AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Noen med denne diagnosen som kan gi råd vedr opptrapping ved sykemelding?! Jeg har vært veldig syk med fysiske symptomer på kronisk stress siden mars i år. Har hatt en del runder med undersøkelser som ikke viser organisk sykdom. Hårtap, funksjonell dyspepsi og IBS med kvalme/mye magebesvær/vekttap, samt svimmelhet, øresus, synsforstyrrelser og en ekstremt utmattelse er det jeg er plaget av. Legen har skrevet Asteni som diagnose på sykemeldingene min. Jeg har gradvis blitt noe bedre siste 2 måneder (Etter jeg ble akutt syk i midten av mars), men har kun vært 100% sykemeldt til begynnelsen av april, trappet gradevis opp og jobber nå 40%. Legen har vært utrolig dårlig til å råde meg hvordan gå frem i sykemeldingstiden min, jeg føler det er forventet at jeg selv skal mene noe om opptrapping og bestemme selv, men jeg vet ikke hva som er lurt, på den ene siden orker jeg ikke å jobbe stort mer og på den andre side føler jeg det er forventet at jeg snart burde være friskere og tenker selv det er fornuftig å presse meg litt for å se hva kroppen tåler defor har jeg nok begynt å jobbe litt for tidlig og det går jo utover de hjemme her (er så utmattet at jeg knapt orker at noen snakker til meg til tider her hjemme eller å være med på aktiviteter). Jeg har heller ikke fått råd om hvilken behandling eller grep jeg burde ta for å bedre min situasjon annet en bruke litt tid på å trappe opp, det er jo ett hav der ute av hva som er lurt og gjøre i forhold til de forskjellige symptomene. Så jeg har etter å ha sjekket rundt selv, valgt å begynne hos osteopat og takket ja til psykologoppfølging ved bedriftshelsetjenesten. Der står jeg nå, men føler både lege/jobb/nav/familie/venner begynner å bli utålmodige på at jeg skal bli frisk og være på plass igjen. Men jeg får evig dårlig samvittighet fordi jeg ikke orker å presse meg mer og må si nei til mye både jobb og privat samtidig som folk rundt meg forventer at jeg siden jeg har trappet opp på jobb er på bedringens vei. Er så utrolig lei meg og frustrert over egen situasjon, så lufter det her, i håp om at noen hadde vært/er i nogenlunde samme situasjon som meg og kunne gi meg gode tips/råd for hvordan skynde seg langsomt jobb/privat for å bli bedre med tanke på diagnosen Asteni... Anonymkode: e627f...b70 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444191-asteni-trenger-tips-og-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 (endret) Anbefaler deg å sjekke lav fodmap—diett og spør Thor på Facebook mtp mageplagene. Endret 24. august 2018 av cilie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444191-asteni-trenger-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-3865562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Takk for tips! Er medlem av de sidene og har testet fodmap litt for meg selv i sommer, men tror ikke mageproblemene kommer av at jeg reagerer på maten jeg spiser. Det er nok en nedsatt motilitet i nervesystemet/de ikke-viljestyrte muskelsammentrekningene i magesekk-tarm som gjør at jeg sliter med så med magen (den kan bli nedsatt ved kronisk stress visstnok). Men jeg tenker også at det er lurt å kontakte ernæringsfysiolog for å få hjelp til å fullføre fodmap testing, det blir neste steg hvis ikke osteopat og psykolog hjelper, var ikke lett å følge helt streng fase i lav fodmap dietten på egenhånd fant jeg ut.....Ble bare litt mye å skulle gå til/teste 3 forskjellige «behandlinger» samtidig nå, vanskelig da å vite hva som hjelper....Ikke lett dette her altså...men takk for at du tok deg tid til å svare:-) Anonymkode: e627f...b70 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444191-asteni-trenger-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-3865570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Skjønner! Og tenker at du neppe blir bedre med å stresse med hva omgivelsene forventer... - Men det er lettere sagt enn gjort. Kanskje du bare må innse at det tar tid og jo mer du stresser med det, jo lenger tid tar det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444191-asteni-trenger-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-3865573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2018 Del Skrevet 24. august 2018 Ja det er sant, man føler seg liksom litt alene mot resten når man har plager som ikke syntes men som må forklares hver gang noen spørr hvordan det går...Når man også har en lege som ikke forklarer godt eller setter seg inn i situasjonen til pasienten sin, i hvertfall ikke etter at vi fant ut at jeg ikke hadde en alvorlig organisk sykdom, så har jeg vært nødt til å lese meg opp på alt selv.....og det er jo en jungel av informasjon der ute. Da er det jammen ikke lett for en stakkar å sile i hvilken ende som kan være lurt å begynne i for å hjelpe seg på veien videre, vil jo bli meg selv igjen, savner det altså😅 Anonymkode: e627f...b70 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/444191-asteni-trenger-tips-og-r%C3%A5d/#findComment-3865579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.