Gå til innhold

Boliglån og aap. Vil banken la meg beholde boliglånet ved ev boligbytte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har et nytt boliglån (85 % av prisen på boligen) som jeg fikk da jeg var i jobb. Er nå på aap og ingen fast jobb i sikte. Uvisst når (om jeg noen gang) neste gang vil ha fast inntekt/det bankene kaller fast inntekt.

Spørsmålet er: Hvis jeg ønsker å selge leiligheten og se på muligheter for å kjøpe en annen/bytte leilighet, vil banken først innfri lånet sitt og jeg må vurderes på nytt av banken om jeg tåler lånebelastningen? Jeg oppfyller ikke lengre kravene bankene vanligvis har for å få boliglån. 

Noen som har erfaring?

Anonymkode: 864c5...511

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg ønsker å selge leiligheten og se på muligheter for å kjøpe en annen/bytte leilighet, vil banken først innfri lånet sitt og jeg må vurderes på nytt av banken om jeg tåler lånebelastningen?

Et boliglån har jo sikkerheten i boligen, så det må knyttes til den boligen du faktisk eier.

Dessuten må du jo ha et sted å bo, så du blir vel nødt til å selge og kjøpe nytt uten altfor stort opphold mellom - hvis det ikke er et brukbart (i betydningen ikke altfor dyrt) leiemarked der du bor?  Det beste er vel å forsøke å finne noe mindre / rimeligere enn det du har nå?

Pass på at du følger nedbetalingsplanen til punkt og prikke og be om en rådgivningssamtale med banken, så unngår du ubehagelige overraskelser.  

AnonymBruker
1 time siden, laban skrev:

Et boliglån har jo sikkerheten i boligen, så det må knyttes til den boligen du faktisk eier.

Dessuten må du jo ha et sted å bo, så du blir vel nødt til å selge og kjøpe nytt uten altfor stort opphold mellom - hvis det ikke er et brukbart (i betydningen ikke altfor dyrt) leiemarked der du bor?  Det beste er vel å forsøke å finne noe mindre / rimeligere enn det du har nå?

Pass på at du følger nedbetalingsplanen til punkt og prikke og be om en rådgivningssamtale med banken, så unngår du ubehagelige overraskelser.  

Boligen er allerede den minste og rimeligste på markedet. 

Jo, du har så klart rett. Banken har pant i denne boligen. De vil vel ha tilbake pengene sine ved salg og vurdere at jeg ikke bør ta opp nytt boliglån. 

AnonymBruker

Jeg tror ikke det er rett tid å bytte bolig på. Jeg spurte om mellomfinansiering og jeg har fast ung ufør. Fikk nei hos DNB, men de er jo "kjent for å være strenge".

Og jeg hadde ikke belånt mer en 15% av leiligheten ved det tidspunktet.  Så jeg ble boende. 

Anonymkode: 92754...b97

AnonymBruker
På ‎27‎.‎07‎.‎2018 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Har et nytt boliglån (85 % av prisen på boligen) som jeg fikk da jeg var i jobb. Er nå på aap og ingen fast jobb i sikte. Uvisst når (om jeg noen gang) neste gang vil ha fast inntekt/det bankene kaller fast inntekt.

Spørsmålet er: Hvis jeg ønsker å selge leiligheten og se på muligheter for å kjøpe en annen/bytte leilighet, vil banken først innfri lånet sitt og jeg må vurderes på nytt av banken om jeg tåler lånebelastningen? Jeg oppfyller ikke lengre kravene bankene vanligvis har for å få boliglån. 

Noen som har erfaring?

Du kan ikke regne med å få nytt lån - i alle fall ikke samme størrelse. 

Anonymkode: 26827...5db

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...