Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har verdi ca 6,0 i langtidssukker og står i fare for å få diabetes 2. Jeg er 72 år. Mitt spørsmål gjelder havre. jeg vet at havre inneholder betaglukan som har gunstig effekt på kolesterolet. Men hva med virkning på blodsukkeret?. Jeg spiser havregrøt kokt på vann til frokost nesten hver dag. Vil det være sundere å spise ukokt havre (bløtet ut i vann eller melk eller havremelk)? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443771-havre-og-diabetes2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Både havregryn som har ligget i bløt, og kokte gryn vil gi omtrent like rask blodsukkerstigning. Noe raskere hvis du benytter melk, i stedet for vann (pga. melkesukkeret) Men det finnes noen tips for å senke den glykemiske indeksen til havregrøten, dvs. gjøre karbohydratene "langsommere"; 

- bruk store, framfor lettkokte gryn, og tilsett også et par ss kli (gjerne havrekli) for å øke fibermengden. 

- kok grøten med vann, alternativt  usltet soya- eller mandeldrikk (fra f.eks. Alpro), som til forskjell fra vanlig melk og havremelk inneholder 0 g sukker/ karbohydrater.

- rør inn en eggeplomme eller 2 ss cottage Cheese før servering (gir ekstra protein som metter godt, og bremser opptaket av karbohydratene)

- frø (solsikke-, gresskar, eller linfrø) og/ eller nøtter i grøten bidrar med sunt fett og ekstra kostfiber, som begge deler brermser blodsukkerstigningen. 

- ønskes søtsmak, er det smart å bruke en sukkererstatning som ikke påvirker bl.sukkeret; sukrin, canderel, natreen, stevia el.l. Friske bær eller frukt (f.eks. 1/2 revet eple, 1 neve blåbær eller 1/3 most el. skivet banan) tilfører også sødme og god smak.

- kanel sin blodsukkersenkende effekt er overdrevet, men bruk det om du liker det! Litt kardemomme i grøten er også namnam, synes jeg!😊

Anonymkode: fb22f...efc

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443771-havre-og-diabetes2/#findComment-3861142
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

- ønskes søtsmak, er det smart å bruke en sukkererstatning som ikke påvirker bl.sukkeret; sukrin, canderel, natreen, stevia el.l. Friske bær eller frukt (f.eks. 1/2 revet eple, 1 neve blåbær eller 1/3 most el. skivet banan) tilfører også sødme og god smak.

Det blir litt snodig å anbefale vann istedet for melk pga (melke)sukkeret og så deretter anbefale banan eller eple som inneholder mye mer (frukt)sukker. Lettmelk inneholder 4,5 g sukker pr. 100 g, om man bruker 2 dl så blir det 9 g. Epler inneholder 9-11 g sukker pr. 100 g og banan hele 18 g sukker pr. 100 g banan...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443771-havre-og-diabetes2/#findComment-3861162
Del på andre sider

50 minutter siden, Lillemus skrev:

Det blir litt snodig å anbefale vann istedet for melk pga (melke)sukkeret og så deretter anbefale banan eller eple som inneholder mye mer (frukt)sukker. Lettmelk inneholder 4,5 g sukker pr. 100 g, om man bruker 2 dl så blir det 9 g. Epler inneholder 9-11 g sukker pr. 100 g og banan hele 18 g sukker pr. 100 g banan...

I melk er det ikke noe fiber, slik det er i både banan og eple. Det er derfor bedre med eple som søtningsmiddel enn melk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443771-havre-og-diabetes2/#findComment-3861168
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både havregryn som har ligget i bløt, og kokte gryn vil gi omtrent like rask blodsukkerstigning. Noe raskere hvis du benytter melk, i stedet for vann (pga. melkesukkeret) Men det finnes noen tips for å senke den glykemiske indeksen til havregrøten, dvs. gjøre karbohydratene "langsommere"; 

- bruk store, framfor lettkokte gryn, og tilsett også et par ss kli (gjerne havrekli) for å øke fibermengden. 

- kok grøten med vann, alternativt  usltet soya- eller mandeldrikk (fra f.eks. Alpro), som til forskjell fra vanlig melk og havremelk inneholder 0 g sukker/ karbohydrater.

- rør inn en eggeplomme eller 2 ss cottage Cheese før servering (gir ekstra protein som metter godt, og bremser opptaket av karbohydratene)

- frø (solsikke-, gresskar, eller linfrø) og/ eller nøtter i grøten bidrar med sunt fett og ekstra kostfiber, som begge deler brermser blodsukkerstigningen. 

- kanel sin blodsukkersenkende effekt er overdrevet, men bruk det om du liker det! Litt kardemomme i grøten er også namnam, synes jeg!😊

Enig i dette. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443771-havre-og-diabetes2/#findComment-3861169
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, emilie321 skrev:

I melk er det ikke noe fiber, slik det er i både banan og eple. Det er derfor bedre med eple som søtningsmiddel enn melk.

Til en viss grad er jeg enig, men siden banan inneholder nesten 5 ganger så mye sukker som melk så ville jeg nok ikke erstattet melka med banan om jeg hadde diabetes. Ville heller brukt stevia og bær, det er godt det! Jeg bruker noen kroner på disse eskene med friske bringebær og blåbær gjennom vinteren, det smaker bedre enn om man plukker selv og fryser ned synes jeg og så er det så lettvint da. :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443771-havre-og-diabetes2/#findComment-3861175
Del på andre sider

18 minutter siden, Lillemus skrev:

Til en viss grad er jeg enig, men siden banan inneholder nesten 5 ganger så mye sukker som melk så ville jeg nok ikke erstattet melka med banan om jeg hadde diabetes. Ville heller brukt stevia og bær, det er godt det! Jeg bruker noen kroner på disse eskene med friske bringebær og blåbær gjennom vinteren, det smaker bedre enn om man plukker selv og fryser ned synes jeg og så er det så lettvint da. :) 

Nå skrev anonym at en kunne bruke 1/3 banan og den støtter jeg, selv om jeg heller ville brukt eple. Bruker selv en banan etter trening (nå er det litt annerledes enn til frokost) og det fungerer bra for meg (har selv diabetes og bruker sprøyter)

Nå er det slik at det å leve på en streng diett er slitsomt, så en må finne ut hva som fungerer for en. En skal greie å leve med det også. En må også se på hva en skal gjøre etter et måltid. Skal en rett på en tung jobb eller ligge på sofaen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443771-havre-og-diabetes2/#findComment-3861179
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...