Gå til innhold

kumelkallergi

Gjest thorbjo

Anbefalte innlegg

Gjest thorbjo

Jeg har en datter på 13 måneder med meget sterk kumelkallergi. Hun er allergisk mot melkeprotein, og reagerer selv på svært små mengder kumelk. Hittil har jeg ammet henne, noe som har medført at jeg har levd på melkefri diett selv. Vi har mistanker om at datteren vår også reagerer på egg, derfor unngår jeg også egg i min mat. Både ammingen og dietten begynner å tære på, jeg er 1.81, og veier 54 kg, og sliter med å legge på meg.. Jeg vil derfor gjerne slutte å amme, men er usikker på hva slags kosthold som da er best for datteren min. Vi har forsøkt å gi henne nutramigen, men det vil hun absolutt ikke ha. Jeg har også forsøkt med Soyasemp morsmekserstatning. Det drikker hun, men har blitt irritabel og grinete etterpå. Dette forsøket må nok gjentas, men hvis det viser seg at hun også reagerer på soya, finnes det alternativer? Er det mulig å gi et barn på ett år et fullverdig kosthold uten kumelk og uten morsmelkserstsatninger av andre slag? Hvor mye kalsium bør man gi som tilskudd per dag? Hjemme og i barnehagen spiser datteren min ofte "Småfolk" -glass (Grønnsaksblandinger med ulike typer kjøtt), er dette middagsmat som dekker behovene for næringsstoffer og vitaminer for en liten allergiker?

PÅ fohånd takk for hjelpen!

Hilsen Thorbjo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Thorbjo,

Gjennom det første leveåret for barn er det viktig at de får morsmelk eller morsmelkerstatning. Vanlig soyamelk eller rismelk er ikke egnet som næring for et barn under 1 år. Men nå som din datter har nådd 13 måneder, er det ok å gå over fra morsmelk/erstatning til å bruke en soya- eller rismelk. Vil helst anbefale soyamelk, men dersom det viser seg at hun er allergisk for soya også, er rismelk et alternativ. Vær nøye med at melken du velger er beriket med kalsium. Jeg bor ikke i Norge og er derfor dessverre ikke kjent med hvilke typer soya/rikmelk som er på markedet der – så jeg kan ikke anbefale en spesifikk type melk.

Husk også at nye matvarer må innføres forsiktig. Ikke avbryt all amming med det samme du starter å gi soya/rismelk. La datteren din får en gradvis overgang. Du kan også prøve Soyasempen igjen - og evt gi halvparten det og halvparten soya/rismelk.

Barn fra 1-3 år bør få i seg 500 mg kalsium daglig. Dette skulle dekkes av 2-3 glass soya/rismelk som er beriket med kalsium og annen mat barnet spiser. Du kan evt også gi en barne-multivitamin/mineral til henne.

Med tanke på et melkefritt/eggfritt kosthold, gikk jeg inn på internett-siden til Vegetarian Resource Group. Fant en artikkel skrevet av en klinisk ernæringsfysiolog der. Artikkelen hadde fin generell spiseplan for barn mellom 1-4 år. Din datter er selvfølgelig ikke vegetarianer, men eneste forskjellen er at proteingruppen på denne siden ikke inneholder kjøtt/fisk. Hvis det er av interesse er linken her, og spiseplanen jeg snakker om der Tabell nr 18 http://www.vrg.org/nutrition/pregnancy.htm

For barn opp til 2 år er det viktig at de får nok fett i seg for utviklingen av hjernen. Det er spesielt omega-3 fettet som har vist seg bra for dette. 2-3 fiskemiddager i uken skulle dekke behovet for omega-3 fett. Andre kilder til dette fettet er også malte linfrø/nøtter.

Uten å ha sett ”Småfolk”-glassene, vil jeg tro at disse dekker barns behov. Pass bare på at hun får det hun trenger i følge den spiseplanen jeg henviste til over. Så i tillegg til et sånt glass, ville jeg gitt henne 1 glass soyamelk og en frukt også (og noe rikt på karbohydrater – potet, pasta, ris etc – dersom dette ikke allerede er i glasset).

Håper dette var noe hjelp. Håper også at du klarer å legge på deg. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...