Gå til innhold

Hvorfor blir vi nervøse i tollen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører mange som sier at de blir nervøse i tollen selv om de ikke smugler, endog ikke har med kvoten en gang. 

Hvorfor er det slik? Ble stoppet i tollen og hjertet kom nesten i retur...

Anonymkode: 7e46e...574

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir ikke det.

Anonymkode: 2bf12...71a

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hører mange som sier at de blir nervøse i tollen selv om de ikke smugler, endog ikke har med kvoten en gang. 

Autoritetsangst? Har du det likedan når du blir stoppet av politiet også?

Jeg har det ikke sånn. 

Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Jeg har det ikke sånn. 

Nei, ikke av politiet. 

Jeg ble godt vant til autoriteter i jobben min. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke av politiet. 

Jeg ble godt vant til autoriteter i jobben min. 

Da høres dette ennå rarere ut. Høres ut som du går og føler deg urettmessig skyldig hele tiden? Eller flyr du skjelden utenlands, sånn at dette er uvant for deg kanskje? 

Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Da høres dette ennå rarere ut. Høres ut som du går og føler deg urettmessig skyldig hele tiden? Eller flyr du skjelden utenlands, sånn at dette er uvant for deg kanskje? 

Du sier noe der. For når jeg tenker meg om har jeg det litt sånn når jeg er u butikker også. Da ligger det sikkert andre ting til grunn. Men jeg tok det opp her for jeg har hørt om flere som har sagt det samme. 

Har aldri verken smuglet eller stjålet noe så det er iallefall ikke derfor 😛 

Skrevet (endret)
14 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har det ikke sånn. 

Jeg har det også litt slik, selv om jeg ikke tror jeg har særlig autoritetsangst og ingen kan si jeg ikke er reisevant Og du har rett - det kan gjelde politiet også :-). Husker da jeg var på interrail som tjueåring og hørte det forekom at noen plantet stoff i ryggsekkene til interrailere- for så å plukke det opp etter grensepasseringen. At jeg kan føle lignende i trafikken kan henge litt sammen med at min første bil var et vrak og jeg var redd for å bli avskiltet på stedet om jeg ble stoppet. Forsøker bare å finne forklaringer her ;).

Endret av Xtra
Skrevet
1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg har det også litt slik, selv om jeg ikke tror jeg har særlig autoritetsangst og ingen kan si jeg ikke reisevant Og du har rett - det kan gjelde politiet også :-). Husker da jeg var på interrail som tjueåring og hørte det forekom at noen plantet hasj i ryggsekkene til interrailere- for så å plukke opp stoffet etter grensepasseringen. At jeg kan føle lignende i trafikken kan henge litt sammen med at min første bil var veldig dårlig og jeg var redd for å bli avskiltet på stedet om jeg ble stoppet. Forsøker bare å finne forklaringer her ;).

Jeg hadde det også sånn tidligere, men da var jo angsten berettiget og det blir noe annet... :P Dengang reiste jeg jo aldri hjem uten minst én flaske vin og noen sigarettpakker for mye i kofferten... ;) 

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg blir nervøs når folk glor på meg, samme hvem det er. :P Men tollere er i grunnen langt bedre enn tilfeldige privatpersoner, for da vet jeg i det minste hvorfor de glor. Men det lyser sikkert dårlig samvittighet av meg på lang avstand, selv om jeg aldri gjør noe ulovlig. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier noe der. For når jeg tenker meg om har jeg det litt sånn når jeg er u butikker også. Da ligger det sikkert andre ting til grunn. Men jeg tok det opp her for jeg har hørt om flere som har sagt det samme. 

Har aldri verken smuglet eller stjålet noe så det er iallefall ikke derfor 😛 

Hm snedig. Er det sånn at dette begrenser deg, eller lever du helt fint med det? :)

Skrevet
Akkurat nå, Kayia skrev:

Jeg hadde det også sånn tidligere, men da var jo angsten berettiget og det blir noe annet... :P Dengang reiste jeg jo aldri hjem uten minst én flaske vin og noen sigarettpakker for mye i kofferten... ;) 

Men angsten henger litt igjen - enda så uberettiget.

yellow ledbetter
Skrevet (endret)

Eksen min tok av og til med litt over kvoten når vi var på utenlandsferie, men han vet jo hvordan jeg er, så han fortalte det aldri før vi kom hjem. Ellers hadde de nok stoppa oss så snart de så meg.

Endret av yellow ledbetter
Skrevet
Akkurat nå, yellow ledbetter skrev:

Eksen min tok av og til med litt over kvoten når vi var på utenlandsferie, men han vet jo hvordan jeg er, så han fortalte det aldri før vi kom hjem. Ellers hadde de nok stoppa oss så snart de så meg.

Skjønner hva du mener. Og antar det var fra før kvotene ble så romslige at man knapt klare å bære med seg alt ;) 

yellow ledbetter
Skrevet
1 minutt siden, Xtra skrev:

Skjønner hva du mener. Og antar det var fra før kvotene ble så romslige at man knapt klare å bære med seg alt ;) 

Det var som regel når vi hadde vært på bilferie. Et par flasker vin ekstra, kanskje. Ingen svære greier eller ulovlige varer. Men vi måtte jo som regel innom tollstasjonen der det står en flokk i gule vester og glor stygt på deg. Men vi ble aldri stoppa, heldigvis. Jeg har opplevd å bli stoppa seinere, men vi tar aldri med mer enn kvoten, og det har heldigvis ikke vært jeg som kjørte, så jeg har ikke vært nødt til å si noe. 

Skrevet
9 minutter siden, Kayia skrev:

Hm snedig. Er det sånn at dette begrenser deg, eller lever du helt fint med det? :)

Lever fint med det ;) 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lever fint med det ;) 

Bra :) 

Gjest Gargamel
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleide jo å smugle litt før, så det sitter fortsatt i. 

Skrevet

Jeg tar alltid med meg "kvota" selv om jeg ikke har vært ute av landet mer enn 24 timer, så egentlig smugler jeg jo. Var nervøs før, men nå er jeg ikke det. Men politiet derimot, da blir jeg skjelven hvis jeg blir stoppet. Enda jeg pleier stort sett å kjøre etter fartsgrensa (bortsett fra på motorveien, da kan det gå litt for fort...)

Skrevet

Jeg smugler aldri, men er alltid nervøs. Føler meg skyldig. Samme med politi, tenker mange ganger at de bare kan huke meg inn først som sist og få det unnagjort, det er sikkert ett eller annet jeg har gjort. 

Skrevet

Jeg rota med kvota før, men nå verken drikker eller røyker jeg. Imidlertid må jeg ha i meg noe beroligende når jeg er på vingene, så jeg har alltid hatt litt noia for at det skal synes på meg. Også er det et epilesimedikament jeg bruker som narkotikanunder kanskje kan markere på. Så jeg er aldri helt høy i hatten når det står en uniformert person med en mektig schefer klar til å sniffe i vei. Men det har ikke skjedd. Ingen har stoppet meg, og jeg har selvsagt legeattest på medisinene mine.  Så er det frykten for å bli tatt inn til en stikkprøve. Hva vil de bak tenke om det? Om det hadde hendt meg , ville jeg vel egentlig bare tenkt at det får man bare la gå når man ikke har noe å skjule allikevel. Men jeg ville nok fått opp pulsen noen hakk likevel. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...