AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg har mer eller mindre kronisk angst som jeg forsøker å kvitte meg med. Har dere angst for noe? Noe spesiellt som du kan gå rundt å bekymre deg over? Jeg forsøker å tenke mer positivt. Folk i det virkelige liv sier at jeg virker da alltid så positiv. Men det er langt ifra sannheten. Jeg kan tenke ganske negativt. Anonymkode: 8fe75...bfa 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg har sosial angst som jeg prøver å kvitte meg med. Jeg får også høre at jeg alltid er så positiv og at folk aldri har sett meg sur - og det kan stemme det, men det er bare to personer i det virkelige liv som vet at jeg slettes ikke alltid har det så bra som det ser ut til. Jeg prøver også å tenke positivt. Og jeg er også mye positiv. Men jeg sliter med mitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordlys Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Ja. Kronisk angst er svært ubehagelig og tapper kroppen for overskudd og energi. Noen timer/dager kan man føle at angsten slipper taket og gir en liten pause, men så kommer plutselig en katastrofetanke eller man er i en spesiell situasjon der angsten plutselig angriper tankene igjen. For min del har det i det siste vært i situasjoner der jeg har spist ute på kafé eller vært på offentlige toalett, og så har det rett etterpå kommet fryktelige tanker om at jeg har fått i meg farlig smitte fra maten eller via toalettbesøket. Helt sikkert lite trolig at dette har skjedd, men utrolig hva tankene og fantasien kan lage til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg hadde veldig mye angst, men det har bedret seg. Noe pga medisiner og noe pga god egeninnsats og terapi. Når jeg tenker tilbake så er forskjellen enorm, men har allikevel en vei å gå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 4 minutter siden, MxxM skrev: Jeg har sosial angst som jeg prøver å kvitte meg med. Jeg får også høre at jeg alltid er så positiv og at folk aldri har sett meg sur - og det kan stemme det, men det er bare to personer i det virkelige liv som vet at jeg slettes ikke alltid har det så bra som det ser ut til. Jeg prøver også å tenke positivt. Og jeg er også mye positiv. Men jeg sliter med mitt. Takk for at du forteller om din angst. Jeg sliter på flere plan. Jeg har en fast jobb. Men det er altfor lite jobbing. Jeg har søkt jobb på nettet i 10 måneder, uten å bli innkallt på interju engang. Alt slags jobber. Tar hva som helst. Folk sier at det er så utrolig lett å få jobb, men jeg sliter sterkt med det. Jeg sliter med å konsentrere meg med søkingen pga plagsom angst, og jeg burde jo gått rundt i butikker og spurt etter jobb,men har så plagsom angst at hele kroppen stritter imot. Jeg sliter itillegg med å få økonomien til å strekke. Dette gir meg enda mer angst. Men jeg forsøker å være positiv og få orden på livet. Anonymkode: 8fe75...bfa 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 2 minutter siden, Nordlys skrev: Ja. Kronisk angst er svært ubehagelig og tapper kroppen for overskudd og energi. Noen timer/dager kan man føle at angsten slipper taket og gir en liten pause, men så kommer plutselig en katastrofetanke eller man er i en spesiell situasjon der angsten plutselig angriper tankene igjen. For min del har det i det siste vært i situasjoner der jeg har spist ute på kafé eller vært på offentlige toalett, og så har det rett etterpå kommet fryktelige tanker om at jeg har fått i meg farlig smitte fra maten eller via toalettbesøket. Helt sikkert lite trolig at dette har skjedd, men utrolig hva tankene og fantasien kan lage til. Det er slik du beskriver at jeg har det. Jeg får fryktelige tanker, og iblant så blir jeg redd at tankene er virkelige, men innerst inne så vet jeg at de ikke er. Har pratet med legen om det. Men legen mener at tiltross for at angsten har vært i 22 år så kan jeg klare å bli kvitt den av meg selv, med å roe ned... Anonymkode: 8fe75...bfa 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 10 minutter siden, emilie321 skrev: Jeg hadde veldig mye angst, men det har bedret seg. Noe pga medisiner og noe pga god egeninnsats og terapi. Når jeg tenker tilbake så er forskjellen enorm, men har allikevel en vei å gå. Samme her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordlys Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 Jeg har også hatt mange timer med kognitiv terapi hos legen min. Først for generell helseangst. Dette har blitt bedre, men desverre så har tvangstanker om å bli smittet av farlige og sjeldne sykdommer kommet i stedet. Kom gradvis da jeg over noe uker trappet opp cipralex fra 10 mg og videre til 15 og 20 mg. Prøvde å trappe ned, men så ut til bare å bli verre, så nå er jeg noen dager på 15 igjen og det gir noe økt angst igjen under opptrappingen. Ikke alltid lett å vite hva som er best i bruk av antidepressiva. Har det en positiv effekt bare man velger å bruke det lenge nok,??Og ikke er for rask med å trappe ned igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2018 Del Skrevet 31. august 2018 29 minutter siden, Nordlys skrev: Jeg har også hatt mange timer med kognitiv terapi hos legen min. Først for generell helseangst. Dette har blitt bedre, men desverre så har tvangstanker om å bli smittet av farlige og sjeldne sykdommer kommet i stedet. Kom gradvis da jeg over noe uker trappet opp cipralex fra 10 mg og videre til 15 og 20 mg. Prøvde å trappe ned, men så ut til bare å bli verre, så nå er jeg noen dager på 15 igjen og det gir noe økt angst igjen under opptrappingen. Ikke alltid lett å vite hva som er best i bruk av antidepressiva. Har det en positiv effekt bare man velger å bruke det lenge nok,??Og ikke er for rask med å trappe ned igjen. Jeg får inntrykk av at mange får hjelp for angst, men legen min vil ikke verken gi meg legemidler eller sende meg til behandling for det. Plagene er kroniske og ganske vanskelige å ha. Men jeg gjør mitt beste for å klare å fungere med de. Håper at det er mulig å få bukt med de. Anonymkode: 8fe75...bfa 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yellow ledbetter Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Ikke så mye nå, men det er nok fordi jeg forstår angsten min bedre, og faktisk har bestemt meg for at det er greit å unngå en del situasjoner som er ekstremt ubehagelige, når det ikke er sånt som er strengt tatt nødvendig. Da er det lettere å holde ut de stressa situasjonene som jeg ikke kan unngå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 Jeg kjenner på angst når jeg støtt og stadig våkner altfor tidlig. Vargtimen lever opp til ryktet sitt. Dårlig oppladning før jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 3 timer siden, cilie skrev: Jeg kjenner på angst når jeg støtt og stadig våkner altfor tidlig. Vargtimen lever opp til ryktet sitt. Dårlig oppladning før jobb. Nå kom jeg på en ting: Skrev du i en annen tråd at du tidvis plages med kramper om natta selv om du tar magnesium? Hvis du vet hvor krampene har lett for å komme, kan jeg anbefale magnesiumolje som sprayes på huden og masseres inn, i tillegg til innvortes magnesium. Kjøpes på helsekosten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 Del Skrevet 5. september 2018 På 31.8.2018 den 19.20, AnonymBruker skrev: Jeg får inntrykk av at mange får hjelp for angst, men legen min vil ikke verken gi meg legemidler eller sende meg til behandling for det. Plagene er kroniske og ganske vanskelige å ha. Men jeg gjør mitt beste for å klare å fungere med de. Håper at det er mulig å få bukt med de. Anonymkode: 8fe75...bfa Du kan gå til psykiatrisk helsetjeneste. De har en lavterskeltulbud med samtaler. I kommunen har det fleste også en angstmestrungskurs. Anonymkode: 8256d...d9c 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 6 timer siden, Babette skrev: Nå kom jeg på en ting: Skrev du i en annen tråd at du tidvis plages med kramper om natta selv om du tar magnesium? Hvis du vet hvor krampene har lett for å komme, kan jeg anbefale magnesiumolje som sprayes på huden og masseres inn, i tillegg til innvortes magnesium. Kjøpes på helsekosten. Takk for tips! Ikke derfor jeg våkner, men får krampe innimellom, ja. Nå er jeg våken igjen🤢 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 På 31.8.2018 den 18.45, MxxM skrev: Samme her... På 31.8.2018 den 18.35, emilie321 skrev: Jeg hadde veldig mye angst, men det har bedret seg. Noe pga medisiner og noe pga god egeninnsats og terapi. Når jeg tenker tilbake så er forskjellen enorm, men har allikevel en vei å gå. Vil dere fortelle navnet på hvilke medisiner dere får? Anonymkode: b89c8...f43 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil dere fortelle navnet på hvilke medisiner dere får? Anonymkode: b89c8...f43 Tror ikke medisiner har gjort noe på angsten. Det er nok terapien for min del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil dere fortelle navnet på hvilke medisiner dere får? Anonymkode: b89c8...f43 Jeg går på abilify, brintellix , quetiapin og efexor. Det var da jeg begynte på efexor at verste angsten ga seg. Våknet at jeg badet i svette hver natt , det forsvant da jeg begynte med Efexor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Kjenner jeg blir provosert av leger som ikke vil henvise til riktig kompetanse. Jeg opplevde det selv; legen sa det var så lange køer og at alle hun henviste fikk avslag. Dette sto hun sånn på, og det endte med at jeg fikk en oversikt over avtalespesialister og en henvisning jeg kunne bruke om jeg fikk napp hos noen. For det første var henvisningen i mine øyne svært dårlig formulert. Første setningen "Pas. har problemer med nervene." Ikke fikk jeg napp hos noen avtalespesialist heller, så jeg byttet lege. Han var svært forståelsesfull, henviste meg til det som nå er samlet under DPS. Jeg fikk time der en drøy måned etter den henvisningen ble sendt. Menmen, det kommunale tilbudet kan være god hjelp det. Nei, det var off topic. Mye angst har jeg med tida og god hjelp fått nokså god kontroll terapi i kombi med medisiner. Bruker Quetiapin og Brintellix, føler sistnevnte er en grei angstdemper. SSRI var noe bedre mot panikkangst, men jeg fikk bivirkninger som jeg opplevde som uakseptable. I hverdagen nå er det nok mest PTSD-problematikk som har vært og er verstingen. Og prestasjonsangst. Og noe katastrofetenking, men jeg er mye bedre enn jeg var. Panikkangst som begrenset meg mye har jeg ved hjelp av eksponering og kognitive teknikker fått bukt med i en sånn grad at jeg fikser å gjøre de tingene jeg ikke fikset. Får jeg panikkanfall nå, er det for det første ikke så intenst. For det andre stoler jeg på at jeg vet jeg ikke blir gal eller vil skape uønsket oppmerksomhet. For det tredje har jeg lært å kontrollere pusten. For den generelle angsten har en blanding av kognitiv og mer psykoanalytisk tilnærming vært god. Det er denne PTSD-møkka jeg prestasjonsangsten jeg føler meg stuck med. Noen traumer har jeg bearbeidet, mens andre er mer hardnakkede. N 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Jeg ble henvist men fikk avslag på dps da jeg kom dit. Så ble jeg henvist til et annet sted i landet hvor det ble påvist alvorlig depresjon og PF. Anonymkode: 74e2e...070 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FjellOgDalar Skrevet 7. september 2018 Del Skrevet 7. september 2018 Da synes jeg det er litt rart at de ikke foreslo et videre behandlingsforløp for deg. Man kan ikke vente at fastleger og psykiatriske sykepleier i kommunaltjenesten kan ta en så stor terapioppgave. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.