), og så er det ikke offentlig - eller blir det ingen etterforskning i slike tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Men jeg forstår ikke... Dersom mor var syk (sterkt psykisk syk eller fysisk ute av stand til å ta seg av gutten), da burde jo barnevernet vært inne i bildet lenge før situasjonen ble så kritisk. Blir det gjort etterforskning rundt dette selv om det ikke ble rettsak (fordi mor ikke var strafferettslig tilregnelig), og så er det ikke offentlig - eller blir det ingen etterforskning i slike tilfeller?

Fylkesmannen vil vanligvis opprette tilsynssaker i forhold til relevante instanser. 

Anonymkode: 9e071...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, påskelilje skrev:

Dersom mor var syk (sterkt psykisk syk eller fysisk ute av stand til å ta seg av gutten), da burde jo barnevernet vært inne i bildet lenge før situasjonen ble så kritisk.

Fylkesmannen konkluderte med at barnevernet brøt loven.

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/henlegger-sak-med-tiaring-som-sultet-i-hjel-1.12616114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
23 minutter siden, påskelilje skrev:

Men jeg forstår ikke... Dersom mor var syk (sterkt psykisk syk eller fysisk ute av stand til å ta seg av gutten), da burde jo barnevernet vært inne i bildet lenge før situasjonen ble så kritisk. Blir det gjort etterforskning rundt dette selv om det ikke ble rettsak (fordi mor ikke var strafferettslig tilregnelig), og så er det ikke offentlig - eller blir det ingen etterforskning i slike tilfeller?

Jeg vet ikke hvilke regler som finnes, men det står at mor var psykotisk. Barnevernet kan ikke vite at mor er psykotisk før noen melder i fra. Psykose kan være vanskelig å fange opp, men skolen burde jo ha reagert.

Jeg har ikke lest så mye om saken, så vet ikke hva som har skjedd her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...