Gå til innhold

Bipolar: har du et godt samarbeid med fastlegen din?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet (endret)

Personlig synes jeg at det har vært utfordrende å samarbeide med allmennleger. Psykiatere opplever jeg at forstår meg veldig godt, at de er enkle å snakke med, og at de forstår hva som er mine utfordringer og behov - i blant bedre enn jeg selv gjør. 

Mine nåværende, og mine tidligere fastleger har ikke kunnet noe særlig om bipolar lidelse. Jeg synes det er så synd, fordi det jo er veldig begrenset hva de kan gjøre for å hjelpe. Samtidig synes DPS at jeg bør ha et tettere samarbeid med fastlegen. At jeg bør ha flere timer hos fastlegen, ha bedre medisinoppfølging, og at jeg bør ta blodprøver oftere. Selv ser jeg ikke poenget, da jeg ikke har noe å snakke med fastlegen om, og han virker i tillegg lite interessert. Det at jeg har ansvar for å ta blodprøver selv, fører til at de blir tatt sjeldent. 

Hvordan er dere andres samarbeid med fastlegen? Er det noen som velger å gå til privat psykiater noen ganger i året i stedet? Vurderer å kanskje bytte fastlege, med er redd for å få en "psykiatripasient-fientlig" lege, hvis dere skjønner. 

Endret av franklyscarlet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fastlege kan nesten ingenting om psykiatri, ikke bryr hun seg heller, så nei.

Anonymkode: c0a79...9a6

Gjest franklyscarlet
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min fastlege kan nesten ingenting om psykiatri, ikke bryr hun seg heller, så nei.

Synd. 

Skrevet
36 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Synd. 

Ja, men jeg gidder ikke å bytte, hun er helt grei ellers. Hvis jeg trenger en time hos lege grunnet min psykiske helse, altså medisiner, forverring så drar jeg til en privat psykiater. Like greit det egentlig, men det koster jo en del.

Gjest franklyscarlet
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg gidder ikke å bytte, hun er helt grei ellers. Hvis jeg trenger en time hos lege grunnet min psykiske helse, altså medisiner, forverring så drar jeg til en privat psykiater. Like greit det egentlig, men det koster jo en del.

Ja, jeg har også vurdert det. Dyrt, ja. - Men hvis det er en gang i året, eller to, så er det kanskje greit. Det er i alle fall noen som vet hva de driver med. Psykiatere på DPS er jo elendige på oppfølging. De er kun tilgjengelige ved kriser, virker det som. 

Skrevet

Elendig erfaring med forrige fastlege. Nå får jeg iallefall medisiner, og styrer mer eller mindre dosering selv. Vet ikke hva man kan forvente utover dette fra en fastlege. 

Anonymkode: 9a40a...720

Skrevet

Min forrige fastlege var enestående. God på både fysisk og psykisk sykdom, og så så varm og god person å snakke med. Ikke rart hun har nærmere 200 personer på venteliste.. fikk henne dessverre ikke med på flyttelasset. 

Anonymkode: 4916b...332

Skrevet

Har et godt samarbeid med fastlegen, men medisinene blir fulgt opp av psykiater på DPS. 

Nå har jeg en annen hoveddiagnose som vi har mest fokus på, bortsett fra de depressive periodene der jeg blir akutt suicidal. Da er selvfølgelig hovedfokus å holde meg i livet og få meg over kneika. Når vi har funnet riktig medisin og riktig dose så håper jeg at de depressive periodene ikke blir så alvorlige som nå..

Anonymkode: ef3ad...efa

Skrevet

Jeg har et veldig godt samarbeid med min fastlege, den beste jeg har hatt hittil. Fastlegen vil at jeg skal komme en gang i måneden til en liten prat. Han har også ringt en privat psykiater for råd ( psykiateren var overlege der jeg var mye innlagt tidligere, så han kjenner meg godt) 

Fastlegen har også sagt at jeg bare skal ringe hvis det er noe utenom de faste timene, så skal få jeg komme fort inn. Dette gjelder både fysisk og psykisk sykdom. Føler meg både trygg og ivaretatt. 

Skrevet

Jeg har bare vært til min nåværende fastlege en gang, men han er veldig interessert i psykiatri og har også jobbet en del innen psykiatrien, både på akuttpsykiatrisk avdeling og akutt ambulant team. Man merker at han virkelig bryr seg og han har sagt at det bare er å ringe dersom det er noe og han tar selv også kontakt og sier at han gjerne ønsker å snakke med meg og tilbyr meg en time. Det betyr virkelig mye.

Anonymkode: 57dc6...f26

Skrevet

Fastlegen jeg går hos har meg inne til en liten samtale ca.en gang i måneden, men jeg bruker privat psykiater ved siden av og takket være h*n så har jeg blitt mye bedre på kort tid. Det er absolutt verdt hver krone.

Anonymkode: 118d4...600

Skrevet

Jeg har verdens beste fastlege i forhold til behovene mine. Hun ordner med å skrive resepter på det jeg står stabilt på, som et par ganger i året oversees av bl.a. psykiateren min. Siden jeg også har andre helseutfordringer, er det viktig for meg å ha en lege som er en god lagspiller, omsorgsfull, tar seg tid og har bred fagkompetanse, er i stand til å innrømme det når kunnskapen ikke er der og dermed gå hen å  søke den. Det er helt greit for meg å ta blodprøver der, som regel setter vi opp en time så vi vet at vi har kommunikasjonen i orden. . 

Det er trist at så mange har fastleger som ikke forstår, virker lite interesserte eller mangler kunnskaper. Jeg skjønner jeg virkelig har vært svineheldig som kom meg inn på listen hennes. Sto på varsling fra legelisten.no i nesten et år. Ellers kan jeg si at det å bytte fastlege i sin tid er det smarteste jeg har gjort i forhold til. Den jeg byttet til var kanskje ikke den mest psykiatrikunnige, men han skaffet meg i alle fall hjelp min tidligere fastlege ikke klarte å skaffe meg.  

Skrevet
2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg har verdens beste fastlege i forhold til behovene mine. Hun ordner med å skrive resepter på det jeg står stabilt på, som et par ganger i året oversees av bl.a. psykiateren min. Siden jeg også har andre helseutfordringer, er det viktig for meg å ha en lege som er en god lagspiller, omsorgsfull, tar seg tid og har bred fagkompetanse, er i stand til å innrømme det når kunnskapen ikke er der og dermed gå hen å  søke den. Det er helt greit for meg å ta blodprøver der, som regel setter vi opp en time så vi vet at vi har kommunikasjonen i orden. . 

Det er trist at så mange har fastleger som ikke forstår, virker lite interesserte eller mangler kunnskaper. Jeg skjønner jeg virkelig har vært svineheldig som kom meg inn på listen hennes. Sto på varsling fra legelisten.no i nesten et år. Ellers kan jeg si at det å bytte fastlege i sin tid er det smarteste jeg har gjort i forhold til. Den jeg byttet til var kanskje ikke den mest psykiatrikunnige, men han skaffet meg i alle fall hjelp min tidligere fastlege ikke klarte å skaffe meg.  

Godt å se at det er flere som har verdens beste fastlege, jeg kan heller ikke få fullrost min :)

Det betyr så mye det å være trygg på fastlegen og å vite at en får hjelp når en trenger det. Jeg føler at fastlegen virkelig bryr seg om meg og at han helhjertet prøver å hjelpe meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...