Gå til innhold

Noen som har gjenkjent personer her inne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjent igjen én person her for veldig mange år siden.  Men det var selvfølgelig en som skrev under fast nick, og i et delforum som ikke eksisterer lenger: Et barn for lite.  Der hendte det at foreldrene skrev detaljert om hva som hadde skjedd, og slike historier husker man jo dersom man også har hørt dem i RL. F.eks. (fritt valgt, ikke den aktuelle) hvis noen skriver at sønnen på 8 år ble overkjørt og drept av søppelbilen og man kjenner noen som har mistet sønnen sin på akkurat den måten på samme tidspunkt, er det jo mye lettere å avsløre enn når noen skriver om hverdagslige hendelser anonymt. 

Jeg sendte e-post til denne moren jeg kjente igjen, slik at hun skulle vite om at jeg var her. Den gangen var det mange som la ut både barnas fornavn og litt av hvert annet, på Foreldreforum. Det var en type personlige hjemmesider her også.

Jeg vet selvfølgelig ikke hvem du er i virkeligheten, jeg er ikke på FB og bor i en annen landsdel. Men DOL har blitt så lite at det ofte er lett å kjenne igjen de som skriver både med nick og som anonyme. Man kan ikke regne med å bli et "blankt ark" bare ved å fjerne nicket.

Jeg synes ikke vi skal bli helt paranoide, verden er større enn DOL. Selv om jeg husker hvor noen av de faste her bor, hva de jobber med og hvor mange barn de har, er det jo likevel mange å ta av. Og folk må ikke tro at de "kjenner igjen" naboen eller kassadamen selv om alder, yrke, by og antall barn skulle stemme. Det er liksom ikke bare én dame i Stavanger som jobber på Joker og har tre sønner, for å ta et tulleeksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så vanskelig hvis man husker detaljer og klarer legge sammen to og to.

Anonymkode: f1abd...9b3

Jeg er ikke interessert i å finne ut av hvem folk er. Så for meg er det helt uinteressant. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, laban skrev:

Jeg har kjent igjen én person her for veldig mange år siden.  Men det var selvfølgelig en som skrev under fast nick, og i et delforum som ikke eksisterer lenger: Et barn for lite.  Der hendte det at foreldrene skrev detaljert om hva som hadde skjedd, og slike historier husker man jo dersom man også har hørt dem i RL. F.eks. (fritt valgt, ikke den aktuelle) hvis noen skriver at sønnen på 8 år ble overkjørt og drept av søppelbilen og man kjenner noen som har mistet sønnen sin på akkurat den måten på samme tidspunkt, er det jo mye lettere å avsløre enn når noen skriver om hverdagslige hendelser anonymt. 

Jeg sendte e-post til denne moren jeg kjente igjen, slik at hun skulle vite om at jeg var her. Den gangen var det mange som la ut både barnas fornavn og litt av hvert annet, på Foreldreforum. Det var en type personlige hjemmesider her også.

Jeg vet selvfølgelig ikke hvem du er i virkeligheten, jeg er ikke på FB og bor i en annen landsdel. Men DOL har blitt så lite at det ofte er lett å kjenne igjen de som skriver både med nick og som anonyme. Man kan ikke regne med å bli et "blankt ark" bare ved å fjerne nicket.

Jeg synes ikke vi skal bli helt paranoide, verden er større enn DOL. Selv om jeg husker hvor noen av de faste her bor, hva de jobber med og hvor mange barn de har, er det jo likevel mange å ta av. Og folk må ikke tro at de "kjenner igjen" naboen eller kassadamen selv om alder, yrke, by og antall barn skulle stemme. Det er liksom ikke bare én dame i Stavanger som jobber på Joker og har tre sønner, for å ta et tulleeksempel.

Det er mange å ta av. Forelå jeg driver med seiling som største lidenskap. Vet ikke om jeg har skrevet det her inne. Hvor mange personer i mitt distrikt driver med seiling? Det er ikke bare meg. Dessuten så har jeg ikke delt de private forholdene mine på Facebook eller i virkeligheten. Kun det siste forholdet vet folk om. Men de vet ikke mer enn at jeg er sammen med en mann som er hyggelig og grei. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fortalte en gang til en bruker som jeg skrev om visse hobbyer med her inne om hvem vi var. Noe jeg aldri skulle gjort, fordi jeg vet jo ikke om jeg kan stole på vedkommende. Men ellers har jeg ikke fortalt det til noen andre. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Du kan stole 100% på meg.

Anonymkode: 0aace...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med seiling største lidenskap. Jeg har vel skrevet om det her inne. Men det er mange i mitt distrikt som bedriver det samme. Så det er ikke lett å vite hvem jeg er i og med at jeg holder det sårbare for meg selv i virkeligheten. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan stole 100% på meg.

Anonymkode: 0aace...784

Er godt når folk sier de er til å stole på. Jeg vil aldri fortelle navn til brukere som utla hvem de var. Jeg har full respekt for andre. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt med anonymitet synes jeg også. Lett at enkelte skriver noe tankeløst og vi har jo alle så sterke følelser og vi er jo alle  fullt ut innforstått med alle sånne ting i dag. Et sånt fora har sin virkelighet og den virkelige virkeligheten er jo noe ganske forskjellig. Det med at foraet har endret seg over tid ,som tidligere aktive kan fortelle om ,blir vel som det å ha hund som jeg tror er noe helt annet enn i de gamle dager. Alt er ikke så lett å gjøre noe med. Verden går sin vante gang. Alltid videre.

Anonymkode: 2aabc...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gjenkjent 4 stk. Det er ikke alltid det hjelper å skrive som anonym bruker heller. 

Anonymkode: 7075e...4d7

Godt detektiv-arbeid  ;). Jeg har ikke gjenkjent noen. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktig synes jeg også og bruke foraet til hjelp og støtte for de som trenger. 😊

Anonymkode: 2aabc...246

Men det er jo ikke noen hjelp og støtte dersom folk er ute etter å finne ut hvem brukerne er inreal. Så farlig forum. Men forstår hva du mener :). Jeg er glad for at jeg  har diktet opp ting for å forvirre iblant. For jeg vil forholde meg anonym her inne. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke noen hjelp og støtte dersom folk er ute etter å finne ut hvem brukerne er inreal. Så farlig forum. Men forstår hva du mener :). Jeg er glad for at jeg  har diktet opp ting for å forvirre iblant. For jeg vil forholde meg anonym her inne. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

På tide å slappe av litt...?

De fleste er vel her av helt andre grunner enn for å evt gjenkjenne noen fra det virkelige liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enkelte ganger trodd at noen kanskje er rådgivere i FrPs stortingsgruppe eller eller for stor del bosatt i Oslo og helsepersonell av yrke.

Anonymkode: 2aabc...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎31‎.‎10‎.‎2018 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Jeg driver med seiling største lidenskap. Jeg har vel skrevet om det her inne. Men det er mange i mitt distrikt som bedriver det samme. Så det er ikke lett å vite hvem jeg er i og med at jeg holder det sårbare for meg selv i virkeligheten. 

Anonymkode: 5dd0f...b0a

Ja seiling er jo en typisk hobby for folk med dårlig økonomi. Finn på noe bedre.

Anonymkode: e9934...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2018 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Jeg driver med seiling største lidenskap. Jeg har vel skrevet om det her inne.

Nei, det har du visst glemt.

Anonymkode: f1abd...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har du visst glemt.

Anonymkode: f1abd...9b3

Kanskje det er det hun har kalt "løping"? Ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillemus skrev:

Kanskje det er det hun har kalt "løping"? Ikke godt å si.

Jeg har alltid ment det er noe som ikke henger sammen i "storyen".

Anonymkode: f1abd...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎31‎.‎10‎.‎2018 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Har gjenkjent 4 stk.

Du har "avslørt" fire forskjellige DOL-brukere innenfor bekjentskapskretsen din? Visste du fra før at de pleide å skrive her, eller men forsto du bare ut fra hva de la ut, at det var noen du kjente og hvem de var?

Kan jeg spørre om dette var i forumets barndom eller i nyere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Du har "avslørt" fire forskjellige DOL-brukere innenfor bekjentskapskretsen din? Visste du fra før at de pleide å skrive her, eller men forsto du bare ut fra hva de la ut, at det var noen du kjente og hvem de var?

Kan jeg spørre om dette var i forumets barndom eller i nyere tid?

Ingen av dem har fortalt meg at det er på DOL. To kjente jeg ganske godt fra virkeligheten men var ikke i min hverdagskrets, en annen hadde jeg bare møtt en gang, en av dem har jeg aldri snakket med irl. Men jeg er ofte på samme sted som vedkommende bor, som et ganske lite sted, og når jeg ser den personen så vet jeg at her står jeg og vet ting om sexlivet. Det er ganske merkelig. Jeg driver ikke med inngående detektivarbeid. Kanskje jeg er skarp til å fange det opp? Men greia er ofte at mange biter små sammen med det faktum at de skriver om det samme på andre nettfora eller på facebook, så tror jeg ikke man trenger å være Sherlock Holmes for å skjønne hvem det er. Skrivestilen/skrivefeil/slurv er også karakteristisk hos en del. Og det er som sagt ikke alltid tilstrekkelig å skrive som anonym bruker i stedet for fast nick, men de bryr seg kanskje ikke så mye om det. 

Dette er fra både en tid tilbake og nyere tid.

Anonymkode: 7075e...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrivestilen/skrivefeil/slurv er også karakteristisk hos en del. Og det er som sagt ikke alltid tilstrekkelig å skrive som anonym bruker i stedet for fast nick, men de bryr seg kanskje ikke så mye om det. 

Det der forstår jeg. Mange er lette å kjenne igjen, både ut fra skrivestil og innhold. Man kan likevel forstå at folk ikke vil at andre skal kunne finne innleggene raskt ved å søke på nick og derfor fjerner det iblant.

Det jeg syntes var rart, var at et så lite forum som DOL tilfeldigvis hadde hele fire brukere innenfor din bekjentskapskrets - dersom dere ikke alle hørte til den gjengen som var her da forumet ble startet. Men hvis man skriver om det samme under fullt navn et annet sted, og det handler om litt spesielle ting, skjønner jeg jo at det ikke skal så mye til.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...