Gjest fruktelsker Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 hei, jeg er veldig glad i frukt og grønnsaker og spiser sikkert mer enn akkurat "5 om dagen". Men er det bra da? F.eks om kvelden (spiser middag rundt kl. 17.00) pleier jeg å ta frukt som kveldsmat. Men da holder det ikke bare med et eple men jeg spiser både eple og kiwi og melon og appelsin og ....det som finnes i fruktkurven hjemme:-) Er det for mye sukker i det? Ellers veier jeg ca 53 kilo og er 165 høy(33 år gammel )? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Hei fruktelsker, ‘5 om dagen’ er det man anbefaler som et minimums-inntak. Det er helt ok å spise mer enn dette. Anbefalingene for frukt og grønt på matpyramiden er 3-5 grønnsaker og 2-4 frukt – hvor disse to til sammen utgjør minst ’5 om dagen’. Etter at jeg jobbet en kort stund på et livsstilssenter i Oklahoma, ble jeg ganske vant med å anbefale ’9 om dagen’. Så lenge du spiser nok av annen anbefalt mat og ikke sliter med vekta, er det ok å ha et høyt inntak av frukt. Pass på å spise rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk – ca størrelsen av håndflaten din. Andre gode proteinkilder er ost, cottage cheese, og melk). Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.