Gå til innhold

Røykeslutt, noen som har greid det?

Anbefalte innlegg

Har røkt i mange år, men prøver nå å slutte. Er nå på 6 døgnet uten røyk, men med nikotintyggegummi. Merker jo at kroppen har det bedre uten røyk, men er allikevel veldig ambivalent til det å slutte. En del av meg har ikke lyst til å slutte, ønsker fortsatt å ha kosen samt at det føles trygt å kunne dra fram røykpakka i noen situasjoner. På den andre siden så ødelegger røyken både helsa og økonomien min (selv om jeg stort sett kjøper den på taxfree) Det er ikke særlig smart av meg å røyke og har ofte følt skam ved å gjøre det. 

Jeg vingler nå fram og tilbake, skal skal ikke. Det river og sliter i meg. Har vært på vei til butikken flere ganger for å kjøpe røyk, men har hittil greid å la være å kjøpe. Føler meg så dum som ikke bare greier å legge røyken bort. Føler meg også ganske dum som røyker. Hva kan jeg gjøre for og ikke vingle sånn? Det hadde vært en så stor seier for meg det å greie dette. Fornuften min sier slutt, men noe i meg har ikke lyst. Nå tar jeg en time av gangen.

Er det noen andre som har greid å slutte? Hvordan greide dere det? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442176-r%C3%B8ykeslutt-noen-som-har-greid-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal du slutte. Røyk lukter vondt (alle rundt deg merker det!), det gir deg gule tenner og fingre og skrukkete hud. 

Det ødelegger helsa; gir deg økt risiko for en mengde sykdommer, men mest merker du kanskje at den gjør deg kortpustet og sliten.

Du kjøper røyk på tax-free, men ikke lur deg selv til å tro at det dermed er billig, det går nok med en liten formue hvert år.

Men kanskje det viktigste av alt i hverdagen: Røyken har makt over deg - du er ikke fri før du slutter å tenke på om du har røyk tilgjengelig og når du kan ta den neste!

Det er utrolig befriende å være ferdig med alt dette! :)  Lag deg små delmål - du skal klare å slutte en uke - så en måned! Så tre måneder! Etc. Du greier det! Det gjorde jeg ;) 

Akkurat nå, Xtra skrev:

Selvfølgelig skal du slutte. Røyk lukter vondt (alle rundt deg merker det!), det gir deg gule tenner og fingre og skrukkete hud. 

Det ødelegger helsa; gir deg økt risiko for en mengde sykdommer, men mest merker du kanskje at den gjør deg kortpustet og sliten.

Du kjøper røyk på tax-free, men ikke lur deg selv til å tro at det dermed er billig, det går nok med en liten formue hvert år.

Men kanskje det viktigste av alt i hverdagen: Røyken har makt over deg - du er ikke fri før du slutter å tenke på om du har røyk tilgjengelig og når du kan ta den neste!

Det er utrolig befriende å være ferdig med alt dette! :)  Lag deg små delmål - du skal klare å slutte en uke - så en måned! Så tre måneder! Etc. Du greier det! Det gjorde jeg ;) 

Takk for godt svar. :)

Ja, jeg må slutte. Er egentlig lei av at røyken "bestemmer" over meg. Har også lyst til å ta med datteren til syden igjen, nå går de pengene opp i røyk.

Merker allerede at pusten er bedre, etter bare 6 dager uten røyk.

Målet mitt idag er å greie denne dagen uten røyk, morgendagens kamper orker jeg ikke å tenke på nå.

Så flott at du har greid det:) Jeg bare må greie det jeg også:)

27 minutter siden, emilie321 skrev:

Er nå på 6 døgnet uten røyk, men med nikotintyggegummi. Merker jo at kroppen har det bedre uten røyk, men er allikevel veldig ambivalent til det å slutte.

Jeg har aldri røyket, jeg vil bare ønske deg lykke til!  Dumt å snu etter nesten en uke, da har du gått gjennom mye til ingen nytte :) Kanskje det hjelper på motivasjonen å legge til side pengene du ville brukt på røyk og kjøpe noe hyggelig og mer fornuftig etter en viss tid?

Akkurat nå, laban skrev:

Jeg har aldri røyket, jeg vil bare ønske deg lykke til!  Dumt å snu etter nesten en uke, da har du gått gjennom mye til ingen nytte :) Kanskje det hjelper på motivasjonen å legge til side pengene du ville brukt på røyk og kjøpe noe hyggelig og mer fornuftig etter en viss tid?

Tusen takk laban:)

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ta med datteren på en 14 dagers tur til syden. Det vil både hun og jeg ha godt av, samt at jeg da har noe konkret som jeg kan bruke pengene på istedenfor røyk. :)

1 time siden, emilie321 skrev:

Ja, jeg må slutte. Er egentlig lei av at røyken "bestemmer" over meg. Har også lyst til å ta med datteren til syden igjen, nå går de pengene opp i røyk.

Jeg er overbevist om at røykere ante hvordan de stinker så hadde de sluttet på dagen. For de gjør det. Stinker altså. I tillegg til alt det andre negative som nevnes her i tråden.

Men jeg skjønner jo at det er vanskelig å slutte, har ikke røkt selv, men min mor var innbitt storrøyker i 40-50 år og hun ble fullstendig hysterisk og nesten ute av kontroll om noen gjemte tobakken hennes. Men selv hun klarte det! Ved hjelp av røykeplaster og en kreftdiagnose...

Ta en dag av gangen og klapp deg selv fornøyd på skuldra hver kveld når du røykfri går til sengs! :) 

Annonse

Stikkelsbær

Ikke gi opp - dette greier du :)

Jeg har røyket i nærmere 35 år, og prøvde mange ganger å slutte. Hver gang jeg "sprakk" føltes som et enormt nederlag. Jeg tror folk har forskjellig avhengighet til nikotin. Jeg har avfunnet meg med at jeg ikke orker nok en kamp mot nikotin. På alle andre områder i livet har jeg stor viljestyrke og utholdenhet, så det å ikke greie å slutte og røyke føltes helt forferdelig.

De tre siste årene har jeg benyttet meg av el-sigarett (damp med nikotin) og har aldri mer hatt behov for en eneste sigarett. Vi var en stor gjeng med røykere på jobben min, men nå har jeg fått med meg de aller fleste til å gå over til damp. Tror vi er 20 dampere nå, og kun 2-3 som røyker. Vi møtes fortsatt til en kaffekopp i lunsjpausa, så alt det sosiale rundt røyking har fortsatt. Jeg har også denne el-sigaretten jeg kan fikle med når jeg har en ledig stund ved Tv`n og PC`n.

Det aller beste er selvsagt å slutte med alt, så ære være alle som greier det. Damp inneholder nikotin, men ikke andre skadelige stoffer. Jeg skal ALDRI røyke igjen! Men jeg skal heller ALDRI se "ned" på de som ikke greier å slutte, eller kommentere hva det lukter av dem.

3 minutter siden, Stikkelsbær skrev:

Jeg har røyket i nærmere 35 år, og prøvde mange ganger å slutte. Hver gang jeg "sprakk" føltes som et enormt nederlag. Jeg tror folk har forskjellig avhengighet til nikotin. Jeg har avfunnet meg med at jeg ikke orker nok en kamp mot nikotin. På alle andre områder i livet har jeg stor viljestyrke og utholdenhet, så det å ikke greie å slutte og røyke føltes helt forferdelig.

De tre siste årene har jeg benyttet meg av el-sigarett (damp med nikotin) og har aldri mer hatt behov for en eneste sigarett. Vi var en stor gjeng med røykere på jobben min, men nå har jeg fått med meg de aller fleste til å gå over til damp. Tror vi er 20 dampere nå, og kun 2-3 som røyker. Vi møtes fortsatt til en kaffekopp i lunsjpausa, så alt det sosiale rundt røyking har fortsatt. Jeg har også denne el-sigaretten jeg kan fikle med når jeg har en ledig stund ved Tv`n og PC`n.

Det aller beste er selvsagt å slutte med alt, så ære være alle som greier det. Damp inneholder nikotin, men ikke andre skadelige stoffer. Jeg skal ALDRI røyke igjen! Men jeg skal heller ALDRI se "ned" på de som ikke greier å slutte, eller kommentere hva det lukter av dem.

Flott at du har sluttet med vanlige sigaretter, men så lenge du damper opprettholder du nikotinbehovet.

Stikkelsbær
6 minutter siden, Xtra skrev:

Flott at du har sluttet med vanlige sigaretter, men så lenge du damper opprettholder du nikotinbehovet.

Det vet jeg veldig godt. Det er nok ingen som kan mer om nikotin, avhengighet, skadevirkninger, rynker, lukt, hvor kostbart det er etc. etc. enn de som røyker, damper eller tygger nikotin-tyggis.

Har forresten flere i min omgangskrets som damper nikotin-fritt, men selv er jeg ikke der enda.

Akkurat nå, Stikkelsbær skrev:

Takk for svar. :)

Har også prøvd el-sigarett, men det funket ikke for meg. Det var nok bare psykisk, men jeg fikk det for meg at den dampen var vel så ille for lungene mine som sigarettene var. Så det greide jeg ikke.

At enkelte har kommentert at røyk/røykere lukter vondt ser jeg bare som at de drar inn et moment til for å greie og slutte. Og det stemmer jo, sur røyk lukter ikke akkurat godt.

Worrisome Plenty

Jeg har klart å slutte, men dessverre ble løsningen snus.

Snus er det jo delte meninger om hvor farlig det er feks:

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/kA3vX/snus-skader-ikke-hjertet

Mens andre ganger så er det plutselig farlig igjen.

Det jeg vet iallfall er at jeg har fått bedre pust, kuttet ut astma medisin, lagt på meg masse kilo, og sluttet å harke opp slim.

Blodtrykket gikk også ned.

Det beste er vel å klare seg helt uten nikotin, men for meg så ble det nå snus. Da slapp jeg det evindelige suget etter røyk.

Akkurat nå, Worrysome plenty skrev:

Jeg har klart å slutte, men dessverre ble løsningen snus.

Snus er det jo delte meninger om hvor farlig det er feks:

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/kA3vX/snus-skader-ikke-hjertet

Mens andre ganger så er det plutselig farlig igjen.

Det jeg vet iallfall er at jeg har fått bedre pust, kuttet ut astma medisin, lagt på meg masse kilo, og sluttet å harke opp slim.

Blodtrykket gikk også ned.

Det beste er vel å klare seg helt uten nikotin, men for meg så ble det nå snus. Da slapp jeg det evindelige suget etter røyk.

Så fint at du har greid å kutte ut røyken. Røyk er nok uansett verre enn snus.

Har nå holdt meg unna røyken i 6 døgn, men bruker nikotintyggegummi, det redder meg. Etter jeg opprettet tråden har jeg ikke vinglet, men det kommer nok dager igjen. Har allerede fått litt bedre pust (som jo burde være motivasjon nok) og jeg er mer sulten, men prøver å holde igjen på maten. Prøver å fokusere på noe annet enn røyk, men synes at diverse tanker sniker seg inn hele tiden.  Så var det om å gjøre og holde på motivasjonen , også på dårlige dager. Det er nok det som blir det vanskeligste.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...