Gjest Pgk Skrevet 6. mars 2002 Skrevet 6. mars 2002 Er det riktig at man ved å spise mye frukt legger på seg pga. fruktens høye karbohydratinnhold ? Eller, for å si det på en annen måte: at man bør unngå å spise store mengder frukt hvis man er på slankekur ? Håper på et ærlig svar, da jeg ikke har noe problematisk forhold til min egen kropp og ikke trenger "oppdras". Samtidig, hvordan er Kellogs All-Bran plus (30% fiber) som frokost ? Dekker en porsjon nødvendig daglig fiberinntak ? Har hørt noe om fordøybar og ikke-fordøybar fiber, hva er i All-Bran ? Dessuten; inneholder denne svært mye sukker / søtstoffer ? Håper dere kan hjelpe meg, tusen takk for svar! 0 Siter
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 12. mars 2002 Skrevet 12. mars 2002 Hei Pgk, Frukt er rik på fiber og andre viktige næringsstoffer. Man legger på seg av frukt kun dersom det overdrives – som med all annen mat. Høyt fettinntak vil forårsake mer vektoppgang enn høyt karbohydrat inntak. Dessuten, teorien bak dette med karhohydrater, insulin og vekt viser seg å smuldre.. All-Bran er et bra frokostvalg. All-Bran er laget av bl.a kli (bran = kli). 2,4 dl (ca 60 gram) All-Bran gir 20 gram kli. Det er anbefalt et inntak på rundt 25-35 gram daglig. Mer enn dette er også ok. Sukkerinnholdet i All-Bran er dessverre ikke av det laveste. 2,4 dl (60 g) All-Bran vil gi rundt 12 gram sukker. Til sammenligning – 2,4 dl corn flakes (som veier ca 28 g) har kun 2 g sukker. Men i corn flakes går du glipp av kliet og mange andre vitaminer og mineraler som følger med kliet. Alt fiber er ufordøyelig. Forskjellen er ’soluble’ og ’insoluble’ fiber (løselig og ikke-løselig). ’Soluble’ fiber er bl.a med på å senke kolesterolet i kroppen. Dette fiberet finnes mye av i f.eks havre, bygg, belgfrukter, epler, citrus frukt, jordbær og gulrot . ’Insoluble’ fiber er med på å øke tarmmassen – og på den måten forebygge mange tarmplager/sykdommer. Dette fiberet finnes mye av i bl.a grønnsaker, hel hvete, kli, og frukt. Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.