Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å la vaer aa legge dette fra meg, fordi det plager meg så voldsomt. Når alle sier at de ikke så varsellampene. Tror dere virkelig på dette? Ikke jeg. Jeg tror de valgte å se en annen vei. Jeg tror de velger å ikke ta innover seg at lett tilgang på vaapen åpner doerene til slike tragedier. 

Og på en måte mener jeg at gjerningsmennene også er ofre oppe i det hele. Ikke fordi jeg sympatiserer med det de har gjort. Jeg synes det er fryktelig. Men jeg kan sympatisere med hva de har gått igjennom. Ting som mobbing, sosial ekskludering eller overgrep i barndommen. I tillegg til opplevelsen av at Ingen tar en på alvor. Jeg kan lett se hvordan det kan gå så galt, dersom en person har psykiske problemer, opplever en toeff hverdag og ikke blir sett. 

Saken er at veldig ofte vet man jo at personen sliter, personen gir veldig ofte signaler om at de er syke, og man ser at de er ofre for mobbing eller misshandling hjemme. I alle fall såvidt jeg har skjoent. Jeg har ikke tro på at man ikke kunne ha forutsett den tragedien som nå nylig utspilte seg i Florida, f eks. Jeg tror de ofte foeler så mye bitterhet inne i seg pga samfunnet rundt dem at de rettferdiggjoer handlingene sine. 

Ta dette med Columbine. Hvis f eks det Brooks Brown sa om Columbine-guttene- at de ble ansett som de laveste av de lave på skolen, at de ble dyttet rundt hele tiden, og gudene vet hva de gjorde med dem, daglig i fire aar. At mor til Dylan forteller at soennen kommer hjem og forteller om 'den verste dagen i sitt liv' der han skal ha blitt bombardert med tamponger fulle av ketsjup, osv. At noen av mobberne var så ille at enkelte av foreldrene valgte å ta ut barna sine fra skolen. Fordi det fikk skure og gå. Er det egentlig da vanskelig å forstå hvordan det i det hele tatt kunne skje? 

Jeg har ikke vanskelig for å forutse hvordan det kan skje dersom enten skolen ikke er et trygt sted for hver enkelt å vaere, eller at folk med store psykiske problemer ikke blir fanget opp. Igjen: Handlingene er ekstreme. Men så kan de ekstreme handlingene vaere et produkt av at man ikke tar dem på alvor. Og noen får så mye hat inne i seg pga ting som har satt seg opp igjennom, at det kanskje påvirker hvordan de ser på verden rundt seg? Så jeg mener at baade ofre og gjerningsmennene ofte  er ofre i slike tilfeller. Gjerningsmennene fordi de ikke ble fanget opp, foer det gikk virkelig galt. De doede fordi de ikke fikk noen videre sjanse i livet, og alle de etterlatte. 

Så hvorfor laerer man da aldri av slike tragedier? Trenger man mer vaapen når slike tragedier kan intreffe? Burde man ikke heller hatt bedre helsevesen der borte og samtidig mindre tilgang på vaapen? Stoerre fokus på å straffe skoler som ikke tar tak i mobbe-problemet, slik man gjoer i Norge. Ha mer fokus på holdninger i skolen. Soerg for at de verste mobberne holdes ansvarlig for sine handlinger og i verste fall straffes,juridisk, om de er gamle nok, og mobbingen er brutal nok. I alle fall så brutal at det ikke er et trygt sted for elever og laerere å kunne ferdes. Verstingene boer taes ut av skolen dersom de kan utgjoere en risiko for andre. Jeg klarer f eks ikke å se for meg hvilket Helvete det må vaere aa bli sett på som nederst på rangstigen og på samme tid måtte gjennomgaa forferdelige ydmykelser fra omgivelsene rundt seg, selv om jeg har vaert en del mobba. Dette i tillegg til å ha psykiske lidelser, og at det å måtte gå igjennom ekstreme ydmykelser daglig gjoer det ikke akkurat noe bedre. 

De boer ikke vaere rollemodeller, og ikke få for mye oppmerksomhet. Men de er viktig iht aa skjoenne hvordan det kunne gå så galt avsted. Kort sagt: De er egentlig alle ofre i en slik tragedie. Dette mener jeg, selv om jeg vet at det kan virke ekstremt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/441351-skoleskytere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...