AnonymBruker Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 Hei. Har nylig blitt operert for VIN grad 3. Under ultralydundersøkelse før opr. Fant de en cyste på 6 cm, som gynekologen mente var benign. (Fortalte dog at ultralydapparatet på sykehuset var litt slitent)? Er 55 år og i overgangsalderen. Var til gynekolog i mars, hvor VIN ble oppdaget. Hun sa ingenting om cyste på eggstokken. Hvor fort blir det cyster? Sykehuset tok ca 125 som var 9. Har ikke fått svar på HE 4 enda. Innkalles for sjekking av cyste om 3 mnd. Er engstelig, vet ikke om jeg klarer å slappe av før disse mnd har gått. Venter også på histologisvar etter VIN, så det begynner å bli litt mye å tenke på. Anonymkode: 10628...65a 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 Cysten har ikke sammenheng med VIN forandringene. Cyster kan oppstå ganske fort. Hvis kvinner er før menopausen (=siste menstruasjon) vil man observere cyster som er 4 til 8 cm og som ser snille ut. CA-125 er en rutineprøve (HE-4 måles hvis CA-125 er forhøyet, men det var ikke tilfelle hos deg). I starten er det kontroll hver 3.måned. Blir slike cyster påvist hos kvinner etter menopausen, vil man anbefale at cysten (evt begge eggstokker) fjernes. Vennlig hilsen Mette 0 Siter
pinseaften Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 Takk for svar. Hadde siste menstruasjon for ca 1 år siden. Betyr det da at cysten må opereres bort? Og eggstokkene. Hvorfor vil da sykehuset avvente i ytterligere 3 Mnd? Kan jeg evt. « kreve» at de fjerner cysten så fort som mulig? Kan dette utføres på privat klinikk? Glemte å fortelle at jeg startet opp med activelle for ca 3 mnd siden, om det har noen betydning for utvikling av cyster. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 Dette er vanlig praksis, tatt fra Veileder i Gynekologi: ≥ 5 cm: Kirurgi, oftest laparoskopisk bilateral salpingooforektomi (betyr fjerning av begge eggstokker). Jeg synes at du skal høre med avdelingen om hvorfor de ikke følger ovenstående regel. Det er absolutt ikke grunn til å søke privat lege. At du bruker Activelle betyr ikke noe. Hilsen Mette 0 Siter
pinseaften Skrevet 20. mai 2018 Skrevet 20. mai 2018 Tusen takk for ny tilbakemelding. 👍🏻Da vil jeg ta kontakt med avdelingen på tirsdag. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.