Gå til innhold

Farmakokinetikk, kupton

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trapper opp lamictal, hadde en serumkonsentrasjon på 3,4 ved 100mg. Jobber meg mot 200mg, psykiateren ønsker da nytt speil. Jeg har lest at lamictal har lineær farmakokinetikk. Psykiateren min mener at man ikke kan forutsi hva speilet viser på 200mg og at 200mg godt kan gi meg serumkonsentrasjon innenfor referanseområdet. Hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke akkurat med lamictal, men til meg mente legen at vi kunne forutse speil på zoloft, noe som viste seg å ikke stemme. Konsentrasjonen gjorde et hopp når jeg kom over 200 mg døgndose. 

Det er jo en enkel sak å ta et ekstra blodspeil, så burde ikke være vanskelig å dobbeltsjekke 🙂 

Skrevet

I de aller fleste tilfeller er det lineært. På den annen side ville jeg tatt konsentrasjon etter 10 dager på 200, deretter justert dosen og så kontrollert igjen etter minst 10 dager på den nye dosen.

Det er tross alt noe du skal ta resten av livet, så da ville jeg sikret 100% at doseringen/konsentrasjonen var optimal.

Skrevet
12 timer siden, kupton skrev:

I de aller fleste tilfeller er det lineært. På den annen side ville jeg tatt konsentrasjon etter 10 dager på 200, deretter justert dosen og så kontrollert igjen etter minst 10 dager på den nye dosen.

Det er tross alt noe du skal ta resten av livet, så da ville jeg sikret 100% at doseringen/konsentrasjonen var optimal.

Takk for svar. Etter din erfaring, hvor langt må man opp i serumkonsentrasjon før man kan si at lamictal har ønsket effekt eller ikke? 

Skrevet

Det er store individuelle variasjoner. Internasjonal anbefaling er 20-42. Har sett virkning på lavere konsentrasjon, men under 15 ser jeg ingen grunn til å prøve.

Husk at du trenger ikke medisinen hele tiden. Utfordringen er at en ikke vet når en trenger den og derfor må bruke den kontinuerlig. Trist om du tar medisin hver dag i et år der du ikke trenger den, og så når en ny episode bygger seg opp, har du så lav konsentrasjon at det ikke hjelper.

Skrevet
22 minutter siden, kupton skrev:

Det er store individuelle variasjoner. Internasjonal anbefaling er 20-42. Har sett virkning på lavere konsentrasjon, men under 15 ser jeg ingen grunn til å prøve.

Husk at du trenger ikke medisinen hele tiden. Utfordringen er at en ikke vet når en trenger den og derfor må bruke den kontinuerlig. Trist om du tar medisin hver dag i et år der du ikke trenger den, og så når en ny episode bygger seg opp, har du så lav konsentrasjon at det ikke hjelper.

Tusen takk. 

Min psykiater, for øvrig en hyggelig eldre mann, er svært skeptisk til lamictal. Han virker å være av den oppfatning at de fleste psykiske lidelser best behandles med seroquel. Jeg måtte jobbe lenge med ham for å få forsøke lamictal. Han holder veldig igjen i forhold til dosetitrering og sier han er redd for nevrologiske bivirkninger. Jeg har nå tatt 200mg noen dager. Merker overhodet ingen bivirkninger, men synes å merke at mine OCD impulser har blitt noe mindre påtrengende. Dette gjør meg optimistisk og derfor litt bekymret for at han vil stoppe titreringen på høyst 300mg, noe han antyder.

Skrevet

Å basere dose med Lamictal på antall mg er tøv. Her bestemmer serumkonsentrasjonen. Tar selv 550mg og har en serumkonsentrasjon rundt 38-40. Jeg vet om personer som tar halvparten av det og ligger på samme nivå i serum. Vet og om en som tar rundt 700mg for å oppnå en god serumkonsentrasjon. 

Kan heller ikke se hvilke nevro-bivirkninger psykiateren din frykter for. Dette er en epilepsimedisin i utgangspunktet, men så viste den seg svært effektiv som stemningsstabilisator. Så lenge man er tålmodig og trapper opp sakte, er den ganske snill bivirkningsmessig - sammenlignet med f.eks. Litium.  Å ha stadige depresjoner/sykelige stemningssvingninger er skumlere. Ikke er det bra for hjernen det heller, og man blir mer og mer sårbar for nye episoder. Seroquel kan være et nyttig medikament for mange. En viss antidepressiv effekt kan det ha, men i hovedsak virker det antimanisk/antipsykotisk/søvnfremmende.  

Uten å være noen lege, tror jeg virkelig psykiateren din burde oppdatere seg litt. 

Skrevet (endret)
22 timer siden, kupton skrev:

Et litt rart spørsmål i denne tråden.

Hvordan kan det ha seg at man ved å ta f.eks 400 mg Lamictal kan få en serumkonsentrasjon på 40 umol/l, mens man f.eks (i mitt tilfelle) ved å ta 400 mg Zoloft som jeg da gjorde, får en konsentrasjon på 200 nmol/l, altså bare en tohundredel eller 0,5% av Lamictal, når molekylvekten og halveringstiden er omtrent lik? 

Det har alltid forundret meg. 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
21 timer siden, issomethingwrong skrev:

Et litt rart spørsmål i denne tråden.

Hvordan kan det ha seg at man ved å ta f.eks 400 mg Lamictal kan få en serumkonsentrasjon på 40 umol/l, mens man f.eks (i mitt tilfelle) ved å ta 400 mg Zoloft som jeg da gjorde, får en konsentrasjon på 200 nmol/l, altså bare en tohundredel eller 0,5% av Lamictal, når molekylvekten og halveringstiden er omtrent lik? 

Det har alltid forundret meg. 

Serumkonsentrasjonen avhenger av biotilgjengelighet, distribusjonsvolum og proteinbinding ++. Sjekker man opp det så ser man at det er mye som skiller lamictal og zoloft. Da er det plutselig ikke så rart at serumkonsentrasjonen er såpass forskjellig likevel. 

Anonymkode: 4acfd...129

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Serumkonsentrasjonen avhenger av biotilgjengelighet, distribusjonsvolum og proteinbinding ++. Sjekker man opp det så ser man at det er mye som skiller lamictal og zoloft. Da er det plutselig ikke så rart at serumkonsentrasjonen er såpass forskjellig likevel. 

Anonymkode: 4acfd...129

Er serumkonsentrasjonen den frie mengden i blodet eller inkludert det som er proteinbundet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...