AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Jeg sier ikke at noen kan utnytte ordningen men de fleste nordmenn er samvittighetsfulle mennesker. Poenget er vel at det finnes mange mennesker i verden som er utslitt, har fysiske plager eller psykiske problemer som må jobbe likevel. Ellers så mister de jobben og havner i et økonomisk uføre. Til og med på gaten som hjemløse. Da vi lever i et av de rikeste landene i verden har vi heldigvis mulighet til å ta vare på våre innbyggere i en slik situasjon. En annen ting er at pga likestilling skal flest mulig kvinner ut i jobb og det blir tatt lite hensyn til kvinners dobbeltrolle som mor, husmor og arbeider. Det blir også tatt lite hensyn til arbeidere som blir eldre. De skal prestere like mye som unge og hele tiden oppdatere seg på nye ting. Da jeg kom i overgangsalderen fikk jeg så mye plager at det var forferdelig utfordrende å jobbe . Men det blir jo ikke regnet som sykdom og jeg måtte prestere som før. De rundt meg kunne ikke se dette og hadde nok irritert seg om jeg tok fri. De kom uansett med sure hint fordi jeg jobbet litt langsommere enn vanlig. En annen ting er hvilke yrke man har. Noen yrker er absolutt mer belastende enn andre. Det blir i arbeidslivet ikke tatt hensyn til kjønn, alder eller hvilket yrke man har. Vær sååå glad for at du har en jobb som du trives med og mestrer. Anonymkode: f1150...ac2 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441303-olympisk-mester-i-sykefrav%C3%A6r/page/3/#findComment-3840240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 https://www.siste.no/meninger/politikk/innenriks/ny-runde-om-sykelonn/o/5-47-116978 Anonymkode: e61c3...876 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441303-olympisk-mester-i-sykefrav%C3%A6r/page/3/#findComment-3840250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Det hører med til historien at regjeringspartiet Venstre vil kutte i sykelønna og innføre det som sies å være en moderat egenandel. Statsminister Erna Solberg har riktignok garantert for fortsatt full lønn under sykdom Det jeg lurer litt på er hvorfor man skal være garantert full lønn fra 1. dag når en er syk, men blir du langtidssyk og havner på AAP er det ingen som reagerer på at man "bare" får 66% av full lønn. (Og blir du arbeidsledig er det vel kun 62%?) Anonymkode: e619e...adf 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441303-olympisk-mester-i-sykefrav%C3%A6r/page/3/#findComment-3840256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2018 Del Skrevet 10. mars 2018 Folks problemer er veldig sammensatte tror og det gjør det sikkert mye vanskeligere. Det er ikke lett å henge med på alt i tida i dag kanskje på arbeidsplassen. En uke er det en person som roses i skyene kanskje for å ha øket bedriftens salgstall og neste uke er det en annen som er stjerna. Det grobunn for alt annet enn godt samarbeidsklima. I lengden slår det ut på sykefravær og noen er mer utsatte. Kanskje mangler de det riktige bakkemannskapet og støtten fra en partner der hjemme. Partneren sloss kanskje for jobben på sin arbeidsplass. Men hva kan en sette inn av tiltak for å bedre samarbeidsklima? Det er ikke lett å si hva det skule være synes jeg?. Det er fort gjort at det pløyer noen sykemeldinger. Jeg kan selv ikke være på jobb nå noen dager da jeg har fått en infeksjon i et bryst. Jeg fant noen tips og råd ombehandling på nett så jeg tror jeg slipper å fly til legen med dette. Men bare det å henge med i alt på jobben blir vanskeligere for hver dag. Omstillinger i ett. Man bygger opp og river ned organisasjonen. Snart er det bare et knippe pc-er som står å jobber av seg selv og noen til å ta telefonen da. Alle nedskjæringene går på helsa løs ikke sant. Anonymkode: 25b2f...964 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441303-olympisk-mester-i-sykefrav%C3%A6r/page/3/#findComment-3840302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 11. mars 2018 Del Skrevet 11. mars 2018 På 10.3.2018 den 1.18, Nicklusheletida skrev: Det er jo nettopp det jeg sier. Alt for mye ansvar og arbeid på få folk. Hvorfor er det så mange av dem ? Hva er det som skjer her i landet når selv du som klarte å ta deg sammen ender opp på denne måten til slutt ? Det blir jo evig vond cirkel. Ja, jeg er sikkert blindet av frustrasjon. Ups, pms kanskje ? Jeg klarer å irritere meg over ting som står over her at vi skal måtte ta ansvaret for at samlivet til folk skal fungere. " Han blomster og det gjør godt for forholdet vårt " Hva med forholdet til de som blir sittende igjen med alt for mye ? Nei, nå skal jeg legge meg og håpe på at det blir en bedre dag i morgen. Tror det er litt ekstremt hos oss. Var ikke vant til dette i min tidligere jobb. I tilfellet du siterer var det ikke snakk om at noen blir sittende igjen med mer jobb. Vedkommende skulle være der i tillegg til en annen, så det hadde jo faktisk resultert i mindre jobb på de andre. En annen ting jeg ikke klarte stoppe meg selv fra å tenke. Dette sykefraværet på jobben din, blir det høyere når du nærmer deg pms eller? Akkurat nå har jeg nemlig veldig vanskelig for å se for meg at du bidrar til et positivt arbeidsmiljø Også til hovedinnlegget. Det er jo tydeligvis noe Virke ikke har fått med seg og det er sysselsettingen vi har i dette landet. Det er ikke annet enn logisk at sykefraværet blir høyere når sysselsettingen er høyere. Inkluderende arbeid kan faktisk fungere helt fint det, dersom arbeidsgiverene hadde tatt seg bryet med å sette seg inn i hva det faktisk dreier seg om. Jeg har jobbet i to bedrifter som var i hver sin ende hva gjalt IA. Den ene bedriften valgte å ansette en egen person til å ta seg av IA-arbeidet. Sykefraværet gikk kraftig ned, det ble gjort mye forebyggende arbeid for å hindre mer sykefravær. Arbeidslivssenteret ga de masse penger for hjelpemidler som kunne forebygge belatningsskader. Penger alle IA bedrifter sto fritt til å søke om, men som ingen tydeligvis ville ha. Stillingen til den de ansatte ble dekket inn, og vel så det, på redusert sykefravær. Den andre bedriften jeg jobbet i virket det som ikke engang hadde hørt om arbeidslivssenteret og var i grunn ikke villige til å løfte en finger for IA. De hadde et veldig høyt sykefravær. Det første bedriften må gjøre er jo å finne årsaken til det høye fraværet, så må de jobbe målrettet for å få fraværet ned. Det er ikke slik at utbrenthet er smittsomt, men når en først blir utbrent og bedriften velger å belaste de resterende arbeidstakerene for dette fraværet, vil en ny bli utbrent. Om bedriften fortsatt ikke velger å gjøre noe med det, men lar de andre arbeidstakerene ta støyten, vil nok en person bli utbrent. Og sånn gå nå dagene! Har man 10 ansatte, 9 av dem takler over 100% arbeid, 1 av dem klarer 100%. Og arbeidsgiveren belaster de ansatte 105%, vil etterhvert den som takler 100%, gå på en smell. De 105% som denne personen skulle yte, må da fordeles på 9 ansatte. Den neste som ryker da, er den som klarte 110%. Og for at du ikke skal bli den neste, kan jeg anbefalle deg å puste med magen, slapp av, ta en velfortjent sjokolade. Og ikke gjør deg opp meninger kun basert på hva Virke klarer å gulpe opp. Jada, jeg vet dette siste avsnittet var skikkelig useriøst og kanskje litt spydig, men det syns jeg du fortjente nå 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441303-olympisk-mester-i-sykefrav%C3%A6r/page/3/#findComment-3840318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 Jeg er sykemeldt og har ikke en fast jobb å gå tilbake til. Jeg kommer antageligvis til å falle ut av arbeidsmarkedet pga. alder på tross av høy utdannelse og enorm erfaring. Ingen vil ansette meg og jeg faller imellom alle stoler. Jeg har ikke særlig god erfaring av NAV systemet og synes det er latterlig med CV kursene som jeg og naboen min som er analfabeter fikk tilbud om på samme sted og samme tid. Hun sier det selv at hun har fått mer hjelp av meg enn i systemet, og jeg kan si at hun er verdens beste nabo og stiller opp for meg også. Jeg har mer kompetanse til å skrive CV enn de som holder kursene og i tillegg er min CV laget av profesjonelt firma i England. Jeg prøver å skrive når jeg kan og det skal jeg gjøre videre. I april skal jeg på Sydentur for det er alle enige i at vil gjøre meg godt. Jeg ba om å få henvisning til psykolog i oktober og jeg venter fremdeles. Legen min sa for noen dager siden at jeg skulle ringe psykisk helse i bydelen og bestille time. Jeg forsto han slik at han hadde ordnet plass for meg, men de svarer ikke tlf. fordi de er så underbemannet pga. sykdom. Det er drøyt å høre det fra en tlf.svarer. Depresjon og angst er livsfarlige sykdommer som ingen skal kimse av. Vær glad at noen legger ut glansbilder av seg selv på facebook i steden for å ta livet av seg. Anonymkode: f1e2e...e1d 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/441303-olympisk-mester-i-sykefrav%C3%A6r/page/3/#findComment-3840563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.