Gå til innhold

Kuoton/andre. Vondt i magen..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er der gallen sitter. Jeg får småverk der hvis jeg glemmer å ta nexium. Rådene ang mat og drikke (fet mat, sterk mat, kaffe etc) bør hjelpe men hvis ikke eller om det blir mere vondt bør du få en mage ultralyd. 

Jeg trodde lenge det var psykisk (stress etc) men det viste seg å være fysisk. 

Endret av Soletti
  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

26

• kupton

7

• Soletti

4

• ISW

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Takk til dere alle som har svart/svarer her! Jeg har kuttet all kaffe og pepsi-max, synes det hjelper mye! Kjenner jeg verk tar jeg en paracet og da holder jeg meg bra lenge. Det er deilig å slippe konstant ubehag og verk! Prøver også å unngå mye stress. Høres det ut som jeg er på "rett vei"? Men har fremdeles mye luft/raping etter hvert måltid. Noen som har tips om hva som kan hjelpe/lindre dette?

Anonymkode: 147db...114

Skrevet

Luft/raping kommer av at en fyller munnen for full og spiser for raskt. Prøv å ta litt mindre biter hver gang, tygg godt, spis langsomt og kos deg med maten.

En skal være litt forsiktig med smertestillende og magesmerter. Det kan kamuflere noe en bør undersøke/gjøre noe med.

Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Luft/raping kommer av at en fyller munnen for full og spiser for raskt. Prøv å ta litt mindre biter hver gang, tygg godt, spis langsomt og kos deg med maten.

En skal være litt forsiktig med smertestillende og magesmerter. Det kan kamuflere noe en bør undersøke/gjøre noe med.

Har ikke tatt paracet i dag og skal ha det du sier i minne. Ellers takk for svar!! Du har vært til god hjelp. Egentlig litt godt å legge om vaner/uvaner i forhold til kaffekonsumet. Og til og med merke at det går bra!!

Skrevet
19 timer siden, Soletti skrev:

Det er der gallen sitter. Jeg får småverk der hvis jeg glemmer å ta nexium. Rådene ang mat og drikke (fet mat, sterk mat, kaffe etc) bør hjelpe men hvis ikke eller om det blir mere vondt bør du få en mage ultralyd. 

Jeg trodde lenge det var psykisk (stress etc) men det viste seg å være fysisk. 

Hva er nexium? Kanskje det er noe jeg bør prøve? Hva er det for og får jeg det reseptfritt?

Skrevet

Nexium er en "syrepumpehemmer". Den demper syreproduksjonen og er bra for de som har sår/betennelse i slimhinnene i nedre del av spiserøret og i magesekken. Som andre medisiner skal den brukes etter at diagnose er stilt. Dvs dette er noe som kan prøves dersom legen din mener at det er slike årsaker til dine plager.

Du kan selv komme på sporet av dette ved å prøve Link. Det er reseptfritt og er ufarlig å prøve. Hvis det hjelper, forteller du dette til legen din. Det er til hjelp for den videre diagnostikk.

Skrevet
38 minutter siden, kupton skrev:

Nexium er en "syrepumpehemmer". Den demper syreproduksjonen og er bra for de som har sår/betennelse i slimhinnene i nedre del av spiserøret og i magesekken. Som andre medisiner skal den brukes etter at diagnose er stilt. Dvs dette er noe som kan prøves dersom legen din mener at det er slike årsaker til dine plager.

Du kan selv komme på sporet av dette ved å prøve Link. Det er reseptfritt og er ufarlig å prøve. Hvis det hjelper, forteller du dette til legen din. Det er til hjelp for den videre diagnostikk.

Kan Link virker på smerter og ubehag i øvre del av magen, venstre side? Alt som man spør om med _kan_ kan vel besvares med ja... Men er det sannsynlig?

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Kupton. Nå ble jeg veldig redd googlet magekreft... Har ingen andre symptomer som kvalme, oppkast, sure oppstøt, men lav jernbeholdning pga kraftige mensblødninger.. Har heller ikke dårlig matlyst eller vekttap.. Er snart 48 år og kvinne. Men er dette trolig mage kreft allikevel. Vet du ikke kan sette diagnose, men hva høres det ut som?

Hilsen livredd

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kupton. Nå ble jeg veldig redd googlet magekreft... Har ingen andre symptomer som kvalme, oppkast, sure oppstøt, men lav jernbeholdning pga kraftige mensblødninger.. Har heller ikke dårlig matlyst eller vekttap.. Er snart 48 år og kvinne. Men er dette trolig mage kreft allikevel. Vet du ikke kan sette diagnose, men hva høres det ut som?

Hilsen livredd

Ps. Har heller ikke prøblemer med fordøyelsen..

Hilsen TS

Skrevet

Det høres ut som "sur mage". Men som sagt: Ta det opp med legen neste gang du er der.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan Link virker på smerter og ubehag i øvre del av magen, venstre side? Alt som man spør om med _kan_ kan vel besvares med ja... Men er det sannsynlig?

For meg hjelper link og nexium. Jeg tar kun nexium pga jeg får det på blå resept og trenger kun en tabl til dagen. Link må jeg ta flere ganger hvis jeg skal bruke den. Det tar mine smerter. Jeg har sluttet helt å ta Paracet ol for disse smertene etter at jeg fikk nexium. Får jeg vondt nå øker jeg til to etter anbefaling fra legen. 

Skrevet

Zantac selges uten resept tror jeg. Det er ett tidligere preparat for å dempe syreproduskjon. Selv har jeg tatt nexium i 10 år, siden jeg har reflux syndrom. men det er på resept Det er i alle fall veldig effektivt. Bakdelen for å få det på blå resept så må du ha en gastroskopi. Jeg klarte ikke gjennomføre gastroskopi, så jeg får det på hvit resept. Det hjelper masse. Er ikke så dyrt lengre heller . 

Anonymkode: 60f53...12e

Skrevet
22 timer siden, kupton skrev:

Det høres ut som "sur mage". Men som sagt: Ta det opp med legen neste gang du er der.

Kupton. Nå har jeg ikke hatt antydning til vondt i magen på 2-3 hele dager etter jeg slutta med kaffe og cola. Det er vel et positivt tegn? Prøver å leve sunt og få nok avkobling. 🙂 

Skrevet
1 minutt siden, kupton skrev:

Det er et positivt tegn 🙂

Hjertelig takk for alle de gangene du har svart meg. Betyr masse!!!

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Zantac selges uten resept tror jeg. Det er ett tidligere preparat for å dempe syreproduskjon. Selv har jeg tatt nexium i 10 år, siden jeg har reflux syndrom. men det er på resept Det er i alle fall veldig effektivt. Bakdelen for å få det på blå resept så må du ha en gastroskopi. Jeg klarte ikke gjennomføre gastroskopi, så jeg får det på hvit resept. Det hjelper masse. Er ikke så dyrt lengre heller . 

Anonymkode: 60f53...12e

Det med gastroskopi sa de til meg også men etter ett år på nexium og hvit resept har jeg begynt å få den på blå. Jeg har ikke tatt gastroskopi og det skjer ikke heller, kan bare ikke takle det. 

Skrevet
3 timer siden, Soletti skrev:

Det med gastroskopi sa de til meg også men etter ett år på nexium og hvit resept har jeg begynt å få den på blå. Jeg har ikke tatt gastroskopi og det skjer ikke heller, kan bare ikke takle det. 

Det er faktisk mye mindre ille enn det kan virke som. Viktigste er å puste rolig - og få en likeglad-sprøyte evt.? 

Skrevet
19 timer siden, kupton skrev:

Det er et positivt tegn 🙂

TS her. Tok sobril for søvn i går for første gang på lenge. Og i dag  kjenner jeg faktisk litt murringer i magen.. Er det trolig at det kan være en sammenheng? Bør jeg kutte sobrilen?

Skrevet

TS her igjen. Kan jeg erklære meg frisk nå? Har ikke drukket kaffe/cola på ca 7 dager og mageplagene har forsvunnet. Tenker ikke gå tilbake til å bli en stor kaffedrikker igjen..

Kupton, hva tenker du? 🙂 

Skrevet

Jeg ble så og si kvitt syreproblemer etter at jeg gikk ned en del kilo, og begynte å spise mindre måltider. 

Anonymkode: cdb9d...3d0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...