Gjest Gravid og rådvill Skrevet 1. mars 2002 Skrevet 1. mars 2002 Hei! Jeg håper virkelig du kan gi meg noen gode råd! Jeg er gravid, og er 50 % sykemeldt, pga migrene, i tillegg til at det er stor risiko for at jeg skal få svangerskapsforgiftning. Jeg må ta det med ro, slik at blodtrykket ikke skal stige, og jeg antar at senere i svangerskapet får jeg ikke jobbe i det hele tatt. Jeg er 18 uker på vei. I dag fikk jeg brev fra Trygdekontoret om at man som hovedregel får sykepenger i opptil 52 uker, og at retten min til sykepenger går ut om 2 måneder. Jeg må forklare hvordan det siste året har vært for meg: Ble gravid i mai 2000, og var 50 % sykemeldt fra uke 34 (pga migrene og ryggplager). I uke 52 (grav.uke 32) fikk jeg alvorlig svangerskapsforgitning og barnet mitt døde. Jeg hadde så 6 uker barselpermisjon, og var så 50 % sykemeldt i to uker (ut februar) før jeg var i full jobb igjen. Jeg jobbet 100% frem til midten av juni, da jeg fikk en kraftig sorgreaksjon på at jeg hadde mistet babyen min, og jeg var 100 % sykemeldt i 2 1/2 måned, og hadde aktiv sykemelding i 2 måneder. Så begynte jeg å jobbe fullt igjen. Ble gravid i november, og ble 50 % sykemeldt fra midten av januar i år (pga migrene og fare for komplikasjoner i svangerskapet). (Dette ble mye info på én gang, men jeg håper jeg fikk forklart det tydelig.) Jeg vet at jeg ikke får være i 100 % jobb i løpet av den tiden som er igjen før fødselen. Jeg må ta permisjon fra 1.juli. Hva skal jeg gjøre for å beholde lønna mi fra midten av mai og frem til jeg går ut i svangerskapspermisjon 1.juli? I brevet fra Trygdekontoret stod det nevnt at aktuelle stønader videre er rehabiliteringspenger, attføringspenger og uføretrygd, men jeg havner jo ikke i noen av disse gruppene! Finnes det spesielle regler for gravide? Eller kan trygdekontoret gjøre unntak i spesielle tilfeller? Har hatt det veldig tøft siden dødfødselen, og føler at livet endelig begynner å bli bra igjen, men dette bekymrer meg virkelig..... Håper du kan gi meg noen gode råd!!!! Hilsen fra sliten og frustert gravid jente 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 2. mars 2002 Skrevet 2. mars 2002 Du har da rett til rehab.penger! Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke skulle havne i den "gruppa". så vidt jeg kan se har du hatt enten lønn eller sykepenger kontinmuerlig i det siste, så fødselspenger har du rett til hvis det går mindre enn 4 mndr fra sykepengene opphører og til du begynner på permisjonen, som kan starte inntil 12 uker før termin. Er du i tvil så snakk med trygdekontoret. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.