Gå til innhold

Olympisk mester i sykefravær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
4 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er nok ansatte folk egentlig, men av 8 stk på mitt team er 5 sykmeldt og delvis sykmeldt og 3 som er friske. 

Vi får ikke flere ansatte,  men vi må ha inn vikarer for det blir ikke bedre fremover. 

Og fordi det er slik på jobben hos deg så må du skjære alle under en kam??? 

Anonymkode: e61c3...876

Fortsetter under...

12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det er nok ansatte folk egentlig, men av 8 stk på mitt team er 5 sykmeldt og delvis sykmeldt og 3 som er friske. 

Vi får ikke flere ansatte,  men vi må ha inn vikarer for det blir ikke bedre fremover. 

Jeg plages med smerter i hofter og hender og spesielt ved store væromslag, jeg trenger ikke noe barometer for å forutsi et realt lavtrykk for å si det sånn! Heldigvis jobber jeg i en IA-bedrift slik at vi kan ta en god del sykedager i løpet av året. Hadde jeg ikke kunnet ta en time-out på 1-2 dager noen ganger i året hadde jeg nok røket på en lengre sykemelding og det ville jo vært adskillig verre for arbeidsgiver i lengden?

Jeg har også hatt en kollega (vi var bare to på avdelingen!) som så å si aldri var på jobb en uke i strekk, det var konstante avtaler hos lege, tannlege, psykiater - you name ut. Etterhvert ble hun langtidssykemeldt i 52 uker, var "på jobb" i de påkrevde 26 ukene, for så å bli langtidssykemeldt i nok 52 uker. Ikke noe ønskelig situasjon for noen, aller minst meg som holdt på å bli sprø av vikarer og uforutsigbarhet. Selv blånektet hun lenge å søke om uføretrygd da det var et nederlag for henne, men heldigvis skjønte hun etterhvert at det var løsningen. Arbeidsgiver kom med flere forslag til omplassering og litt forskjellig husker jeg, men hun godtok ingenting og på grunn av hennes type ansettelse kunne de heller ikke tvinge gjennom noe.

Nicklusheletida
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og fordi det er slik på jobben hos deg så må du skjære alle under en kam??? 

Les overskriften og linken jeg la ved. Det kan umulig være slik bare hos oss. 

AnonymBruker
4 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg plages med smerter i hofter og hender og spesielt ved store væromslag, jeg trenger ikke noe barometer for å forutsi et realt lavtrykk for å si det sånn! Heldigvis jobber jeg i en IA-bedrift slik at vi kan ta en god del sykedager i løpet av året. Hadde jeg ikke kunnet ta en time-out på 1-2 dager noen ganger i året hadde jeg nok røket på en lengre sykemelding og det ville jo vært adskillig verre for arbeidsgiver i lengden?

Jeg har også hatt en kollega (vi var bare to på avdelingen!) som så å si aldri var på jobb en uke i strekk, det var konstante avtaler hos lege, tannlege, psykiater - you name ut. Etterhvert ble hun langtidssykemeldt i 52 uker, var "på jobb" i de påkrevde 26 ukene, for så å bli langtidssykemeldt i nok 52 uker. Ikke noe ønskelig situasjon for noen, aller minst meg som holdt på å bli sprø av vikarer og uforutsigbarhet. Selv blånektet hun lenge å søke om uføretrygd da det var et nederlag for henne, men heldigvis skjønte hun etterhvert at det var løsningen. Arbeidsgiver kom med flere forslag til omplassering og litt forskjellig husker jeg, men hun godtok ingenting og på grunn av hennes type ansettelse kunne de heller ikke tvinge gjennom noe.

Det er hennes kamp og ikke så lett å forstå hvordan hun egentlig hadde det. Man blir faktisk anbefalt å holde på jobben lengst mulig fordi man lett kan miste rettigheter ved å slutte. Jeg hadde en utrolig utholdenhet i mange år med krevende jobbing og mye på hjemmefronten. Jeg levde ikke , jeg holdt bare ut livet. Alle rundt var såre fornøyd og jeg trodde at det var slik det skulle være. Men i lengden er ikke dette bra og når man har gått slik lenge nok og blir syk/ psyk tenker man kanskje at man bare trenger noen uker fri for å komme til hektene. Man holder fast på dette en stund før man innser fakta. Jeg jobber ikke i dag. Først noen år etter å ha vært uten jobb forstår jeg hvordan det er å orke helt dagligdagse ting. Og fordi jeg nå klarer å stå opp og ta oppvasken ut av maskinen begynner dette gnage. Nå burde jeg jo komme ut i jobb?. Heldigvis har jeg en psykiater som forstår og støtter meg i å være hjemme enda. 

Anonymkode: f1150...ac2

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hennes kamp og ikke så lett å forstå hvordan hun egentlig hadde det. Man blir faktisk anbefalt å holde på jobben lengst mulig fordi man lett kan miste rettigheter ved å slutte. Jeg hadde en utrolig utholdenhet i mange år med krevende jobbing og mye på hjemmefronten. Jeg levde ikke , jeg holdt bare ut livet. Alle rundt var såre fornøyd og jeg trodde at det var slik det skulle være. Men i lengden er ikke dette bra og når man har gått slik lenge nok og blir syk/ psyk tenker man kanskje at man bare trenger noen uker fri for å komme til hektene. Man holder fast på dette en stund før man innser fakta. Jeg jobber ikke i dag. Først noen år etter å ha vært uten jobb forstår jeg hvordan det er å orke helt dagligdagse ting. Og fordi jeg nå klarer å stå opp og ta oppvasken ut av maskinen begynner dette gnage. Nå burde jeg jo komme ut i jobb?. Heldigvis har jeg en psykiater som forstår og støtter meg i å være hjemme enda. 

Det var hennes kamp ja, men hun holdt på sånn i mange år og hun var såpass voksen at når hun da kom tilbake etter ett år hadde hun glemt det aller meste + at det selvfølgelig hadde kommet til en del nytt, så da var det på'n igjen med opplæring. Jeg skjønner jo at hun syntes det var trasig, men når kroppen sier stopp så må hjernen på et tidspunkt også følge etter. Man kan faktisk ikke holde på jobben for enhver pris - hvilket liv har man da? Jeg lever ikke for å jobbe, jeg jobber for å leve, for min del. :) 

AnonymBruker
1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Det var ikke bra, dette er jo nesten dobbelt jobb for lik lønn da? Eller får dere dobbel lønn for dobbelt arbeid? Har sjefen lurt dere på særskilt uavhengig stilling smutthullet slik at dere får lik lønn for dobbelt arbeid? En får en litt høyre basislønn men ofte haugevis ekstraarbeid som "Må gjøres" ulønnet.

Kvinner mener det er urettferdig at mannfolkene som regel har hatt slike stillinger, og dermed litt høyere lønn men mye mer arbeid, derfor kvoteres kvinnfolk inn i stor grad inn i slike stillinger nå. Om dette er bra vet jeg ikke, selv som mann må jeg si deg det hadde ikke vært noe for meg med slik stilling, og sikkert mange kvinnfolk som vil finne ut at det er ikke "bare" positivt, ja menn får høyere lønn men det har også følgt med leie nedsider, som feministene ikke snakker så mye om. Men det blir vel litt offtopic hehe

31 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Les overskriften og linken jeg la ved. Det kan umulig være slik bare hos oss. 

Dere har 60% sykefravær, normalen i Norge er 6%, ditt tilfelle er altså ikke representativt og sier ingenting om Norge som helthet, så ville vært forsiktig med å trekke for mange konklusjoner fra en "anomaly"

Anonymkode: c3d8a...49f

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Lillemus skrev:

Det var hennes kamp ja, men hun holdt på sånn i mange år og hun var såpass voksen at når hun da kom tilbake etter ett år hadde hun glemt det aller meste + at det selvfølgelig hadde kommet til en del nytt, så da var det på'n igjen med opplæring. Jeg skjønner jo at hun syntes det var trasig, men når kroppen sier stopp så må hjernen på et tidspunkt også følge etter. Man kan faktisk ikke holde på jobben for enhver pris - hvilket liv har man da? Jeg lever ikke for å jobbe, jeg jobber for å leve, for min del. :) 

Ja sånn er det. Jeg har jobbet i et yrke med stor utskifting av personalet. Til en hver tid nye medarbeidere og studenter. Vikarer i ferier og helligdager osv. Et yrke med overvekt av unge kvinner som var i både en eller og flere barselpermisjoner. Absolutt frustrerende og belastende for de som var mer stabil arbeidskraft. En av grunnene til at jeg ble totalt ødelagt i jobben. Men jeg har aldri hengt meg opp i enkeltpersoner og irritert meg over de. Dette må nok taes opp litt høyere i systemet. Slik er det dessuten ofte å jobbe på et sykehus. 

Nicklusheletida
11 minutter siden, Lillemus skrev:

Vi har ei som er innom et par timer i uka vi også. Det har vært slik i mange nåneder. Kjempekoselig jente, men har falt ut av jobben, så hun foretrekker og vanne blomster og slike ting. Det trengs det også, for det er noe vi andre glemmer å tenke på. 

Hun er på jobb et par timer fordi hun synes det er « hyggelig å komme seg litt ut » 

Det er jo helt forståelig og sikkert bra for henne, men vi jo alle at hun aldri vil komme tilbake noen gang, så problemet blir at hun opptar en stilling. Ikke lett dette og jeg har ikke noe svar på hvordan slike ting kan løses. 

Nicklusheletida
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke bra, dette er jo nesten dobbelt jobb for lik lønn da? Eller får dere dobbel lønn for dobbelt arbeid? Har sjefen lurt dere på særskilt uavhengig stilling smutthullet slik at dere får lik lønn for dobbelt arbeid? En får en litt høyre basislønn men ofte haugevis ekstraarbeid som "Må gjøres" ulønnet.

Kvinner mener det er urettferdig at mannfolkene som regel har hatt slike stillinger, og dermed litt høyere lønn men mye mer arbeid, derfor kvoteres kvinnfolk inn i stor grad inn i slike stillinger nå. Om dette er bra vet jeg ikke, selv som mann må jeg si deg det hadde ikke vært noe for meg med slik stilling, og sikkert mange kvinnfolk som vil finne ut at det er ikke "bare" positivt, ja menn får høyere lønn men det har også følgt med leie nedsider, som feministene ikke snakker så mye om. Men det blir vel litt offtopic hehe

Dere har 60% sykefravær, normalen i Norge er 6%, ditt tilfelle er altså ikke representativt og sier ingenting om Norge som helthet, så ville vært forsiktig med å trekke for mange konklusjoner fra en "anomaly"

Anonymkode: c3d8a...49f

Nei, dette er bare på mitt team. Vi er mange flere totalt sett, så sykefraværet blir  ikke sååå høyt heldigvis :)

Vi har mulighet for å velge mellom avspasering eller overtidsbetaling. Jeg ønsker å velge avspasering. Ledelsen foretrekker at vi velger overtidsbetalt. 

Jeg har mye avspasering til gode nå :) Sitter på jobb nå også :)

Endret av Nicklusheletida
.
AnonymBruker
5 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, dette er bare på mitt team. Vi er mange flere totalt sett, så sykefraværet blir  ikke sååå høyt heldigvis :)

Vi har mulighet for å velge mellom avspasering eller overtidsbetaling. Jeg ønsker å velge avspasering. Ledelsen foretrekker at vi velger overtidsbetalt. 

Jeg har mye avspasering til gode nå :) Sitter på jobb nå også :)

Du hører vell til blandt de heldige som tåler stress og press og ikke møter veggen når kroppen ikke klarer mer, du tar deg bare sammen og gjør noen tiltak så du kan kjøre deg selv enda hardere. Å høre om at folk møter veggen er jo bare sååååå irriterende, det er jo bare å ta seg sammen og holde ut slik som du gjør, og det burde alle klare. 

AnonymBruker
6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vi har ei som er innom et par timer i uka vi også. Det har vært slik i mange nåneder. Kjempekoselig jente, men har falt ut av jobben, så hun foretrekker og vanne blomster og slike ting. Det trengs det også, for det er noe vi andre glemmer å tenke på. 

Hun er på jobb et par timer fordi hun synes det er « hyggelig å komme seg litt ut » 

Det er jo helt forståelig og sikkert bra for henne, men vi jo alle at hun aldri vil komme tilbake noen gang, så problemet blir at hun opptar en stilling. Ikke lett dette og jeg har ikke noe svar på hvordan slike ting kan løses. 

Løsningen er i hvertfall ikke å la det gå utover enkeltpersoner. Jeg har vært som denne jenten og fikk blikk og små hint fra de andre ansatte. Jeg visste godt hva de tenkte og følte meg fanget i et system der NAV , psykolog og lege applauderte når jeg prøvde å gjøre noe mens de på arbeidsplassen mislikte det. Man føler seg som et utskudd og velger heller å ikke jobbe. Men hvis man ikke jobber så blir man jo også kritisert. Dette bør ordnes på et høyere nivå i systemet. Jeg spurte til og med da jeg gikk på arbeidsavklaringspenger om å få være på min gamle jobb på tiltak og gradvis komme tilbake men det var ikke lov. Jeg spurte om jeg kunne være på jobb uten lønn og ikke oppta en plass. Men det var heller ikke lov. Vet ikke jeg, jeg gav opp i allefall. 

AnonymBruker
3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, virkarer må dere ha. 3 kan ikke gjøre jobben som 8 skulle gjort.

Men er det noen grunn til at så mange er sykmeldt. Er det er dårlig arbeidsmiljø?

Anonymkode: de527...f7e

Nicklusheletida
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, virkarer må dere ha. 3 kan ikke gjøre jobben som 8 skulle gjort.

Men er det noen grunn til at så mange er sykmeldt. Er det er dårlig arbeidsmiljø?

Nei, det er et veldig hyggelig arbeidsmiljø her. Jeg vet ikke hva alle andre mener om det, men jeg har ikke lagt merke til noe negativt. Det virker som folk trives, rent bortsett fra at det snakkes mye om arbeidsmengde og lite folk. 

Annonse

AnonymBruker
55 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Nei, det er et veldig hyggelig arbeidsmiljø her. Jeg vet ikke hva alle andre mener om det, men jeg har ikke lagt merke til noe negativt. Det virker som folk trives, rent bortsett fra at det snakkes mye om arbeidsmengde og lite folk. 

Folk jobber seg syke da? Rart ikke ledelsen ser sammenhengen. Men de er kanskje mest opptatta av bunnlinjen.

Nicklusheletida
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk jobber seg syke da? Rart ikke ledelsen ser sammenhengen. Men de er kanskje mest opptatta av bunnlinjen.

Neida, vi jobber oss ikke syke FØR folk blir sykemeldt. Det er først når mange blir syke at arbeidsmengden blir for stor. 

AnonymBruker
7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Neida, vi jobber oss ikke syke FØR folk blir sykemeldt. Det er først når mange blir syke at arbeidsmengden blir for stor. 

Men du mener disse som er syk ikke er så syke likevel, bare vil ha litt fri?

AnonymBruker
8 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Men uansett, om disse er langtidssyke (utover 16 dager) sparer bedriften penger på dette. For de kunne ha leid inn vikarer , men det blir kanskje for kostbart?

15 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, den der måtte jo komme. Hva er årsaken til at vi er så mye sykere i Norge ? Det må jo være en grunn til det. 

Det er mye fordi vi har et inkluderende arbeidsliv, sånn at det tilrettelegges også for at de uten 150%-kapasitet kan delta.  

Nicklusheletida
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du mener disse som er syk ikke er så syke likevel, bare vil ha litt fri?

Det er som å banne i kirka det jeg sier og jeg mener ikke at det gjelder alle nei. Selvfølgelig ikke. 

Men jeg mener at det har utviklet seg en ukultur hvor det ser ut til at slitenhet er smittsomt. Man ser på hva den andre gjør og tenker at da kan jeg også gjøre det. Så starter runddansen. En runddans som aldri tar slutt. Den varer og varer fordi alle tenker likt. 

Jeg mener at det blir litt respektløst overfor arbeidsgiver som valgte å ansatte og respektløst overfor andre kollegaer. Systemet vi har i dag med inkl arbeidsliv er bra, men fungerer dårlig bår det blir utnyttet. 

Jeg synes det er rart at man ikke er mer takknemlig for å ha en jobb. Min erfaring var i hvert fall at det ikke var lett å få jobb da jeg søkte. 

Det er også veldig dumt. En stor omorganisering er rundt hjørnet. Utviklingen skjer  raskt. Mange av oppgavene vi i dag gjør blir gradvis erstattet av nye. Velger du å ikke henge med/ sikre din egen arbeidplass, så er jo ikke det så lurt på lenger sikt. 

Men nå ble det veldig mye om min jobb her. Les linken « Olympisk mester i sykefravær» i hovedinnlegget, så ser man at dette et problem på flere steder enn hos oss. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...