Gå til innhold

Ulla (29) tjener 500 000 kroner, men får ikke boliglån

Anbefalte innlegg

- Jeg går i turnus med ei god årslønn på 500 000 kroner og synes det er rart at jeg ikke kan få boliglån fordi jeg mangler egenkapital. Med lønna mi er det ikke noe problem å betjene et ganske stort boliglån.

- Rådgivere i bankene er fortvilet over at egenkapitalkravet er som det er, fordi de mener jeg er betalingsdyktig så det holder. De er lei seg over at de ikke kan få gjort noe med det, sier 29-åringen.

- Kravet til egenkapital er 15 prosent. Jeg har spart 285 000 kr, som tilsvarer et boliglån på 1,9 millioner, men det er nesten ikke leiligheter på markedet til den summen, forteller Ulla Christine.

- Det siste året har jeg bodd hjemme hos mamma, det er jeg ikke flau for å si. For jeg er såpass til stabeis at jeg ikke gadd å betale 8-9000 kroner rett ut av vinduet for å leie.

Karin Andersen mener at det er helt meningsløst at unge mennesker som Ulla med solid fast inntekt ikke får lån til å kjøpe egen bolig.

- Ja, for bankene er jo Ulla rene drømmekunden, men når prisveksten er raskere enn det som er mulig å spare opp, hjelper det ikke samme hvor god du er til å spare, sier Kari Elisabeth Kaski, SVs

https://www.dagbladet.no/nyheter/ulla-29-tjener-500-000-kroner-men-far-ikke-boliglan/69559411

Er det feilslått politikk at det er lagt opp til at alle skal eie bolig? Bør vi lære av våre naboland hvor det er vanlig å leie, og man kan få en fin leiebolig til en anstendig pris?

Kjør debatt!

Anonymkode: 54b05...b63

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det går ikke an at det skal være sånn synes jeg fordi bolig er sånt basalt behov. Dette har jeg opplevd i høy grad selv da jeg var så ung for nå lenge siden. Men man vet ikke hvordan det går med noe i dag virker det som. Jeg har sett enkelte hevder vi som samfunn er i ferd med å regregert til skikkelig gamle dager med den tidas tenkemåter. Det er veldig bekymringsfullt at sånne sentrale ting ikke blir bedre for folk ,men jeg vet ærlig talt ikke hvem man skal stemme på ved neste valg for å få til bedring. Enkelte sier at det bygges for lite men prisene er jo ofte det vanskeligste. Men nå skulle regelverket bli likt over hele landet hørte jeg på radio. Det gjenstår å se hva det innebærer.😊

Anonymkode: 9eb35...d7c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...